Meditation over Jesu fødsel

Hvordan har Maria og Josef mon oplevet Jesu fødsel? Har de spurgt, hvordan Gud kan tillade sådanne vanskeligheder, når barnet er den ventede frelser? skriver åndelig vejleder Per Mollerup Foto: colourbox.com

Denne meditation kan hjælpe dig med at leve dig ind i begivenhederne omkring Jesu fødsel

Meditation over Jesu fødsel

Introduktion
Hensigten med denne meditation er, at du gennem at leve dig ind i begivenhederne omkring Jesu fødsel kommer til bedre at forstå Guds hensigt med Jesu komme til os og får mulighed for at spejle dit eget forhold til Gud i det, som skete dengang.

Jeg vil i meditationsinspirationen henlede din opmærksomhed på væsentlige sider af fortællingen om Jesu fødsel, men ikke skrive noget om, hvordan du skal opfatte det, kun pege på nogle muligheder.

Helligånden vil selv lede dig til at opleve det på netop den personlige måde, som er relevant for dig.

Du skal kun bruge de enkelte punkter i meditationsinspirationen, når de hjælper dig til at leve dig ind i fortællingen om Jesu fødsel. Hvis du bliver fanget ind i historien, så følg din indre tilskyndelse og glem alt om, hvad jeg har skrevet.

Når jeg skriver se, kunne der lige så godt stå høre eller fornemme, det er forskelligt, hvordan vores indlevelsesevne fungerer. Det er værdifuldt, at du samtidig med din indlevelse i begivenhederne omkring Jesu fødsel også er opmærksom på, om du måske oplever dig selv som en del af historien eller som tilskuer. Vær opmærksom på dine egne følelser.

Inden du begynder din meditation, så sæt dig godt tilrette og indled med en kort bøn, hvor du fortæller Gud med få ord, hvad du ønsker, han skal gøre for dig gennem denne meditation. Læs beretningen om Jesu fødsel langsomt og eftertænksomt et par gange, så du nogenlunde kan huske den.

Lukas 2,1-20

"Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling i hele verden. Det var den første folketælling, mens Kvirinius var statholder i Syrien. Og alle drog hen for at lade sig indskrive, hver til sin by.

Også Josef drog op fra byen Nazaret i Galilæa til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus og slægt, for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som ventede et barn.

Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; og hun fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget.

I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord. Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem:

'Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.'

Og med ét var der sammen med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:

'Ære være Gud i det højeste og på jorden!
Fred til mennesker med Guds velbehag!'

Og da englene havde forladt dem og var vendt tilbage til himlen, sagde hyrderne til hinanden: 'Lad os gå ind til Betlehem og se det, som er sket, og som Herren har forkyndt os.'

De skyndte sig derhen og fandt Maria og Josef sammen med barnet, som lå i krybben. Da de havde set det, fortalte de, hvad der var blevet sagt til dem om dette barn, og alle, der hørte det, undrede sig over, hvad hyrderne fortalte dem; men Maria gemte alle disse ord i sit hjerte og grundede over dem.

Så vendte hyrderne tilbage og priste og lovede Gud for alt, hvad de havde hørt og set, sådan som det var blevet sagt til dem."

Meditationsinspiration
Indled med at se situationen for dig. Josef og Maria er tvunget af en folketælling på vej fra landsbyen Nazaret i det nordlige udkantsområde Galilæa til den historiske Davids by Betlehem syd for hovedstaden Jerusalem.

Maria er højgravid med et barn, som ifølge en engels åbenbaring skal blive den længe ventede frelser. Maria rider på et æsel, Josef går ved siden af. Hvordan oplever de situationen, er de bekymrede, eller føler de sig trygge i tillid til Guds omsorg eller? Hvordan ville du selv have oplevet situationen?

Da de endelig når frem til Betlehem, har Maria fået de første veer, og det synes umuligt at finde et sted, hvor Maria kan føde sit barn i tryghed.

Hvordan har de mon oplevet situationen? Har de spurgt, hvordan Gud kan tillade sådanne vanskeligheder, når barnet er den ventede frelser? Hvordan ville du have oplevet det?

Endelig får de tilbudt logi i et hjem blandt husdyrene, primitivt, men lunt. I mange hjem dengang kom den eneste varme i huset fra dyrene i stalden.

Her bliver Jesus født ud på natten, og Maria svøber ham og lægger ham i en krybbe, primitivt, men trygt. Jesus har givet ikke været det første barn, der er blevet født under sådanne forhold og lagt til at sove i en krybbe.

Prøv at se scenen for dig og bliv en tid ved den. Hvordan ser opgivelserne ud? Hvem er til stede? Læg mærke til, hvilke tanker og følelser, Jesu fødsel kalder frem i dig. Måske oplever du det så livagtigt, at du næsten føler du selv er til stede ved Jesu fødsel? Hvordan oplever du dig selv?

Vi forlader Jesus, Josef og Maria for et øjeblik og lægger mærke til en flok hyrder, der ude på byens græsgange vogter deres får. De sidder omkring et bål, nogle småsnakker, andre blunder. Pludselig ser de et syn: En engel viser sig og forkynder, at den længe ventede frelser er blevet født.

De kan finde ham i Betlehem sovende i en krybbe som andre fattigmandsbørn. Og det er, som om hyrderne hører en lovprisning af Gud ude fra rummet, en himmelsk hærskare synger om fred på jorden.

Hvordan reagerer hyrderne på dette syn, hvordan oplever du det?
Skal de opsøge frelseren? Kan det virkelig passe, at folkets længe ventede frelser er blevet født som barn af fattige folk?
Og hvis det virkelig passer, vil Guds engel så fortælle det til så betydningsløse personer som dem?

Prøv om du kan fornemme, om hyrderne er usikre og måske endda uenige om, hvad de skal gøre? Hvad ville du selv have gjort?
Hyrderne beslutter sig for at prøve at finde den nyfødte frelser, og det lykkes for dem at finde frem til Jesus. De fortæller Josef og Maria og alle andre, som var kommet for at se den nyfødte, at de i et syn har set en engel, som forkyndte for dem, at den nyfødte skal blive deres længe ventede frelser.

Hvor oplever du dig selv nu? Er der nogle at de tilstedeværende, som du måske føler trang til at identificere dig med?

Maria gemte hyrdernes ord i sit hjerte og grundede over dem. Du kan afslutte din meditation over Jesu fødsel med at grunde over, hvad det betyder for dig, at Jesus er blevet født, og at du gennem ham har lært Gud at kende. Du må gerne sammenfatte det i en bøn til Gud.