Pilgrimsvandringen er en ørkenvandring

John Bunyan sad i fængsel, mens han skrev "Pilgrimsvandringen", som blev udgivet i 1678.

- Sjældent har jeg læst noget så lidt opbyggeligt og så højtravende og selvhøjtideligt som denne bog, siger Biskop Steen Skovsgaard om John Bunyans "Pilgrimsvandringen", som regnes for en klassiker i kristen litteratur

Efter endt læsning af "Pilgrimsvandringen" sidder man tilbage med spørgsmålet: Hvad får dog Credo Forlag til at udgive denne bog? Er det mon titlen: "Pilgrimsvandringen" som gør, at man synes den må være aktuel? At den måske vil kunne appellere til nutidens trend med at gå på pilgrimsvandring?

På bagsiden fortælles lidt om bogen, og her angives der en slags formål: "John Bunyans allegoriske fortælling er skrevet for over 300 år siden. Alligevel er Kristens vandring gennem den farefulde og fristende verden ikke blevet mindre aktuel gennem årene. Og den himmelske glæde, når en pilgrim kommer over den dybe flod er heller ikke forandret. Bunyans ærlige og gribende skildringer af Kristens vandring fra Undergangens by til Den himmelske Stad gør det klart for læseren, at der ikke findes noget vigtigere end at blive frelst. En Credo Klassiker hører til blandt kristendommens mest elskede og brugte bøger, som til enhver tid bør være tilgængelige på dansk, fordi deres indhold er tidløst og brugbart. Serien bliver produceret i små oplag ad gangen. En række øvrige bind er under forberedelse". Denne sidste sætning læser jeg ikke som et løfte, snarere som en advarsel.

For sjældent har jeg læst noget så lidt opbyggeligt og så højtravende og selvhøjtideligt som denne bog. I gamle arkaiske vendinger og digte skildres, hvordan manden, som hedder Kristen, forlader Undergangens by, kone og børn og gode venner for at begive sig ud på den farefulde færd til Gudsriget - bort fra den truende undergang.

Han udsættes undervejs for fristelser og farer, skiller sig af med venner og bekendte, og får hjælp af manden: Evangelist. Hele denne vandring krydres med bibelcitater, som der bagerst i bogen findes henvisninger til. Som da Kristen kæmper med den frygtelige Apollyon. Kristen ender med at give Apollyon et dræbende stød, "så han gik bagover som en, er har fået sit banesår. Da Kristen mærkede det, gik han på ham igen og sagde: 'Under alt dette mere end sejrer vi ved ham, som elskede os'" - hvorefter der er en henvisning til Romerbrevet 8, vers 37 til videre bibelstudium!!