Send artiklen Mange flygter fra folkekirken til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mange flygter fra folkekirken

Flere og flere melder sig ud af folekirken. Medlemskabet er ikke længere en naturlig del af at være dansk, men et valg, påpeger Viggo Mortensen, professor i teologi ved Århus Universitet. -

- Mette Frandsen

18 debatindlæg Hold mig opdateret

Folkekirken oplever i stigende grad, at danskere melder sig ud. Det skyldes blandt andet sagen om irakerne i Brorsons Kirke, vurderer flere

Flere vælger at udfylde en udmeldingsblanket for at melde sig ud af folkekirken. Det viser tal fra Danmarks Statistik. I alt har knap 10.750 danskere meldt sig ud i år til og med tredje kvartal mod kun 6571 i samme periode sidste år. Det svarer til en stigning på over 65 procent. Selvom året ikke er omme endnu, har 9 ud af 10 stifter allerede nu flere udmeldelser af folkekirken i løbet af de første tre kvartaler af 2009 sammenlignet med alle de fire kvartaler i 2008.

Forklaringen på de mange udmeldelser kan ifølge Viggo Mortensen, professor i teologi ved Aarhus Universitet, hænge sammen med, at to store politiske emner har været oppe at vende i folkekirken og i offentligheden: sagen om de afviste irakiske asylsøgere i Brorsons Kirke i København og sagen om kirkerne, der ekstraordinært vil ringe med kirkeklokkerne i forbindelse med klimatopmødet til december.

- Når kirken er synlig på det politiske område og manifesterer sig politisk, deler folk sig også. En del vil tage afstand, og nogle vil melde sig ud. For de er måske ikke enige i det, de oplever, at kirken står for, siger Viggo Mortensen.

Han påpeger, at vi er gået fra en situation, hvor det at være medlem af folkekirken tidligere var en naturlig del af at være dansk. Det var en vane, mens det i dag, i tråd med alt andet, er noget, man vælger, og når man vælger, kan man også vælge fra. Og det sker i stigende grad på grund af kristendommens og folkekirkens dalende anseelse, mener han:

Annonce
- Her får den hårdtslående argumentation fra den nye ateisme sin virkning. Desuden får finanskrisen folk til at kigge på, hvor der kan spares penge. Det er en cocktail af forskellige motivationer, der gør, at man melder sig ud, siger han.

Det er Marie Vejrup Nielsen, cand.theol. og ph.d. ved Aarhus Universitet, enig i. Hun mener dog, at sagen om Brorsons Kirke har været en større motivation end klimaklokkerne.

- Brorsonsagen er en sag, der når meget langt ud i medierne og i offentligheden, og den kan motivere folk til at tage stilling til, om de fortsat vil være medlem af folkekirken. Sager som den kan intensivere forholdet til ens religion, så man enten melder sig ud eller går mere op i det, siger hun.

Mere end dobbelt så mange har meldt sig ud af kirken i tredje kvartal i år sammenlignet med tredje kvartal for to år siden. Alligevel påpeger Peter Fischer-Møller, biskop i Roskilde Stift, at det ikke nødvendigvis er negativt, at folk tager stilling og melder sig ud:

- Vi skal ikke gå i et med tapetet bare for at holde på vores medlemmer. For så er folkekirken irrelevant. Hvis nogen har haft en opfattelse af, at kristendommen er en af samfundet uafhængig sfære, kan det være en brat opvågning at finde ud af, at kristendommen også kan have en inspirerende og provokerende indstilling i forhold til samfundsmæssige, eksistentielle og etiske spørgsmål, siger Peter Fischer-Møller og understreger, at omkring 4,5 millioner danskere stadig er medlem af folkekirken.

schnabel@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med kristendom.dk og vind en iPod Nano

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Mange flygter fra folkekirken

Claus2000, publiceret d.26/11 10:16 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Det er da klart, at mange af os overvejer at melde os ud af Folkekirken, når den saboteres indefra af præster, provster og biskopper, som hellere vil være politikere end præster;
men ikke tør tage skridtet fuldt ud. Det svarer til at en professionel fodboldspiller spiller håndbold på banen; men ikke tør sige sin kontrakt op og skifte til et håndbold hold af frygt for at miste sin fede løn. Han ville nu nok hurtigt blive sparket. Men præsterne er derimod fredet i klasse A. Dette burde de være dybt taknemmelige for i stedet for at skælde ud på os, der betaler dem, blot fordi vi ikke har de samme politiske meninger som dem. Koncentrer jer dog om jeres job. Der er mere end nok at gøre. Og til dem af jer, der ikke kan se det: Skrid.
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

Bo Nake, publiceret d.26/11 11:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Det er i hvert fald ikke "den hårdtslående ateisme", der er skyld i de mange udmeldelser. Hvis en håndfuld akademikere kan have den virkning, er kirken virkeligt for svag.
Kirken bør glæde sig over denne udvikling. Den siger, at det at være kristen er noget, man vælger, og ikke noget, man bliver født ind i.
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

Claus2000, publiceret d.26/11 12:23 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
@Bo Nake
Enig. Det kan umuligt være den lille gruppe ateisters skyld. Derimod er jeg ret sikker på, at kirken må gribe i egen barm for en forklaring. Ikke alene sabotagen fra 5.kolonne præster, der hellere vil snakke politik end forkynde evangeliet, men også det enorme pengespild, som finder sted i kirken, er skyld i, at folk undrer sig. Alt skal være rent og pudset og pynteligt. Og miljørigtigt, grønt og godt, verden skal reddes, ingen banden, alkohol, rygning eller anden menneskelighed.
Men indholdet? den karske forkyndelse? frihedsbudskabet? det revolutionerende budskab, som befrier os fra det moralistiske diktatur, - hvor finder man det? Jeg tror ærlig talt, at Folkekirken kan have godt af nogle trange og vanskellige år.

Men angående "valget", så er jeg lidt usikker. Mange vil jo aldrig høre om Kristendommen mere som nu i konfirmandundervisning, skole?, spejder m.m. At vælge noget, man intet kender til, bliver svært.
Så jeg foretrækker nok den nuværende Folkekirke. Og håber, at den står stormen igennem.
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

Bo Nake, publiceret d.26/11 12:58 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Jeg synes, du giver en fin karakteristik af kirkens karakter lige nu. Dernæst dilemmaet: det at være kristen må bero på et valg, men det er svært at blive troende, hvis man ikke er opdraget til det.
Jeg tror ikke, at skolen gør den store forskel ( men jeg ville gerne, at man bevarede de religiøse fortællingfer i Folkeskolen ). Så hvis man vil omvende danskerne til kristendommen, ligger opgaven hos de lokale kirker og familierne.
Naturligvis skal bisperne ikke have en lobbyist i Bruxelles, men præsterne må gå ud og møde folk her og blive til spot og spe blandt almindelige mennesker for deres tros skyld og ikke bare selvfede i deres embede.
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

lisbet foss, publiceret d.26/11 13:24 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Hvor er det blevet svært at gå i kirke!
Larm og ikke højtid.
Litteraturudlægning på det jævne, filosofiske overvejelser igen på det jævne.
Salmer - måske hele tre kirkeschlagere uden kunstnerisk og teologisk substans.
Underlige komsammen´er som skal gøre det ud for det kristne fællesskab.
DEN MANGLENDE EVANGELISKE SUBSTANS.
Ikke mærkeligt om en del af os, ved en tilfældigt given anledning, siger: nu må det være nok.
En stor smerte.
Pastor Lisbet Foss, ph.d.
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

bama, publiceret d.26/11 18:45 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Tak, Lisbeth Foss...Lige præcis sådan!

Men hvis jeg boede i Løsning-Korning sogne meldte jeg mig på stedet ind i den danske folkekirke!
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

Nederby Jessen, publiceret d.26/11 19:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Hvor er tonen dog blevet pessimistisk i denne debat. Rundt omkring i Danmark findes der flere sogne med liv og god forkyndelse, præster med klar evangelisk forkyndelse.

bama nævner f. eks. Løsning-Korning Sogne, hvor der er en meget levende menighed og en klar evangelie forkyndelse ved pastor Henrik Højlund. Men jeg kunne også nævne sognepræst Stig Christensen, Sct. Marie, Sønderborg, Signe Voldby, sognepræst i Græse og Sigerslevvester sogne ved Frederikssund. Lad mig også nævne Karlslunde Strandkirke med præsterne Peter Tingleff og Jesper Oehlenschläger. Det er en uhyre levende menighed med klar evangelieforkyndelse. Tidligere var pastor Helge Pahus en meget skattet præst i denne menighed. Nu er han gået på pension.

Flere andre kirker og præster kunne nævnes.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

Bo Nake, publiceret d.26/11 20:12 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Der er vel også grænser for pessimismen, BNJ. Selv nævnte jeg - helt generelt -, at opgaven at kristianisere Danmark bl.a. ligger hos de lokale kirker. Hvorpå bl.a. du udfylder denne generelle påstand med en stribe eksempler.
Problemet er folkekirkeordningen, der er et levn af statskirken fra Enevældens tid. Når Folkekirken bliver afmonteret, ligger landet åbent igen. Er det ikke en positiv tanke?
Når vi får sat en stopper for statens indblanding i nationens religiøse liv, ophæver vi også den religionsulighed, der er blevet fastslået med Grundloven, og som i stigende grad opleves som en uhyrlighed. Det er vel mere positivt end negativt.
http://www.liberator.dk/art-detail.asp?A_id=808
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

Nederby Jessen, publiceret d.26/11 21:13 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Mine eksempler på gode kirker og præster var ment som et svar til nogle pessimistiske indlæg, for der er som du selv skriver "grænser for pessimismen.

Når det hadnler om at genkristne Danmark, så ligger opgaven ganske rigtigt hos de lokale kirker, men også hos forældrene. Her er vi helt enige.

Jeg er også enig med dig i, at folkekirkeordningen ikke er tilfredsstillende, men her hører enigheden op. Som jeg forstår det, ønsker du en fuldstændig adskillelse af kirke og stat, mens jeg ønsker, at folketinget lever op til Grundlovens § 66, der kræver at folketinget vedtager en kirkelig forfatning, en forfatning, der sætter kirken fri, giver kirken selvbestemmelse.

Men det har vi jo diskuteret før - og vi bliver næppe enige.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Mange flygter fra folkekirken

Bo Nake, publiceret d.26/11 22:16 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mange flygter fra folkekirken
Ja, du udtrykker vores meningsforskel ret præcist. Men det er en forskel, der går langt videre end til kirken. Sådan set kunne jeg kalde dig konservativ i kulturel forstand, derved at du er optaget af den danske traditions betydning i dag og derfor vel også tilskriver visse institutioner en rolle, hvorimod jeg betragter enhver indskrænkning af statens domæne, så vidt det er praktisk muligt, som et gode.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock
flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​