Send artiklen "Missionske tøsedrenge!" til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

“Missionske tøsedrenge!”

Hvor der ikke er frihed til at udtale sig på måder, som andre finder forhånende, er der ingen ytringsfrihed. Hvordan kan nogen kristenmennesker for eksempel undgå at betragte Muhammed som en falsk profet af værste skuffe, og hvordan kan det undgå at støde muslimer, som betragter ham som forbilledlig, skriver sognepræst og blogger Jesper Bacher.

- Privatfoto

6 debatindlæg Hold mig opdateret

"Indre Missions fædre forstod nok at svinge krabasken, selv om det krænkede et og andet verdensbarn," skriver sognepræst og blogger Jesper Bacher som kommentar til Indre Missions nej til at udleje lokaler til Trykkefrihedsselskabet

Jeg må sige, jeg troede først, det var løgn. Missionsfolk, som jeg ellers agter som frimodige Herrens stridsmænd, kan da ikke optræde så vattet og underdanigt. Men ak, det er ikke alle illusioner, man får lov at beholde.

Tænk sig, først havde Indre Mission i København sagt ja til at lade Trykkefrihedsselskabet benytte sig af missionshuset Bethesda til et møde om injurieturisme – altså pengestærke muslimers misbrug af injurielovgivningen til at tvinge ytringsfriheden i knæ. Jeg vidste egentlig ikke, man bare kunne leje Bethesda, men det er åbenbart tilfældet.

Det varede imidlertid ikke længe, før missionsfolkene fik kolde fødder og mente, at Trykkefrihedsselskabet var uværdige til at betræde de hellige haller. Dette kedelige selskab mener nemlig, at ytringsfriheden indebærer retten til at ytre sig forhånende, og det kunne støde de muslimer, som regelmæssigt modtager danskundervisning i Bethesda.

Gode kristenmennesker kan ikke risikere at sættes i forbindelse med folk, som ikke udviser den fornødne respekt for islam. Nok kaldte man Vor Herre Jesus for ven med syndere og toldere, men Indre Mission skal for Guds – eller bare pænhedens skyld – ikke kunne kaldes ven med Trykkefrihedsselskabet. Man forstår, at de muslimske følelser er lidt en hellig ko for hint hellige samfund.

Annonce
Man tager sig til hovedet. Trykkefrihedsselskabet er ikke et forhånelseselskab, men hvor der ikke er frihed til at udtale sig på måder, som andre finder forhånende, er der ingen ytringsfrihed. Hvordan kan nogen kristenmennesker for eksempel undgå at betragte Muhammed som en falsk profet af værste skuffe, og hvordan kan det undgå at støde muslimer, som betragter ham som forbilledlig?

Og muslimernes hellige bog, Koranen, lægger sandelig heller ikke fingrene imellem, når det hedder om de kristne, som siger, at Kristus er Guds søn: ”De efterligner, hvad de, der var vantro, sagde tidligere. Måtte Gud bekæmpe dem! Hvor kan de væres så forløjede?” (Sura 9.30).

Selvfølgelig skal man ikke håne for fornøjelsens og selvhævdelsens skyld, men krænkede følelser kan være sandhedens pris. Det kan man læse et og andet om i Det Nye Testamente. Jesus vendte nok den anden kind til, men vendte sig ikke fra skarpe konfrontationer. Han førte ikke kaminpassiar, men stridssamtaler.

Og hvad med gamle Martin Luther? Mon han ville have været velkommen i Bethesda anno 2011? Det finder vi aldrig ud af, men hin reformator, gik jo ikke ligefrem på kattepoter i forhold til islam. Han kunne for eksempel finde på at skrive om ”Tyrkens Allah, dvs. hans Gud, djævelen”. Mon ikke den slags ytringer kunne dømmes skadelige for missionens gode navn og rygte i muslimske kredse og forstyrrende for danskundervisningen i Bethesda?

Og hvad med Indre Missions fædre? De forstod nok at svinge krabasken, selv om det krænkede et og andet verdensbarn. Hvad med missionens navnkundige formand, Christian Bartholdy, som kaldte kiosker, der solgte porno for ”møgkiosker”?. Så vidt jeg husker, var der en kioskejer, der blev så krænket, at han lagde sag an, og Bartholdy fik en bøde, som han for princippets skyld sad af i arresten.

Ja, det var dengang, nu er der andre boller på suppen/sødsuppen. Nuvel, jeg har tillid til, at der stadig er mangen en missionsmand, som er mere til frie ord end servil islamrespekt og slutter med en opfordring fra en mand af helligt mod, apostlen Paulus:

”Vær vågne, stå fast i troen, vær mandige og stærke! (Første Konrintherbrev 16,13)
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med kristendom.dk og vind en iPod Nano

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Godt brølt Jesper Bacher

Kaj, publiceret d.25/01 11:40 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Missionske tøsedrenge!"
"Ja, det var dengang, nu er der andre boller på suppen/sødsuppen. Nuvel, jeg har tillid til, at der stadig er mangen en missionsmand, som er mere til frie ord end servil islamrespekt"

KM: Det håber jeg du har ret i - men vi skal have dem frem på scenen. Desværre er den slatne konfliktsky bevidstløse servilitet over for islam, som ligger til baggrund for afvisningen af Trykkefrihedsselskabet - mere udbredt end man kunne frygte !
Måtte dit statement være et eksempel til efterfølgelse !
Del Link

Omtanke og missionssind

Asbjørn Asmussen, publiceret d.25/01 12:05 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Missionske tøsedrenge!"
Modsat Jesper Bacher, synes jeg at Indre Missions afvisning af Trykkefrihedsselskabet er udtryk for et klarsyn og et mandsmod, som ikke hopper med på den letkøbte retorik omkring frygten for islam.

Indre Mission tror på respekt og dialog i mødet med islam. Det er ikke udtryk for knæfald eller tøsemod, men derimod for omtanke og missionssind. Ønsker vi virkelig at bringe evangeliet til muslimerne, så begynder vi ikke med at slå dem i ansigtet. Uanset hvor meget uret de måtte have.
Del Link

"Det taler vi ikke om"!

Karenerfaren, publiceret d.26/01 22:47 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Missionske tøsedrenge!"
Ja, så var den der igen i hver sin side af spektret. Men sagen rejser trods alt nogle, synes jeg, væsentlige principielle spørgsmål.
Er det at "slå muslimer i ansigtet" at lade Trykkefrihedsselskabet benytte Indre Missions lokaler til et møde om injurieturisme? Hvorfor?? Der er selvfølgelig ikke tale om at tvinge nogen til at høre på dem. Bliver Indre Missions Hus "forurenet" af Trykkefrihedsselskabets tilstedeværelse? Deres "forfærdelighed" skulle efter sigende bestå i, at man på deres hjemmeside (som man ikke behøver at se på) angiveligt kan finde profeten Muhammed afbildet. Og at selskabet også går ind for ytringsfrihed, og derfor mener at islams kvindesyn skal kunne kritiseres. Gør det selskabets tilstedeværelse "fornærmende", og nødvendiggør det, at IM holder sig "ren" i forhold til dem.
Altså som Jesper Bacher skriver, man bør kunne omgås toldere og syndere ... men ikke folk, der kritiserer islam? Eller i hvert fald ikke give dem stemme.
Det væsentlige spørgsmål er her: kræver dialog og respekt i forhold til muslimer, at islam som religiøs doktrin, som kulturel arv - og som aktuel politik med krav om sharia overalt, hvor der bor muslimer - skal behandles som katten behandler den varme grød?
Hvor meget af det, som IM står for: at tale for de svage (f.eks. piger som de facto er familiens slaver),og at vidne om troen på Kristus (trods Koranens fordømmelse) tåler denne forsigtighed?
Asbjørn Asmussen skriver: "Indre Mission tror på respekt og dialog i mødet med islam" ????
Forhåbentlig er meningen: i mødet med muslimer? Respekt for dem som religiøse mennesker. For betyder det: Respekt for Islams hævdelse af Koranen som den absolutte og endegyldige sandhed? Og Muhammed som det mest ophøjede eksempel til efterfølgelse? Hvis det er meningen, forstår jeg heller ikke noget.
Opnås dialog ved at udpege ytringsfriheds-forkæmpere i Danmark som "de helt utålelige" "dem, vi ikke vil have inden for dørene"?
Kan respekt for religiøsitet ikke medvirke til at ofre for visse former for religion svigtes, eller at evangeliet "stikkes under stolen"?
Hvor mange betænkelige ikke-muslimer skal afvises, for ikke at "fornærme"?
Ville Jesper Bacher f.eks. kunne få ordet inden for IM-husets vægge??
Del Link

"Missionske tøsedrenge!"

Ingrid, publiceret d.27/01 22:29 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Missionske tøsedrenge!"
"Trykkefrihedsselskabet er ikke et forhånelseselskab" Den påstand står det endnu tilbage at sandsynliggøre.
Del Link

"Missionske tøsedrenge!"

Karenerfaren, publiceret d.29/01 23:05 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Missionske tøsedrenge!"
1. Hvad er "forhånelse"? Svar: Alt, hvad nogen føler sig "hånet" af.
Det kan også være kritik, hvis man ikke tåler den. Især religionskritik.
2. Hvem skal beskyttes mod den? Enhver, som erklærer sig "forhånet"
3. Ingen må sige noget, som af nogen kan opfattes "forhånende".
4. Konklusion: Tavshed!
Hvordan sandsynliggøre, at religionsfrihed fortsat kan eksistere i et samfund, som frygter ytringsfrihed?

Eks: Den arabiske liga og dens religiøse ledere følte sig forhånet af pavens opfordring til, at arabiske lande beskytter deres religiøse mindretal.
Del Link

GAB!

Peer Aagaard, publiceret d.05/02 04:43 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Missionske tøsedrenge!"
En flok ekstremister siger nej til en anden flok ekstremister som hader en tredje slags ekstremister.

Hvor uinteressant.
Del Link

flexblock

Få viden om kristendom i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

Stil dit eget spørgsmål til kristendom.dk

Kategori (vælg en af de nedenstående kategorier) *


*


*


*


NB: Alle felter med * skal udfyldes

flexblock

flexblock
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​