Send artiklen "Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle" til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

“Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle”

"Når man læser lovforslaget, er det glædeligt at konstatere, at der er taget højde for, at vi, som lever i et registreret partnerskab, nu kan få omdøbt det til at ægteskab, og at vi kan få en vielsesattest, og så få vores ægteskab velsignet i kirken," skriver sognepræst Ivan Ebbe Larsen.

- Leif Tuxen.

6 debatindlæg Hold mig opdateret

Paulus skriver, at i Kristus er der ikke forskel på mennesker, alle er lige. Nu kan både homoseksuelle og heteroseksuelle træder frem for alteret, og få velsignet deres kærlighed, skriver sognepræst på Nørrebro Ivan Ebbe Larsen

Endelig – langt om længe – har regeringen fremsat lovforslag om bøssers og lesbiskes adgang til ægteskab, og til at dette kan indgås i kirken. Danmark var i førerposition internationalt ved at indføre partnerskabsloven i 1989, men blev siden overhalet af en række andre lande.

LÆS OGSÅ: Lovforslag om homovielser sendt i høring

Det har været mit store ønske gennem mange år, at der blev indført en ligestilling, og derfor hilser jeg lovforslaget velkomment. For kirken har der været tale om dobbeltmoral, at vi som præster har måttet velsigne, hvad vi ikke måtte indstifte. Og mange bøsser og lesbiske har følt sig som 2. rangsmennesker, fordi de blev nægtet adgang til en kirkelig vielse.

Der er sket fremskridt på flere områder, blot ikke på den kirkelige front. Og årsagen er vel en frygt for en kirkelig splittelse, en frygt jeg ikke deler. Hvis man mener, at noget er rigtigt og sandt, så må man vel handle derudfra, og ikke ud fra en frygt for konsekvenserne heraf.
Paulus skriver, at i Kristus er der ikke forskel på mennesker, alle er lige. Nu kan både homoseksuelle og heteroseksuelle træder frem for alteret, og få velsignet deres kærlighed.

Annonce
Jeg ved godt, at dele af folkekirkens præster og medlemmer er imod lovforslaget, og de vil sikkert råbe højt. Men det er nu engang Folketinget, der er folkekirkens højeste instans. Og det er tilfredsstillende, at modstanderne får lov til at sige nej. Hvem ville i øvrigt ønske at bruge tvang, og hvem ville ønske at blive viet af en præst, der klart er modstander af loven? Det er godt, at det klart fremgår af lovgivningen, at præster har lov til at sige nej. Og det er netop lovgivningen, der klarlægger retningslinjerne. Det har været nævnt tidligere, at der også burde være en passus i ritualbogen herom, men her hører den ikke hjemme.

Det er vel biskopperne eller nogle personer, de udpeger, der skal udforme et ritual. Jeg er stærk tilhænger af, at der udarbejdes et fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle. Ved at arbejde med begreberne ægteskab og ægtefælle skulle det være muligt. Og så mener jeg, at man skal forpligte vielsesmyndigheden på det nødvendige, selve stiftelsen med spørgsmål og erklæring, fadervor og velsignelse, og så overlade den øvrige del af ceremonien til præsten og parret. Det kender vi til fra andre ritualer, og det volder ingen problemer – tværtimod så løser det nogle.

Når man læser lovforslaget, er det glædeligt at konstatere, at der er taget højde for, at vi, som lever i et registreret partnerskab, nu kan få omdøbt det til at ægteskab, og at vi kan få en vielsesattest, og så få vores ægteskab velsignet i kirken.

I løbet af de sidste 25 år har jeg velsignet mange bøsse- og lesbiske par, både i kirken og andre steder. Jeg glæder mig rigtig meget til også at kunne vie dem. Det dermed at kunne sige til dem: I er gode nok, I er lige så velkomne som alle andre, der kommer med deres kærlighed.

Det lyder som et eventyr, et sagn fra gamle dage, og det bliver nu virkelighed.

Ivan Ebbe Larsen er præst ved Skt. Stefans Kirke og Anna Kirke på Nørrebro i København
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med kristendom.dk og vind en iPod Nano

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Vranglære

Jesper Ørsted, publiceret d.24/01 11:24 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"
Det er tale om decideret vranglære, når Pastor Ivan Ebbe Larsen vil give Guds velsignelse til unaturlig utugt. Det fremgår klart af Ny Testamente, at ægteskabet er foreningen mellem mand og kvinde, hvilket Jesus citeres for at have sagt af 3 evangalister. Et kønsneutralt ægteskab i kirkeligt regi er et misfoster, der i den grad strider mod Folkekirkens grundlag: Ny Testamente.
Del Link

"Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"

Davino, publiceret d.24/01 12:51 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"
Det er en total fejfortolkning af Paulus. Skriften skal tolkes i sin sammenhæng man kan ikke bare tage en enkelt udtalelse og så mene at den beskriver hele sandheden. Når Paulus skriver at alle er lige i Kristus og at der ikke er forskel på mennesker, så er det ikke kønslighed han skriver om men om lighed mellem rige og fattige/slaver og Herrer. Det skriver han om i:
Efeserbrevet 6.9:"Og I herrer, I skal behandle jeres slaver på samme måde. Lad være med at true dem. Husk, at de har samme Herre i Himlen som I; og han gør ikke forskel på folk.

Og i Jacobs Brev 2.6-9: Men I har vist ringeagt for den fattige. Er det da ikke de rige, der undertrykker jer? Er det ikke dem, der slæber jer for retten? Er det ikke mange gange dem, der spotter Jesus Kristus, hvis navn I bærer og elsker?
Jo, I bør i stedet adlyde den ædle lov, som udtrykkes i skriften: »Du skal elske din næste, på samme måde som du elsker dig selv.« Men I gør jer skyldige i synd, når I gør forskel på folk; og ifølge loven stemples I som lovovertrædere.
(citater fra Bibelen på Hverdagsdansk)
Del Link

"Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"

Keld Jensen, publiceret d.24/01 12:52 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"
Paulus skriver, at i Kristus er der ikke forskel på mennesker


Mennesket = Mand og Kvinde = Far, Gom, Søn og Mor, Brud, Datter

Kristus er fuldt ud Menneske.

Ivan Ebbe Larsen er totalt inkompetent og hans velsignelser er udtryk for den rene selvretfærdighed.
Del Link

Ingen grund til kønsneutralt ritual

Per Erik Rønne, publiceret d.24/01 19:05 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"
Jeg ser ingen som helst grund til at indføre et kønsneutralt ritual. Tværtimod så jeg helst om der blev indført to nye ritualer, som supplement til det nuværende.

Et for to mænd. Og et for to kvinder.

Hvorfor dog lave tingene så kønsløse?
Del Link

"Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"

Johannes Harkjær Andersen, publiceret d.24/01 23:41 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"
Helt enig!!
Pastoren skævvrider ordet og misbruger det til at retfærdiggøre hans egen sag.
Det er meget beklageligt at det står sådan til i det "kristne!!!" Danmark
Del Link

"Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"

Anders Sørensen, publiceret d.25/01 13:27 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Lav fælles ritual for vielse af både homoseksuelle og heteroseksuelle"
Præst Ivan Ebbe Larsen er naturligvis udmærket bekendt med de steder i Biblen, der fordømmer homoseksualitet, men han mener, at denne fordømmelse bliver overtrumfet af andre udsagn i Det Nye Testamente. Det gør ham på ingen måde inkompetent til at udføre sit hverv. Lige så lidt som præster med den modsatte holdning i spørgsmålet på nogen måde skulle være uegnede til deres gerning. Jeg er helt uenig med den nye præst i en vis kirke i en vis by i Østjylland, som ikke vil ægtevie fraskilte, men bortset fra dét har præsten gjort et overmåde godt indtryk på mig, og når menighedsrådet har ansat ham ud fra hans almindelige kvalifikationer, er det uden tvivl et fint valg.

Det lyder som en rigtig tanke, at udformningen af så store dele af vielsesritualet som muligt, ud over visse grunddele, overledes til ægteparret selv. Dog inden for de grænser som almindelig sømmelighed sætter, men det er formentlig underforstået.
Del Link

flexblock

Få viden om kristendom i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

Stil dit eget spørgsmål til kristendom.dk

Kategori (vælg en af de nedenstående kategorier) *


*


*


*


NB: Alle felter med * skal udfyldes

flexblock

flexblock
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​