Naser Khader: Det væsentlige i livet er vores relation til andre mennesker

Man skal ikke forglemme sig i materielle goder, men holde fokus på det, der er væsentligt i livet – nemlig relationen til andre mennesker, siger Naser Khader om hans tolkning af et af De Ti Bud. Her er folketingspolitikeren fotograferet i Washington DC, hvor han også er Senior Fellow ved den konservative tænketank Hudson Institute. Foto: Jonas Vandall

Hvad har Moselovens ti bud at sige os i dag? Hvilken betydning kan vi læse ud af hvert enkelt bud? Læs politiker Naser Khaders udlægning her. Herunder fortæller folketingspolitiker for Det Konservative Folkeparti Naser Khader, hvilken mening han i dag læser ud af De Ti Bud.

De Ti Bud, som blev givet til det jødiske folk over 1000 år før Jesus blev født, er også en rettesnor for kristne over hele verden.

Vi har spurgt en række fremtrædende fortolkere, politikere og andre formidlere, hvordan det moderne menneske anno 2015 kan fortolke betydningen i hvert enkelt bud.

Herunder fortæller folketingspolitiker for Det Konservative Folkeparti Naser Khader, hvilken mening han i dag læser ud af De Ti Bud.

1. Du må ikke have andre guder end mig

Det første bud understreger monoteismen. Gud har monopol på det guddommelige. Der er kun Skaberen/Herren og ingen andre.

Man kan med andre ord ikke shoppe rundt og tilbede dette eller hint som det passer én.

2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn

Man må hverken kalde sig Gud eller bruge Guds navn i forbindelse med løgn og spot. Det handler om at værne om menneskets relation til det guddommelige og det hellige.

Misbruger man Guds navn, mister man respekten for Guds hellighed, hvilket i sidste ende fører til, at man mister respekten for troen.

3. Du skal holde hviledagen hellig

Gud hvilede på den 7. dag. Oprindeligt var hviledagen en dag, hvor man bad til Gud. Man gik i synagogen og kirken og plejede det religiøse fællesskab og udøvede den religiøse praksis.

I dag skal man nok nærmere se det tredje bud som en opfordring til at dyrke sit forhold til Gud gennem åndelig fordybelse.

4. Du skal ære din far og din mor

Gud har givet én ens forældre. Det vil sige at forældrene i en periode er Guds repræsentanter. De er med til at forme én, men er også ansvarlige for at indføre én i Guds praksis og tilbedelsen af Gud.

5. Du må ikke slå ihjel

Det handler om retten til livet, og hvem, der skal gøre sig til dommer over liv og død.

Menneskeliv er meget dyrebart fra undfangelse til død, og monopolet til at slå ihjel er taget fra den enkelte og lagt over til øvrigheden. Er der begået noget strafbart, er det dermed ikke op til den enkelte at dømme og straffe.

6. Du må ikke bryde ægteskabet

Ægtepagten er indgået med Guds velsignelse og er at betragte som et helligt fællesskab. Det handler grundlæggende om at holde sammen på familien og om at respektere hinanden som ægtefolk.

7. Du må ikke stjæle

Når man stjæler fra hinanden, laver man rav i den. Så opbryder man samfundet og der opstår anarki, men det handler også om ens forhold til andre mennesker. Man skal respektere andre. Det er en måde at beskytte menneskets ejendomme og integritet.

8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste

Igen handler det om relationen til andre mennesker og respekten for dem. Man må ikke skade sine medmennesker ved at lyve om dem. Dette gælder både når man står overfor en dommer i retten, eller når man hvisker om sine medmennesker til naboen.

9. Du må ikke begære din næstes hus

Misundelse er en grim ting. Man skal ikke forglemme sig i materielle goder, men holde fokus på det, der er væsentligt i livet – nemlig relationen til andre mennesker.

Det er samtidig en opfordring til, at man accepterer de livsvilkår, man har og lever i fred med at nogen har mere end andre. Det er en beskyttelse af den private ejendomsret.

10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ, eller noget der hører din næste til

Det er den patriarkalske familieform, der dominerer i De Ti Bud. Slægtens videreførelse er vigtig, og man skal vide med sikkerhed, hvem faren er. Hvor det niende bud er en beskyttelse af ejendomsretten, er det tiende bud en beskyttelse af blodet og familien.