Fadervor - linje for linje

Bodil Jørgensen: Vi har så svært ved at tilgive

"Vi har så travlt med at hytte os. Hvad skal vi med Gud? Og det er det, fristelsen er: At vi har nok i os selv – bare vi er mætte. Vi ser ikke det, der er tilovers – det er Gud, der giver sig til os, det guddommelige," skriver Bodil Jørgensen. Arkivfoto. Foto: Leif Tuxen

Hvad beder vi om, når vi beder Fadervor? Hvilken betydning har de enkelte linjer i bønnen? Se skuespiller Bodil Jørgensens udlægning her

Millioner af mennesker har fra barnsben lært fadervor udenad. Bønnen er central for alle kristne, fordi det ifølge Matthæusevangeliet var Jesus selv, der formulerede den.

Men hvad betyder det egentlig, at vi kalder Gud for far, at han bor i himlen, at hans vilje må ske?

Her har vi sammensat et bredt panel af klassiske teologer, nulevende bibel-kendere og dygtige formidlere, som udlægger verdens mest kendte bøn. I dag er ordet givet til skuespiller Bodil Jørgensen:

Fadervor, du som er i himlene

Kig op på den store himmel og den åbner sig.

Helliget blive dit navn

For evigt være du. Dit navn er helligt. Dit navn er over mit navn. Jeg har et menneskeligt navn.

Komme dit rige

Vi kommer til din verden, og din verden kommer til os.

Ske din vilje som i himlen, således også på jorden

Din vilje er min vilje. Og det hengiver jeg mig til. 

Giv os i dag vort daglige brød

Må jeg få tag over hovedet og mad i maven. Må jeg blive mæt også i dag.

Og forlad os vor skyld, som også vi forlader vores skyldnere

Det er så smukt! Fordi det kræver noget at forstå det. Det, vi beder Gud om, skulle være så enkelt, men det er meget svært for os. For Gud derimod er det så nemt. Et enkelt pust fra ham – og så er vi tilgivet. Vi har bare selv så svært ved at tilgive. 

Og led os ikke i fristelse

Fristelsen er der hele tiden: Fristelsen til ikke at række hånden frem eller til at vende ryggen til. Og det er noget af det sværeste: Ikke at lade sig friste. Fristelsen til ikke at være menneskelige. Vi har så travlt med at hytte os. Hvad skal vi med Gud? Og det er det, fristelsen er: At vi har nok i os selv – bare vi er mætte. Vi ser ikke det, der er tilovers – det er Gud, der giver sig til os, det guddommelige. 

Men fri os fra det onde

Det er der jo så rigeligt af. Fristelsen og ondskaben er forbundet. Det er kun ved at gøre fremskridt i det gode, at vi kan bekæmpe det onde. Det har vi brug for hjælp til. Det er derfor, vi spørger om hjælp. Og det er jo helt atypisk, at vi beder om hjælp. Derfor er bønnen så god. 

Amen.

Jeg elsker det ord: Amen. Vi har så få ord: Hurra og Amen. Det lukker bønnen, og så håber man, at den bliver hørt. Og at det bliver bedre. Den afsluttes. Det er sjældent, vi tænker i, at der skal afsluttes noget. Vi har altid små gule sedler med to-do-ting på. Men man er meget mere glad, når man får afsluttet noget.