Fastebloggen dag 28: Skal vi bede eller handle?

"Jeg bliver altid mindet om sammenhængen mellem bøn og handling, når jeg kigger på min højre hånd. På håndleddet har jeg et lille tatoveret kors, som er almindeligt for koptiske kristne at bære. Det betyder, at mine handlinger skal være hellige, barmhjertige," skriver præst Simon Fuhrmann i Fastebloggen. Foto: Privatfoto

Vi er skabt til bøn. Vi behøver derfor bøn for at blive menneskelige og finde barmhjertigheden frem, skriver præst Simon Fuhrmann på fastens 28. dag

Ofte bliver bøn stillet op som en modsætning til handling. Skal vi handle eller bede? Hvad er vigtigst? Modsætningen mellem bøn og handling er usand, på sammen måde som søvn, mad eller toiletbesøg ikke står i modsætning til handling. Tværtimod er disse fysiske elementer med til at gøre, at vi virkelig kan handle!

På samme måde er det med bøn. Det er sandt menneskeligt at bede. Vi er skabt til bøn. Vi behøver derfor bøn for at blive menneskelige og finde barmhjertigheden frem.

Jeg bliver altid mindet om sammenhængen mellem bøn og handling, når jeg kigger på min højre hånd. På håndleddet har jeg et lille tatoveret kors, som er almindeligt for koptiske kristne at bære. Det betyder, at mine handlinger skal være hellige, barmhjertige.

Rundt om håndleddet bærer jeg et bedebånd med 41 knuder. Bedebåndet er en hjælp til at bede den mest bedte bøn i verden, kaldet Jesusbønnen: Herre Jesus Kristus, Guds Søn, forbarm dig over mig.

Tit og ofte tager jeg bedebåndet af og beder Jesusbønnen. Det mest centrale ord i Jesusbønnen er navnet Jesus. Derefter kommer ordene forbarm dig. Er der nogen bøn, der i højere grad knytter Kristus og barmhjertighed sammen?

Simon Fuhrmann er præst i Helligaandskirken i København