Russere styrker troen med en iskold dukkert

Et stort antal russere deltog den 19. januar i den årlige fejring af Kristi dåb

Den russisk-ortodokse kirke fejrede i januar Jesu dåb ved den såkaldte Epifanifest, hvor tusindvis af russere hopper i frosne floder og søer for at vaske deres synder bort

Vi er i en sneklædt park i Moskva. Ved floden står den 26-årige Alexandr Pusjkov kun iført badebukser og damp stigende op omkring ham. Han er netop kravlet op af et hul i isen og står nu veltilfreds med en følelse af, hvad han selv kalder nirvana.

Han er en af de omkring 30.000 moskovitter, der på denne kolde januarmandag har valgt at deltage i den russisk-ortodokse dåbsfest ved at sænke sig ned i det iskolde vand. Ritualet finder sted hvert år den 19. januar og er efterhånden blevet noget af et tilløbsstykke, skriver nytimes.org

Populært religiøst ritual
De senere år har den russisk-ortodokse kirke oplevet en enorm tilvækst, og det ses også ved den traditionelle fejring af Kristi dåb midt i januar. Epifanifesten, som den kaldes, er vendt stærkt tilbage til hovedstaden efter at have været forvist til mindre landsbyer under kommunismen.

Lige siden er tilslutningen steget eksponentielt.

- Nedsænkningsritualet tilfredsstiller den offentlige længsel efter noget, der i sandhed er russisk, ældgammelt og ægte. Noget, der adskiller os fra andre mennesker, siger den russiske sociolog Boris F. Dubin til New York Times.

Han fortæller, at ritualet har fået stor kommerciel værdi og flere steder i byen er der rigget til med opvarmede telte, tæppebelagte græsplæner og tilsynsførende med megafoner.

Nogle steder skaber ritualets popularitet endda problemer. Eksempelvis var en gruppe deltagere i Tver ved Volga-floden så stor, at isen kollapsede, så 30 mennesker faldt i vandet og måtte have lægehjælp.

Et patriotisk show
Det ortodokse dåbsrituals popularitet er et billede på et brændende ønske om at skabe noget, der er særligt for Rusland. Derfor er det også et glimrende PR-redskab for de russiske politikere.

- Det er blevet et show og ikke kun et show, men et patriotisk show, siger Boris F. Dubin.

Han beretter om den noget teatralske leder af det nationalistiske parti, Vladimir Zhirinovskij, som stillede op til fotografering, da han tog sin dukkert i en biflod til Moskva-floden omkranset af 4,5 meter høje lysrør.

Den store dækning og det enorme fokus på det nationale taler til mange russere som eksempelvis den 46-årige Alexandr Gorlopan.

- Hvert land har noget, der er særligt for netop det land. Epifanifesten i Rusland går tilbage til de stammer, der kom fra Skandinavien til Rusland. Nomader med vilde sjæle, siger han stolt til New York Times.

Moralsk oprustning
Selvom ritualet har en overordnet religiøs og patriotisk appel, tillægges den iskolde dukkert meget forskellige værdier af de deltagende russere.

Tilbage hos 26-årige Alexandr Pusjkov, der står i den sneklædte park, opfattes hele seancen som en trancelignende og elektrisk renselse. En reklamemedarbejder ved navn Vladislav Komarov siger til New York Times, at han føler et rent, brændende bål i sit indre.

Andre har mere jordbundne opfattelser.

En 50-årig frisør, Galina Burasvetsova, fortæller, at hun først begyndte at deltage i ritualet, da hun gennemgik en hård tid i sit liv, hvor hun opfostrede tre børn alene på en minimal indkomst. Dukkerten fik hende til at føle, at hun havde den moralske styrke til at fortsætte.

- Det er en måde at vinde kontrollen over sig selv, siger hun til New York Times, inden hun dypper sig i det iskolde vand.