Ikoner skal males ordentligt

Det er i høj grad et tålmodighedsarbejde at male en ikon, hvor mange tynde transparante lag lægges ovenpå hinanden med fine mårhårspensler. Bent Thorsøe anslår, at det tager mellem 100 og 200 timer at male en ikon, afhængig af størrelse og motiv

79-årige Bent Thorsøe udsender en gør-det-selv-bog om ikonmaleri

Bent Thorsøe husker stadigvæk tydeligt, da han en dag for mange år siden blev inviteret ud for at se resultaterne af et aftenskoleholds ikonmaleri.
- Jeg blev helt paf, da jeg mødte en ikon med Jomfru Maria i blomstret sommerkjole. Det viste jo da i hvert fald, at dem, der havde forsøgt at lære eleverne ikonmaleriet, overhovedet ikke selv havde en smule forstand på, hvad de havde med at gøre.

Interessen for ikoner og dermed ikonmaleriet er vokset enormt de seneste år, hvilket har givet anledning til bekymring hos flere ikonmalere og ortodokst indstillede kristne, som frygter en forfladigelse, uden den nødvendige fordybelse i teologi og kirkehistorie.

Netop derfor udsender den 79-årige Bent Thorsøe nu en "gør-det-selv-bog" om ikonmaleriet, fornemt illustreret med et udvalg af hans egne ikoner, hvor man ikke alene step by step indføres i selve maleteknikken, men også får hele den teologiske og kirkehistoriske baggrund med.

- For skal folk male ikoner, så skal de gøre det ordentligt, fastslår Thorsøe. Mit håb er, at de med min bog kan få lidt mere styr på det hele, inden de går i gang. Det er sådan set det, det hele handler om for mig.

Bent Thorsøe begyndte selv at male ikoner for 30 år siden. Den tidligere fotograf og fotoforhandler, som grundlagde og drev Fotokæden, indtil han blev knockoutet af sygdom, blev siden kendt som "Gilleleje-maleren" med naturalistiske naturbilleder af havnen, fiskerbåde og de gamle fiskerhuse.

I dag er det et overstået kapitel, for til sit sølvbryllup fik han og hustruen foræret en ikon.

- Jeg syntes, den var ganske forfærdelig, og ydermere var Jomfru Maria malet med krøller og bryster, så den var slet ikke som en rigtig ikon skal være.

Det sidste vidste Bent Thorsøe reelt ikke så meget om på dette tidspunkt, han syntes mest, den bare var grim, men hustruen insisterede på at få den op at hænge.

- Samtidig hånede hun mig med, at sådan noget kunne jeg slet ikke male, og at jeg bare var misundelig over, at mine kunstneriske evner ikke rakte så langt.

Den tyggede han lidt på, indtil han en dag faldt over et gammelt strygebræt af træ.

- Det gav mig idéen til selv at prøve, for hvis jeg nu skar toppen af, havde jeg jo faconen. Så lånte jeg en bog på biblioteket og malede efter den min første ikon. Da min kone så den, syntes hun, den var meget smuk og ville vide, hvor jeg havde købt den.

Derefter greb det om sig. Bent Thorsøe endte med at blive så optaget af ikonmaleriet, at han siden ikke har kunnet slippe det. I løbet af de 30 år har han malet flere hundrede ikoner, udstillet og holdt foredrag om ikoner landet over og studeret ikoner i den ortodokse kirke i Rusland. I 1993 udgav han bogen "Fra ikonernes verden".

- Da jeg i sin tid begyndte, var vi vel fire-fem ikonmalere. I dag er der, jeg ved ikke hvor mange, og folk har ikoner hængende, også selv om de ikke er religiøst indstillet, og det kan jeg godt forstå. For ikoner er jo smukke billeder, som giver fred i sindet. Det er i hvert fald, hvad folk fortæller, når de kommer og vil købe en ikon af mig.

Den ortodokse ikon-verden er stor og omfattende med mange helgener, men Bent Thorsøe holder sig først og fremmest til de bibelske personer.

- Da jeg gik i skole, syntes jeg, at bibelhistorie var noget af det mest spændende, og da jeg begyndte at male ikoner, var det ligesom at vende tilbage til dengang. Jeg opdagede, hvordan personerne fik liv, da jeg begyndte at læse i Bibelen. Jeg har altid betragtet mig selv som religiøs, og når man sætter sig ind i et emne som ikonmaleri, kan det ikke undgå også at forstærke ens religiøse overvejelser omkring liv og død, og at der må være noget efter dette liv.

I "Mal klassiske ikoner" gengives et udvalg af nogle af de klassiske ikoner. Symboler, tegn, inskriptioner, farver og tegning og motivopbygning forklares, for i den klassiske ikontradition er der så at sige tænkt over hvert et penselstrøg. En klassisk ikon males på træplader med tempera-farver, rørt op med æggeblomme og vineddike eller øl. Men trods al respekt for gamle traditioner,maler Bent Thorsøe også ikoner med helt moderne akrylfarver og stiller i sin bog dette moderne alternativ op som en mulighed for de nye ikonmalere.

- Ja, jeg er overbevist om, at havde de gamle ikonmalere kendt akrylfarverne, som købes på tube og blandes op med vand, ville de nok have brugt dem. Når ikonen er færdig og lakeret, så kan du ikke se forskel, og det er kun et spørgsmål om, hvad der bruges af bindemiddel. Det er ikke afgørende for mig. Afgørende derimod er ikonens udtryk. Om den har "sjæl".