Sagrada Familia en moderne middelalderkirke

Den ufærdige kirke Sagrada Familia er blevet Spaniens mest populære turistattraktion med omkring 2,8 millioner besøgende hvert år. På billedet ses kirkens nordøstlige facade, som er dedikeret til Jesus' fødsel. Foto: Sine Birkedal Nielsen

Kirkens vestlige facade er dedikeret til Jesus' lidelser på korset. Stilen er simple og dramatisk, og skulpturerne ligner til forveksling skeletter. Gaudi ønskede herved at formidle alvoren bag hændelserne. Foto: Sine Birkedal Nielsen

Glasmalerierne inde i kirken skaber et farvestrålende lys, som reflekteres i den matte stenbaggrund. Foto: Sine Birkedal Nielsen

Kirken set indefra. Foto: Sine Birkedal Nielsen

Set nedefra minder kirkens loft om trækroner, der holdes oppe af søjler formet som store træstammer. Foto: Sine Birkedal Nielsen

Jesus på korset udspændt over alteret i kirken. Rundt om Jesusfiguren hænger små lamper og vindrueklaser i en syvkant. Foto: Sine Birkedal Nielsen

Kirkens detaljerede loft set nedenfra. Foto: Sine Birkedal Nielsen

En model over det færdige byggeri kan ses inde i kirken.

Sagrada Familia kan ses fra enhver bakketop i Barcelona. Foto: Sine Birkedal Nielsen

SE BILLEDSERIE Sagrada Familia rejser sig som en gotisk kæmpe i hjertet af Barcelona. Inspireret af arkitekten Antoni Gaudis fantastiske vision fortsætter arbejdet med byggeriet, mens turister strømmer til for at udforske kirken

Sagrada Familia er et imponerende syn, der ikke kan undgå at vække en følelse af forundring og forgabelse i enhver beskuer. Den minder ikke om andre kirker, men er Antoni Gaudis (1852-1926) personlige drøm, som han arbejdede på i 43 år lige indtil sin død i 1926. I sin sidste tid var Gaudi fuldstændig opslugt af byggeriet og flyttede ind i elfenbenstårnet, så han ikke behøvede at forlade kirken.

Gaudi havde store planer med Sagrada Familia, som på catalansk betyder Hellige Familie. Projektet var oprindeligt påbegyndt af arkitekten Francisco de Villar i 1882, men året efter overtog Gaudi byggeriet og gjorde det til sit personlige livsværk.

SE OGSÅ: Tema: Troens steder

Gaudi kom fra provinsen Tarragona, men flyttede til Barcelona som 17-årig og tilbragte det meste af sit liv i byen, hvor størstedelen af al hans arkitektur i dag kan opleves. Personligt var han katolik og catalansk nationalist.

Hans unikke stil er blevet betegnet catalonsk modernisme og nygotik, men det er svært at indfange og beskrive Gaudis udtryk. Som dreng led han af gigt, hvilket gjorde det svært for ham at lege med andre børn. Det siges, at han i stedet sad og betragtede naturen, som han følte sig tæt forbundet med. Overalt i Gaudis arkitektur kommer denne særlige forbindelse til naturen og Gud til udtryk.

En moderne middelalder kirke tager form
Sagrada Familia er en enorm konstruktion, som Gaudi selv forudså ville have en byggetid på omkring 200 år, ligesom de storslåede kirker tilbage i middelalderen. Grundplanen tager udgangspunkt i en basilika med et midterskib og et tredelt tværskib, som tilsammen danner et latinsk kors.

Bygningen har i alt tre facader, hvoraf de to, der afbilleder henholdsvis Jesus' fødsel og død, er fuldendte. Den sidste og mest imponerende facade blev påbegyndt i 2002 og kommer til at fortælle historien om Jesus' liv.

Kirkens karakteristiske tårne er inspireret af det forrevne og savtakkede bjerg Montserrat, som ligger 50 kilometer uden for Barcelona. Gaudi havde planlagt at opføre i alt 18 tårne, som skulle repræsentere henholdsvis de tolv apostle, fire evangelister samt jomfru Maria og Jesus. Tårnet dedikeret til Jesus bliver det højeste og kommer til at hæve sig 107 meter over jorden.

I dag er 8 tårne blevet rejst, mens de andre stadig er undervejs.

Arkitekturen er religiøs
Når man bevæger sig ind i kirken, bliver man mødt af en række dekorationer og skulpturer, som næsten organisk vokser ud af væggene. Der er blandt andet blevet benyttet kulørt glas, farvestrålende mosaik og religiøse motiver og symboler i skabelsen af kirkens indre rum.

SE OGSÅ:
Billedserie: Religiøse mosaikker verden rundt

Loftet holdes oppe af en række vinklede søjler, som til forveksling ligner træstammer, der øverst oppe folder trækronerne ud. Gaudi var angiveligt stor modstander af rene linjer og stram matematisk symmetri.

Han mente i stedet, at naturens geometri formidlede en velbalanceret harmoni, som mennesket kunne genskabe i byggekunsten. På denne måde betragtede han det som arkitektens opgave af videreføre Guds skaberværk.

Gaudi nåede dog kun selv at færdiggøre krypten og størstedelen af facaden om Jesus' fødsel, da han ulykkeligvis omkom, efter han var blevet påkørt af en sporvogn. Projektet havde været hans personlige besættelse, og han havde brugt en del af sine egne penge i byggeprocessen, som nu manglede en styrmand.

LÆS OGSÅ: Notre Dame i Paris - en jubilar med dramatisk historie

Kirkens uvisse fremtid
Den videre opførsel af kirken har igennem årene været udsat for en række udfordringer. Under Den Spanske Borgerkrig i 1936 brændte og smadrede anarkister dele af kirken samt planer og modeller for arbejdet. Da projektet endelig fortsatte i 1952 var det baseret på rekonstruktioner under vejledning af andre arkitekter.

Der findes indædte modstandere af det nuværende byggeprojekt, som mener, at det fortsatte arbejde ikke er i Gaudis ånd, men snarere ødelægger hans arkitektur. De lægger vægt på, at de oprindelige planer for længst er gået tabt, og at byggeriet burde stoppe og i stedet blive et sandt monument over Gaudis arkitektoniske vision.

En anden bekymring vedrørende kirkens fremtid drejer sig om det hurtigtog, der skal kører under Barcelonas gader. Der går rygter om, at kirkens fundament måske ikke vil kunne holde til togets underjordiske viberationer.

Det forlyder, at Sagrada Familia måske står færdig i 2026, hvilket er 100 året for Gaudis død. Hvert år besøger omkring 2,8 millioner mennesker kirken, hvilket gør den til Spaniens mest besøgte seværdighed.

LÆS OGSÅ: Ferieguide: Sådan opfører man sig i andre kirker

Kilder: Gaudis bygningsværker i Barcelona, af Juan Bassegoda Nonell, Den Store Danske, Lonely Planet