Jesus talte i billeder om sin død

Kapel i Kalyviani VestKreta. Grotte med opsætning af Jesu korsfæstelse med disciple, familie og soldater. Foto: Fotograf: Bertil Christensen

Jesus forudså selv sin død og opstandelse, og han fortalte om den i sin lignelser. Vi præsenterer kort de mest kendte bibelske billeder på Jesu død og opstandelse

En af de vigtigste højtider i det kristne kirkeår er påsken. I evangelierne forudser Jesus tidligt sin død og opstandelse, og især i Markusevangeliet forsøger han at forklare disciplene, hvorfor denne lidelse er nødvendig.

Til at forklare, hvorfor han skal dø og opstå, bruger Jesus forskellige billeder, for eksempel hvedekornet, templet, hvalfisken og vinbønderne.

Det døde hvedekorn bærer frugt

Jesus forklarer nødvendigheden af sin død, da han fortæller historien om et hvedekorn i Johannesevangeliet kapitel 12 vers 20-26. Her siger han blandt andet:

Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis hvedekornet ikke falder i jorden og dør, bliver det kun det ene korn; men hvis det dør, bærer det mange fold.

Gennem dette billede fortæller Jesus, at hans egen død er nødvendig, hvis hans budskab skal udbredes til så mange mennesker som muligt. Disciplene har svært ved at forstå hvorfor Jesus insisterer på, at hans lidelse er nødvendig, og det er først efter hans død, at de kan se, at hans profetier holdt stik.

Templet skal rejses på tre dage

Et andet eksempel på et billede, Jesus bruger til at forklare sin død, er Johannesevangeliet kapitel 2 vers 19. Læs hele teksten her.

Her harmes Jesus over alle vekselererne og købmændene, som er på tempelpladsen i Jerusalem, og siger til jøderne i templet: "Riv dette tempel ned, og jeg vil rejse det igen på tre dage".

Dette stiller jøderne sig helt uforstående over for, for som de siger, tog dem det 46 år at bygge templet, så det ville være en umulig opgave at opbygge det på kun tre dage.

Men Jesus taler ikke om templet i bogstavelig forstand, men derimod om sit eget legeme, hvilket forfatteren til selve evangeliet skriver i den efterfølgende sætning i Johannesevangeliet kapitel 2 vers 21.

Med Jesu fødsel er det hellige rykket fra templet og ind i mennesket Jesus. Det er kun gennem ham, mennesket kan blive frelst, og ikke gennem tilbedelse i templet. Gennem sine udtalelser foregriber Jesus igen begivenhederne og forudsiger sin egen opstandelse tre dage efter sin død.

Jonas i hvalen som billede på Jesu død

Det tredje meget kendte billede, der bruges i Det Ny Testamente på Jesu opstandelse, findes i Matthæusevangeliet kapitel 12 vers 39. Klik her for hele teksten.

Jesus bliver afkrævet et svar på, hvilket tegn han vil give for at vise farisæerne og de skriftkloge, at han er Messias, Guds søn. Men det eneste, Jesus vil sige dem, er, at ligesom Jonas var i bugen på hvalfisken i tre dage og tre nætter, ligeledes skal menneskesønnen være i jorden i tre dage og tre nætter.

Henvisningen til Jonas i hvalfisken er en henvisning til Jonas Bog kapitel 2 i Det Gamle Testamente, hvor Jonas prøver at flygte fra Herren med et skib. Men Gud sætter havet i oprør, så besætningsmedlemmerne beslutter at kaste Jonas over bord, for de ikke selv skal drukne. Gud beordrer så en stor fisk at sluge Jonas, hvorefter Jonas opholder sig tre dage og tre nætter i maven på fisken, indtil han indser sin fejl og beder Gud om hjælp: Men du, Herre min gud, løftede mig op fra graven Læs teksten her.

Når Jesus henviser til dette sted i Det Gamle Testamente, må det derfor være et forvarsel på, at også han skal tilbringe tre dage i dødsrigets dyb, førend at Gud løfter ham op fra graven.

Straffen over de onde vinbønder

I lignelsen om de onde vinbønder i Markusevangeliet kapitel 12 vers 1-12, fortæller Jesus historien om vinbonden, som sender sine folk ud for at få del i vinhøsten hos de bønder, der forpagtede jorden. Men de bliver alle slået ihjel.

Som den sidste sender bonden sit højest elskede søn afsted med tanken om, at ham kan de da ikke slå ihjel. Forpagterne ser i stedet fordelen ved at slå sønnen ihjel, så de kan arve gården. Men lignelsen ender med at vingårdens ejer vil gøre det af med forpagterne.
Læs lignelsen her.

Herren sender altså sin søn, som bliver slået ihjel, hvilket Herren vil hævne. Det nye i denne lignelse til forskel fra de tidligere vi har set, er, at der en trusselsmotiv indlejret i historien. Jesu død forbliver ikke ustraffet, men der er ingen hentydninger til hvordan eller hvornår.

I Hvidbjerg Kirke i Struer Kommune hænger denne figur af Jonas, der sluges af den kæmpe fisk, som til en afveksling ikke er afbilledet som en hval. - Foto: Brams/Wikimediacommons