Meditation til 2. søndag i advent

- Foto: Jesper Dahl

Villighed strømmer ud af et overgivet hjerte. I stedet for viljestyrke og beslutsomhed er kærligheden motivet for den handling, der udspringer heraf, skriver freelancepræst Jette Dahl i denne adventsmeditation

I mange situationer er det godt at være viljestærk, have disciplin, sætte sig noget for og handle på det men i forhold til Gud kan det virke hæmmende. Et liv, der leves ud fra karakterfasthed og selvbestemmelse, er et liv uden overgivelse et liv, hvor kontrol og jegets styrelse står øverst på dagsordenen.

Villighed er noget ganske andet. At være villig indebærer, at du afgiver kontrol og styrelse. Det kan symboliseres ved, at du rækker Gud dine åbne og tomme hænder som en måde, hvorpå du udtrykker overgivelse af din selvbestemmelse og vilje.

Det sker for Maria, da hun overgiver sig til den bestemmelse og opgave, Gud kalder hende til: At føde den Højestes søn, Jesus Kristus. Guds søn lever, dør og opstår i lyset af, hvad både overgivelse og villighed vil sige.

Villighed strømmer ud af et overgivet hjerte. I stedet for viljestyrke og beslutsomhed er kærligheden motivet for den handling, der udspringer heraf. At lægge sit liv i Guds hænder er en stor befrielse. Det er en ny mulighed for at slippe egenkontrol, styring og det at være på konstant overarbejde i tanker og handling. Alt afhænger ikke af dig og dine valg, men af Gud, der dagligt leder og bærer dig.
Stilhed

Til fordybelse
"På trods af vores naturlige modvilje mod underkastelse, ligger der en længsel efter overgivelse dybt i den menneskelige sjæl. Selv om det ikke passer ind i det billede, jeg normalt gerne vil fremvise, så har jeg gennem hele mit liv længtes efter at give mig selv fuldstændigt til nogen eller noget, der er større end mig selv. Det ligger i selve hjertet af, hvad det betyder at være menneske."
David G. Benner

Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord!
Lukasevangeliet 1,38

Stilhed

Bøn
Kære Gud,
Tak, at du blev menneske i Jesus Kristus.
Åben mit hjerte, så jeg dagligt lader mig lede af dig.
Lad dit lys fødes i mig, så jeg kan finde vej i mørket.
Giv mig lyst og styrke til at tjene dig i hverdagen.
Amen

Artiklen er et uddrag fra Jette Dahls nye bog "Maria-vejen, 24 meditationer til advent" udgivet på ProRex Forlag. Læs mere om bogen eller køb den her.