Syv råd til den tvivlende

Tvivl har paradoksalt nok potentialet til at sætte skub i en spirituel modning og vækst hos den troende. Det afgørende er, hvad man gør med sin tvivl, mener Ray Pritchard. Foto: NIMA STOCK

Mange kristne kæmper fra tid til anden med tvivl. Ifølge prædikanten Ray Pritchard er tvivl ikke syndigt, men det kan være farligt. Det afgørende er, hvad man gør med sin tvivl. Læs syv råd her

- De fleste kristne kæmper fra tid til anden med tvivl.

Det skriver prædikanten Ray Pritchard i et blogindlæg på Crosswalk.com. Ray Pritchard er udover at være prædikant også forfatter og leder af Keep Believing Ministries.

- Tvivl er ikke syndigt, men det kan være farligt. Tvivl kan faktisk være startskuddet til spirituel modning og vækst. Det afgørende er, hvad man gør med sin tvivl, skriver Ray Pritchard.

Han giver her syv forslag til, hvordan man kan forholde sig tvivlen, når den dukker op.

1. Bekend din tvivl og spørg om hjælp
Fortæl Gud at tvivlen udfordrer dig. Gud er ikke skrøbelig. Han kan tåle alle dine spørgsmål. Find også nogle vise kristne venner, som ikke vil ringeagte dig, når du udtrykker din tvivl, men vil lytte til dig og anerkende dig.

2. Lån tro fra andre, der har en stærk tro
- Det, jeg mener med det her, er, at du skal forblive forbundet til Kristi krop (et klassisk udtryk for den kristne kirke, red.). Bliv ved med at gå i kirke, selv hvis det ikke umiddelbart ser ud til at hjælpe dig, skriver Ray Pritchard, og fortsætter:

- Husk, at du ikke er den første kristne, der går igennem sjælens mørke nat. Hvis du trækker dig tilbage fra andre troende, vil din tvivl blot blive større.

3. At handle ud fra din tro, ikke din tvivl
Mange af de store mænd og kvinder, vi kan læse om i Bibelen, kæmpede med tvivl. Nogle gange kan det virkeligt være svært at være troende, men lad ikke din tvivl slå din tro ned.

- Noa havde aldrig set regn, men han byggede alligevel arken. Abraham havde ingen idé om, hvor han skulle hen, men han forlod alligevel Ur i Kaldæa (se 1. Mosebog kapitel 11, vers 31, red), skriver Ray Pritchard.

Bibelens helte var gjort af kød og blod, de var mennesker præcis som os andre. De valgte, at tro, selv når de ikke havde nogen idé om, hvordan tingene ville komme til at se ud

4. Betvivl din tvivl, ikke din tro
Når kristne går igennem tvivlens dal, er der to vigtige ord at huske på: Fortsæt vandringen!

- Hvis du er i tvivlens dal, skal du ikke stoppe op og bygge en hytte, mener Ray Pritchard og fortsætter:

- Den eneste vej ud af tvivlen er at fortsætte vandringen. Hvert et skridt fremad er en måde at betvivle tvivlen. Snart vil lyset skinne igen.

5. Syng!
Musik er efter sigende hjertets sprog. Når man synger, behandler man sin tvivl på et andet niveau end bare et intellektuelt niveau. Ray Pritchard foreslår desuden, at man lytter til kristne sange og salmer, og synger med så godt man kan.

- Syng højt. Joshafat satte et drengekor foran Judæas hær. Mens de sang, gav Gud dem en sejr over den væsentlige større Ammonitterhær (se Anden Krønikebog kapitel 20, red). Når man synger guddommelige sange, opbygges troen ved at tatovere sandheden på sjælen, skriver Ray Pritchard.

6. Giv slip på det, du ikke kan vide med sikkerhed
Ifølge Ray Pritchard har vi alle sammen spørgsmål, som vi simpelthen ikke kan besvare. Ofte handler disse spørgsmål om livets mange hvorfor. Fx hvorfor skete dét? Hvorfor skete det her for mig? Eller for mine børn? Eller for min kone? Eller for min mand? Hvorfor skete det nu og ikke om ti år?

- Svarene på mange af disse spørgsmål vil vi ikke få, før vi kommer i himlen. Det er tros-opbyggende at erkende, at jeg forstår, at jeg ikke kan forstå lige nu, mener Ray Pritchard.

7. Bliv ved med at gå tilbage til det du ved er sandt
Efter at apostelen Paulus havde overvejet sit livs smerter og prøvelser i forbindelse med at være en kristen, konkluderer han i Romerbrevet kapitel 8:

- Jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

Ray Pritchard anbefaler at kristne i tider med tvivl eller problemer, bliver ved med at gå tilbage til det, som de ved er sandt.

- Dette indebærer, at man bevidst minder sig selv om, at Gud er suveræn, at Jesus er Herre, at Gud er god, samt at et højere formål er på spil, selv når man ikke umiddelbart kan se det, skriver Ray Pritchard.

Det afgørende
Ifølge Ray Pritchard kan tvivl være farligt for troen, da man kan miste troen. Men tvivl er ikke en synd, mener han. Tvivl har paradoksalt nok også potentialet til at sætte skub en spirituel modning og vækst hos den troende. Det afgørende er, hvad man gør med sin tvivl.

Se din tvivl i øjnene. -