Malerier, der fortæller historier

fra Færøerne er en af de kunstnere, der fra den 1. august udstiller på Galleri Emmaus uden for Ringsted. - Foto: Privatfoto

- Du skal helst ikke være den samme person før og efter, du har set et billede, siger den aktuelle kunstner Sigrun Gunnarsdóttir

Sigrun Gunnarsdóttir fra Færøerne er en af de kunstnere, der fra den 1. august udstiller på Galleri Emmaus uden for Ringsted. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, har udsmykket flere kirker og er repræsenteret på kunstmuseer på Færøerne, i Norge og i Sverige.

Det daglige brød
Kunstneren har på det seneste arbejdet med udgangspunkt i udstillingens tema Det daglige brød.

- Det daglige brød er ikke kun det, vi spiser. Det er også det, vi ser og hører i hverdagen, som flytter os, giver os noget, siger Sigrun Gunnarsdóttir.

For eksempel danner den færøske natur motiv i en del af de af kunstnerens værker, der udstilles på Galleri Emmaus. Et af dem forestiller en varde.

- En varde viser den vej, du skal gå. Når du kommer til én, kan du se hen til den næste, forklarer hun.

Andre malerier tager udgangspunkt i noget, hun ser for sit indre øje. Ifølge hende kan inspirationen for eksempel komme fra samtaler med mennesker, en film, et bibelvers eller et øjebliksbillede i naturen. Inspirationen kommer ofte pludseligt, og så er det med at indfange den med et digitalkamera eller en hurtig skitse.

Billeder skal fortælle noget
- Billeder skal fortælle noget, sådan har jeg altid haft det, også da jeg gik på akademiet. Det var lidt svært for mig, for det abstrakte maleri var dominerende på den tid, det skulle helst ikke betyde noget. Men billederne skal betyde noget for mig selv, understreger Sigrun Gunnarsdóttir, der siden 1995 har arbejdet meget med symboler i sine malerier.

- Det var i forbindelse med, at min svigerinde døde meget ung. Det gik op for mig, at livet faktisk er meget kort. Der kom en radikal ændring, hvor intet skulle standse mig i min udtryksform. Her kom symbolerne ind i mine malerier, siger Sigrun Gunnarsdóttir, der altså vil fortælle historier med sine billeder.

- Du skal helst ikke være den samme person før og efter, du har set et billede. Der skal ligge noget bagved, som kan tale til underbevidstheden. Du skal ikke se det hele på en gang. Samtidig er det vigtigt for mig som kristen, at folk ikke ser mit billede som kristent. Det åndelige skal ligesom komme ind ad bagdøren, så folk ikke går bagover, når de møder det. Det er en svær knivsæg at balancere på. Billedet må ikke blive banalt. Man skal kunne se det mange gange og du skal kunne få noget nyt ud af det mange gange. Ligesom en god bog.

Det er de små symboler, der bærer billedet
- De kristne symboler er vigtige for mig, men jeg kan ikke styre hvad folk får ud af et billede, siger Sigrun Gunnarsdóttir, og fortsætter:

- Når jeg hænger det op, giver jeg det over til beskueren. Men det skal selvfølgelig være så klart, at de får noget af det med, som jeg gerne vil sige, ellers er det ikke udtrykt godt nok. Den lille fugl er vigtig i mange af mine malerier, ligesom liljen, der er et symbol på opstandelsen. Store klare flader, og så små ting som øjet føres hen til. Det afspejler, at det er de små ting, der er vigtige i livet, man kan ikke være dem foruden. Ligesom det er de små symboler, der bærer billedet.

På spørgsmål om hvad vil hun gerne, at beskueren tager med sig fra mødet med malerierne, svarer Sigrun Gunnarsdóttir:

- Jeg vil selvfølgelig gerne, at folk får sat tanker i gang eller nyt håb for livet. Men hvad folk kommer til at se i et billede er i virkeligheden ikke noget, jeg er særligt bevidst om i processen. Hvis et billede betyder meget for mig, må det også give andre noget, tænker jeg.

- Det som hjertet er fuldt af må komme til udtryk. Det kan ske verbalt eller som for mig gennem mine malerier, forklarer hun.

Læs mere om Galleri Emmaus her.

- En varde viser den vej, du skal gå. Når du kommer til én, kan du se hen til den næste, forklarer Sigrun Gunnarsdóttir. Foto: Fotoet er publiceret med kunstnerens tilladelse