Den koptiske kirke

Indholdsfortegnelse

1. Introduktion

Pave Shenuda III, overhoved for den egyptiske coptiske kirke, leder her jule-midnatsmessen i Cairo den 6. ...

Det vigtigste at vide om den koptiske kirke

Den koptiske kirke har haft megen modgang, men i 1900-tallet har kirken oplevet en opblomstring...

Henrik Ertner Rasmussen, generalsekretær for Dansk

Kopterne er meget aktive kristne

Det er de irakiske kristne, der er under størst pres i øjeblikket. Men de koptiske kirker er også terrormål på grund af deres størrelse og deres iver for at udbrede kristendommen, skriver Henrik Ertner Rasmussen

Egyptens kristne har det svært

Islam og kristendom lever side om side i Egypten, men det muslimske styre diskriminerer den koptiske kristne befolkning. Lunten til en sprængfarlig religiøs konflikt er tændt endnu en gang

2. Kopternes pave

epa02395543 Pope Shenouda III, the Coptic Orthodox patriarch of Alexandria, pictured 16 October 2010, in the ...

Reformvenlig pave leder egyptiske kristne

Som patriark af Alexandria er pave Shenouda III leder af den koptisk-ortodokse kirke

3. Billeder

PROTECTIVE REPEAT An Egyptian Coptic priest holds up a baby after immersing him in water during celebrations ...

Billedserie: Den koptiske kirke

Se billeder af ritualer, højtidsfejring og klædedragter i den koptiske kirke

4. Koptisk munkeliv

Guds eneboere i ørkenen

Den 49-årige Lazarus er en af verdens få kristne eneboere og bor i en afsides klippehule. Han tilhører den koptiske kirke i Egypten, der er en af kristenhedens ældste. Eneboere herfra grundlagde for snart 1700 år siden det kristne klostervæsen i ørkenen, og i dag står veluddannede unge i kø for at blive munke og nonner

5. Det koptiske kors

Det egyptiske ankh-tegn, der også anvendes som et kristent symbol i den koptiske

Ankh-tegnet som kristent symbol

6. Ikoner

Kopter

Kopter skriver ikoner

Isaac Fanous har malet hundredvis af ikoner gennem sit lange liv. Selv foretrækker han at sige, at han har skrevet ikoner for at understrege den teologiske side af sit virke

7. Koptere og andre kristne

Forskellige opfattelser af Jesus

Ved et internationalt kirkemøde i Kalkedon i 451 modsatte den koptiske kirke sig den dominerende opfattelse af, hvem Jesus er. Mens resten af kirkerne lagde stor vægt på, at Jesus var både 100 procent guddommelig og 100 procent menneskelig, mente kopterne, at det guddommelige og det menneskelige er smeltet sammen til én natur i Jesus. En opfattelse, der kaldes monofysitisme. Den uoverensstemmelse førte til, at den koptiske kirke fik egen ledelse og gudstjenesteform, mens resten af verdens kristne i det store hele indordnede sig under den romerske kirke.

Jesus

Hvad er forskellen mellem den koptiske kirke og andre ortodokse kirker?

Det store brud i østkirken skete i 451 på spørgsmålet om forholdet mellem guddommeligt og menneskeligt i Jesu Kristi person, skriver spiritualitetspræst Ole Skjerbæk Madsen

8. Drab på koptere nytår 10/11

Messe forvandlet til blodbad i Egypten

Muslimer og kristne støder sammen i Egypten, efter bombe dræber 21 kristne koptere ved en midnatsmesse

Koptiske kristne bærer to af deres trosfæller i en symbolsk korsfæstelses-position under demonstration i ...

De kristnes frygt for ekstremisterne

Egyptens koptiske mindretal føler sig svigtet af myndighederne. Mange af dem mener kun at have to muligheder: at tage kampen op eller emigrere fra Egypten

Den dansk-egyptiske Michael Bestawrous er med i Den koptiske kirke i Danmark og er chokeret over ...

"Jeg er bange for flere angreb"

Michael Bestawrous er opvokset i Egypten og er med i Den koptiske kirke i Danmark. Terror-angrebet mod kristne koptere i Egypten nytårsnat har gjort stort indtryk på ham og andre koptere i Danmark

Coptic Orthodox Christians demonstrate against Saturday ´s bomb attacks in front of the Sharq al-Madina ...

Kristne kaster sten mod egyptiske topfolk

Egyptiske kristne kastede søndag sten mod myndighedspersoner, der kondolerede for de dræbte koptere nytårsnat

Koptisk pave opfordrer til ro i Egypten

Den koptiske leder siger, at voldelige demonstrationer ikke er en kristen metode. Han vil have ro i Egypten

8. 1. Debat om kristenforfølgelser

Naser Khader, folketingsmedlem og medlem af Det Konservative Folkeparti. Han har tidligere v?t medlem at ...

Khader: "Kamp mod religiøs forfølgelse er ikke kun et kristent projekt"

Vi skal ikke tolerere overgreb på menneskerettighederne. Men det er langt fra kun de kristne mindretal, der bliver forfulgt i den islamiske verden, skriver udenrigsordfører (K) Naser Khader

Det er blandt andet økonomiske årsager, der gør, at Danmission må stoppe sit dialogprogram. -- Vi ville ...

Hjælp til kristne skal ikke skade muslimer

Fint med politisk opmærksomhed på forfølgelse af kristne i Mellemøsten. Men hjælpen skal ikke tage et islamkritisk udgangspunkt, mener generalsekretær Mogens Kjær

Charlotte

"Alle skal kunne udøve deres tro uden frygt"

Den udrensning af kristne, der sker i Irak og Egypten er så langt fra vores frihedsidealer, at vi må sætte alle kræfter ind for at få det stoppet, skriver kirkeordfører (KF) Charlotte Dyremose

9. Mere