Kristen musik går fra undergrund til den store scene

Kristne musikere har i øjeblikket så meget succes, at de blander sig på hitlisterne og på en række danske festivaler, heriblandt Roskilde Festival. Foto: Jonas Vandall Ørtvig.

En række unge musikere lægger ikke skjul på deres kristne tro og bruger den i deres tekster og musik. Grænserne i musikken forandres, og det baner vej for spirituelle toner hele vejen til årets Roskilde Festival, der åbner i dag

Tekster om tro og Gud har været nærmest forbudt, hvis man ville opnå succes inden for rytmisk musik. Sådan er det ikke længere.

Der er de seneste år dukket en række musikere frem fra den kristne musikundergrund, som står ved deres tro og ser den som en fordel for deres sangskrivning. Den vurdering har de så meget succes med, at deres musik i øjeblikket blander sig på hitlisterne og på en række danske festivaler. I spidsen for tendensen står de to unge orkestre Kloster og Hymns from Nineveh, der står på programmet til Nordeuropas største musikfestival, Roskilde Festival, der åbner i eftermiddag.

LÆS OGSÅ: Gud giver guitaren mening

Der er en ny bølge på vej i musikverdenen, som vi har lagt mærke til, og som har opnået den musikalske kvalitet, vi går efter. Vi vil gerne afspejle og dyrke det musikalske vækstlag, og derfor er de med, siger Christina Bilde, festivalens talskvinde.

Radiovært Carsten Holm fra Danmarks Radios nye satsning for alternativ musik, P6 Beat, er begejstret for den kreative undergrund af kristne musikere.

Jeg kan personligt godt lide at stå over for disse personer med en tro, et standpunkt og en stor ro og ydmyghed over sig. Det er spirituelle personer med en større dybde og integritet end mange af dem, der laver sange om hjerte-smerte. Og så skriver de simpelthen nogle smukke sange. Jeg tøver ikke med at sætte deres musik på, siger han.

Tidligere blev musikere, der prædikede tro, sat i bås og placeret i en niche inden for musikken. De grænser er blevet udvisket, mener Carsten Holm, og det skyldes, at kunstnerne ikke er direkte i deres budskaber og i stedet bruger sig selv frem for at synge om Vor Herre.

Ifølge musikskribent og kritiker Per Reinholdt Nielsen har tro og kristendom gjort sig gældende i rockmusikken i mange år, men det er hovedsageligt i USA med eksempelvis Johnny Cash og Leonard Cohen. Det er først nu, at der er blevet plads til tro i populærmusikken herhjemme.

Rockmusikken har forandret sig fra at handle om oprør og opgør med autoriteter til at være meget rummelig og til uden problemer at indoptage tanker om tro og eksistens, siger han og peger på netop Klosters og Hymns from Ninevehs frontmænd, Mikael R Andreasen og Jonas H. Petersen, som to meget dygtige, reflekterende og troværdige musikere, hvis tro kun giver dem et stærkere udtryk og autencitet.

Når danske musikere har succes med at sætte lyd til deres spirituelle og eksistentielle tanker, skyldes det også, at der generelt er en større åbenhed over for religion i samfundet, fortæller Marie Vejrup Nielsen, der forsker i moderne kristendom på Center for Samtidsreligion på Aarhus Universitet.

Religion er vendt tilbage som et interessant emne. Før i tiden blev en stærk religiøs profil ig-noreret som noget mærkeligt noget. Men nu er man ikke længere blufærdig over for religion. Det kan man for eksempel se i X Factor, når deltagere stiller sig frem og fortæller, at de synger i kirke til daglig. Efter en lang og kold materialistisk periode er det hele menneske i fokus og herunder de kunstneriske og åndelige sider, siger hun.

krasnik@k.dk