Historien om Jesu fødsel hitter på sociale medier

På YouTube-videoen om juleevangeliet modtager Jomfru Maria en sms fra englen Gabriel med en besked om, at hun skal føde Guds søn. Foto: Sreenshot fra YouTube

To YouTube-videoer viser moderne versioner af juleevangeliet fortalt gennem sociale medier og er blevet set af flere end tre millioner

Hvordan ville juleevangeliet se ud på sociale medier som Facebook, smartphones og Wikipedia?

Det kan man netop nu se på en YouTube-video, som fortæller den velkendte historie om Jesu fødsel.

Historien starter med, at Maria får en sms af englen Gabriel med beskeden Maria, du skal føde Guds søn.

Nyheden sender hun videre til Josef på e-mail med ordene Josef, vi er nødt til at tale sammen. Jeg er gravid.

I forsøget på at finde et herberg, hvor Maria kan føde, søger de efter ruten fra Nazaret til Betlehem på Google Maps, og tjekker om der er et ledigt værelse på deres smartphone.

Straks efter fødslen bliver billedet af den nyfødte Jesus lagt ud på Facebook.

De tre vise mænd hører, at barnet er født og køber gaverne guld, røgelse og myrra på hjemmesiden amazon.com, som de vil give til den nyfødte.

Sådan ville fortællingen om Jesu fødsel sandsynligvis foregå, hvis historien udspillede sig i 2010.

I hvert fald ifølge en YouTube-video, som gengiver Juleevangeliet via sociale medier som SMS, Facebook, Twitter, YouTube, Google, Wikipedia og e-mail.

Hele beretningen om juleevangeliet bliver genfortalt på YouTube-videoen på under tre minutter.

Også en anden YouTube-video fortæller historien om Maria og Josef, som den kunne have foregået over Facebook. Her følger vi juleevangeliets begivenheder på Facebookprofilerne af blandt andre Maria og Josef, slægtningene Elisabeth og Zakarias, kejser Augustus og hyrderne.

Josef mister venner på Facebook, da han skriver, at han har haft en drøm om, at Maria er gravid, og kejser Augustus sender besked ud på sin profil om, at alle skal til folketælling.