Indføring

Hvad betyder det, at pinsen er helligåndens højtid?

Ifølge pinseberetningen i Bibelen dalede tunger af ild ned på disciplene. Foto: Arkiv

Når kirken holder pinse, fejrer den samtidig helligåndens tilstedeværelse i mennesket. Helligånden er en tolk, som gør det muligt at høre og forstå Jesu ord

Pinse kommer af det græske ord pentecoste, der betyder halvtreds. Det bliver nemlig pinse 50 dage efter påskesøndag. Pinsen dækker tidsligt over selve Pinsedag og 2. Pinsedag.

Evangeliernes forkyndelse

Pinsen er kort fortalt glædesfesten for Helligåndens tilstedeværelse i mennesket. Den er kirkeårets tredje store fest efter jul og påske. Pinsen er nok den mest oversete af højtiderne. Det kan skyldes, at mange har svært ved at forstå, hvilket fænomen Helligånden er.

Bibelen beskriver Helligånden som tolk. Den danner sammen med Faderen og Sønnen Treenigheden, som gør det muligt for mennesker at høre og forstå Jesu ord, ligesom det for disciplene blev muligt at udbrede ordet, dengang Helligånden første gang viste sig for dem.

Disciplene havde siden afskeden med Jesus, da han for til himmels - det kirken fejrer som Kristi Himmelfart - været mismodige og uden energi. Men så kom Helligånden, og de blev fyldt meddens kraft og kunnne med fornyet styrke gå ud og forkynde evangeliet. Pinsen kaldes derfor kirkens fødselsdag, fordi det blev muligt at udbrede Jesu lære til alle folkeslag.

Julens billede er barnet i krybben, hyrderne og stjernen. Påsken har korset og den tomme grav. Men hvilket billede har pinsen?

Helligånden er ofte blevet sammenlignet med vinden. Man kan ikke se vinden, men man kan se, hvad den gør: Får træet til at svaje og håret til at blafre. Helligånden skal således sørge for, at Guds ånd, vilje og ord er altid og alle steder, hvor det er Gud selv, som er tilstede, og de forskellige situationer og udtryk viser hans store mangfoldighed.

Duen

Pinsen udtrykker, at Helligånden "daler" ned og bliver blandt menneskerne, nu hvor Jesus ikke er i blandt dem.

Duen er derfor et andet yndet billede på Helligånden - især i kunstens verden, fordi duen er et gammelt bibelsk symbol på en budbringer. IDet Gamle Testamente var det duen, der vendte hjem med olivengrenen til Noah på arken (Første Mosebog 9). I Det Nye Testamente døber Johannes Jesus i Jordanfloden, hvor Helligånden daler ned over Jesus som en due (Matthæusevangeliet 3, 16).

I nogle kirker hænger duen over prædikestolen som inspiration for den præst, der på dette sted skal forkynde Guds evangelium.