Billedserie: Fire kunstværker, der viser Jesu lidelse

Jesu lidelse på korset har dannet motiv for store kunstnere gennem tiden. Museumsdirektør for Museet for Religiøs Kunst i Lemvig, Gerd Rathje, har givet fem bud på store værker, der viser Guds søns død

Nu nærmer påsken sig, og rundt omkring i verden mindes vi Kristi lidelse, død og opstandelse. Kunsthistorien rummer gribende og sanselige fremstillinger om Kristi lidelse.

Den vestlige kunst, som vi kender i dag, er på mange måder født ud af behovet for at overlevere de centrale fortællinger fra Bibelen.

Visuelle fremstillinger af Kristi lidelse har taget form og indhold fra deres geografiske og historiske placering, men kunstens egen stilistiske udvikling har også været med til at udvikle troen og indlevelsen i Kristi skæbne.

Fra renæssancens ophøjede neoplatoniske figurer over det sene 1800-tals værker, der gik i så direkte en dialog med beskueren, at de appellerede stærkt til vækkelsesbevægelsen, til nutidens tvivlere, hvis skildringer af Kristus på korset stiller flere spørgsmål, end de giver svar.

Her er en række gode både danske og internationale eksempler fra kunstens historie, som måske kan inspirere til et nærstudie af kunsten i din lokale kirke hen over påsken.

1. Michelangelo: "Pietá" 1498-1499
Den italienske renæssance kunstner Michelangelo Buonarroti (1475-1564) skabte dette værk mellem 1498-99. I dag står det i Peters Kirken i Vatikanet.

LÆS OGSÅ: De ti vigtigste begivenheder i Jesu liv

Værket er et af renæssancens store mesterværker. Ordet Pietà betyder barmhjertighed eller fromhed, men i en kunstnerisk sammenhæng er det betegnelsen for fremstillingen af jomfru Maria med den døde Kristus i sit skød

Det er et helt særligt værk, fordi det viser figurgruppen idealiserede i ophøjet ro. Kristi moder fremstår ung med yndefulde ansigtstræk og Kristi egen lidelse markeres kun umærkeligt gennem hændernes små naglemærker.

Værket indeholder den symmetri, ro og harmoni som den italienske højrenæssance foreskrev. Figurerne er et godt billede på det forhold mellem krop og ånd, som var særligt fremherskende ved pavehoffet i 1500-tallet, hjulpet på vej af Ficinos genoplivning af Platonismen.

Den ydre krop fremstod som et tegn på menneskets indre. Figurernes fromhed kunne læses af kroppens form.

Kan ses i Peterskirken, Vatikanet.

2. Matthias Grünewald: "Korsfæstelse" Isenheim Alteret, 1512-1516.
Matthias Grünewald (ca. 1470-1530) er maleren bag det berømte Isenheim alter. Det blev udført til St. Anthony Klostret i Isenheim nær den Franske by Colmar.

Brødrene i klostret var kendt for deres helbredende virke, særligt når det gjaldt pest og spedalskhed. Kristus fremstilles i værket med sår og deformiteter, som refererer til klostrets patienter.

Værket fremstiller således en Kristus, som tager del i menneskets smerte og lidelse. Billedets voldsomme og groteske sanselighed blev i tiden omkring de to verdenskrige inspirationskilde for den ekspressionistiske kunst i Tyskland.

Kan ses på Musée Unterlinden, Colmar i Frankrig.

LÆS OGSÅ: Hvordan så Jesu opstandelse ud?

3. Carl Bloch: "Kristi bespottelse", 1880.
Kunstneren Carl Bloch (1834-1890) blev kritiseret af sin eftertid for at misbruge maleriets virkemidler og finde behag i at imødekomme Mængdens påtrængende krav.

Særligt hans Kristus-fremstillinger adskiller sig fra andre kunstneres med deres appellerende henvendelse til beskueren. Billedets farvevalg og brugen af højglans leder tanken hen på den gryende underholdningsindustri.

Modernismens kunst skulle fremstå autentisk, så Carl Blochs stjerne faldt i kunstneriske kredse efter hans død. Men i vækkelseskredse var Carl Blochs billeder en integreret del af forkyndelsen langt ind i det 20. århundrede.

I billedet fra Ordrup kirke ses en Kristus som med sit blik sætter sig i forbindelse med beskueren og minder om, at han døde for vore synders skyld.

Kan ses i Ordrup Kirke, Charlottenlund.

4. Sarah Lucas, Christ You Know It Aint Easy, Courtesy Sadie Coles HQ, London, 2003

Den britiske kvindelige kunstner Sarah Lucas er et godt eksempel på, at kritik og humor ikke altid modsiger religiøsitet. Lucas fremstiller i værket Kristus opbygget af cigaretter. Ved første møde kan billedet måske virke stødende, fordi vi har en tradition for at afbildningen af Kristus er ukrænkelig.

Men værkets titel Christ you know it aint easy skaber et andet perspektiv. For værket stiller faktisk nogle interessante spørgsmål til vores tro i dag. Hvad siger Kristus til rygning og nutidens dæmonisering af rygerens afhængighed?

Kan cigaretter ses som en moderne fristelse? Hvornår henvender vi os til Gud i vores hverdag? Hvor konkret kan et gudsforhold være?

Sarah Lucas' værk Christ you know it aint easy kan ses på denne hjemmeside
.

5. Lilibeth Cuenca Rasmussen, Holy Wood, 2006

Performancekunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussen (f. 1970) blander ofte i sine værker den antropologiske dokumentars tilsyneladende objektive virkelighedsfremstilling med fiktive elementer fra populærkulturens musikvideoer og idoldyrkelse.

LÆS OGSÅ: Billedserie: Ni historiske skildringer af Jesus på korset

I værket Holy Wood (2006) kaster kunstneren sit dokumentariske blik på den årlige påskeceremoni på Filippinerne, hvor troende unge mænd lader deres egen krop gennemgå samme lidelsesritual som Kristus Langfredag. I San Fernando Cutud har begivenheden udviklet sig til et kommercielt turistscirkus sponsoreret af Pepsi.

Henover kunstvideoens nøgterne billeder afspilles den gotiske rocklegende Marilyn Mansons album Holy Wood, hvor refrænet lyder: We are the nobodies and we wanna be somebodies when were dead, theyll know just who we are.
.

Gerd Rathje er direktør på Museet for Religiøs Kunst i Lemvig.