Boguddrag

Barmhjertigheden skal sejre i 2016

Pave Frans vil gøre 2016 til Barmhjertighedens jubelår. Han vil nå ud til de sjæle, som søger mening i livet, og de, der har det allersværest.

"Jesu budskab er barmhjertighed. Efter min mening, og jeg siger det i ydmyghed, er det Herrens stærkeste budskab", påpeger pave Frans, som har udråbt 2016 til at være Barmhjertighedens jubelår. Læs et uddrag fra hans nye bog her

Hellige fader, hvordan opstod ønsket om at gøre 2016 til Barmhjertighedens jubelår? Hvor kom ideen fra?

Jeg kan ikke pege på en særlig eller afgørende begivenhed. For mit vedkommende opstår den slags lidt af sig selv, det er et af Guds anliggender, noget, der ligger i bønnen. Jeg er mest tilbøjelig til aldrig at forlade mig på den første reaktion, jeg møder, når jeg selv kommer med en idé eller nogen stiller mig et forslag. Jeg stoler ikke på den slags indskydelser, og det skyldes også, at den umiddelbare reaktion ofte er forkert.

Jeg har lært at sætte min lid til Herren, at bede ham om hjælp med at se klart, lade ham vejlede mig.

Barmhjertigheden er helt afgørende og står for mig som Jesu vigtigste budskab. Det er nok en overbevisning, som gradvis er blevet styrket i løbet
af min præstegerning, som følge af mine erfaringer som skriftefader, af de mange positive og smukke historier, jeg har hørt på min vej.

De sagde engang, at skriftestolen ikke skal være et ”renseri”. Hvad skal det sige? Hvad mente De med det?

Det var et eksempel, en billedlig fremstilling for at udstille, hvor hyklerisk det er, når nogle mennesker tror, at en synd er en plet, ikke andet end en plet, og at man bare skal gå hen på renseriet og bestille en gang kemisk rens, så bliver alt som før. På samme måde som man indleverer en jakke
eller et sæt tøj: en tur i vaskemaskinen, så er det klaret.

Men en synd er ikke bare en plet. En synd er et sår, som skal plejes og behandles. Det var derfor, jeg udtrykte mig på den måde.
Jeg ville påpege, at det at gå til skrifte ikke er det samme som at sende noget tøj til rens.

Hvad er det vigtigst at gøre som troende i Barmhjertighedens jubelår?
 
Man skal tage imod Guds barmhjertighed, åbne sig og åbne sit hjerte, tage imod Jesus, idet man søger ham med et åbent sind. Og man skal forsøge at være barmhjertig mod andre mennesker.

Oversat af Lorens Juul Madsen.