Sommerklassiker

Jeg ønsker mig en opdateret version af Paulus' forkyndelse

"Jeg kunne virkelig ønske mig en mere opdateret version af Paulus' forkyndelse. Lige præcis hen mod slutningen har jeg ofte haft brug for at kunne støtte mig til noget, der fokuserer på frelsen snarere end kun fortabelsen," spørger lyriker Simon Grotrian. Foto: Bo Amstrup Denmark

Jeg trækker jo ikke noget fra ved at lægge noget til, siger digteren Simon Grotrian, der gerne så en nyfortolkning af Paulus tekster om fortabelsen som en del af Det Nye Testamente. Læs eller genlæs interviewet fra 2012

Er der et tekststykke, du kunne tænke dig at skrive ud af Bibelen, hvis du fik muligheden?
Jeg har stor glæde af Bibelen som den er, og vil ikke trække noget fra, for jeg betragter Bibelen som hellig.

Egentlig ville jeg hellere skrive noget ind! Jeg ved ikke, om det er en kættersk tanke, men jeg har tænkt den. Jeg kunne virkelig ønske mig en mere opdateret version af Paulus' forkyndelse. Lige præcis hen mod slutningen har jeg ofte haft brug for at kunne støtte mig til noget, der fokuserer på frelsen snarere end kun fortabelsen.

Hvis noget skulle skrives til, hvordan kunne du så forestille dig at gribe det an?
Jeg ved ikke, om man har brug for en profetisk kraft for at kunne gå ind i Bibelen, eller om det er en utopi at ønske så langt. Bogen har jo været igennem en 2000 år lang redigering, så nu skal vi jo ikke bare proppe en sludder for en sladder ind! Jeg forestiller mig, at en udvidelse af Bibelen ville kræve lyden af en menneskelig stemme med alt på spil det er det udgangspunkt, blomsten kan springe fra!

Så nej, det skal nok ikke være en profet for enhver pris, men det skal være en stemme, der tør nyfortolke på en meget høj frekvens. Den tyske teolog Dietrich Bonhoeffer har nogle grænseoverskridende tanker om Gud som en lidende gud. Det er et eksempel på teologisk nytænkning.

Hvorfor er det netop Paulus tekster, der savner en nyfortolkning?
Når man slår op og ser indholdsfortegnelsen i Bibelen, fylder Paulus' breve rigtig meget, og jeg kunne godt forestille mig en modvægt, hvor man på moderne måde fortolker dem. Det kan jeg lide ved Paulus; at han netop selv fortolker, men jeg føler, at jeg nogle gange falder ned i et hul i hans tekster at det bliver for meget en tordentale, og jeg har brug for budskabet om frelsen her for at gøre læsningen glad igen.

Men du vil ikke af med fortabelsesteksterne?
Jeg har ikke berøringsangst for fortabelsen og vil bestemt ikke være de tekster foruden. Syndefaldet er jo udgangspunktet for Bibelen og for menneskets vilkår. Men det skal opvejes af håbet om frelse og af kærlighedsbudskabet. Jeg har brug for at skylle alt det onde ned med noget godt, for jeg tror grundlæggende på Gud som noget godt.

Men nogle tror både på Himmel og Helvede, på den dobbelte udgang, og en gang imellem kan jeg også blive kastet ud i at tænke over store spørgsmål som dem om Himmel og Helvede.

Og savner du så svar i Bibelen, som den er nu?
Det handler om at tippe balancen over til den rigtige side. Det Gamle Testamente fylder rigtig meget i Bibelen, og der er noget sort over det, synes jeg man kan blive grebet af åndenød ved at læse Det Gamle Testamente. Hvornår kommer udfrielsen?

Jeg har slet ikke det samme problem med evangelierne, men Kristus taler også om Helvedet og fortabelse. Og jeg har svært ved at tro, at Kristus ønsker, at et eneste får skal gå tabt. Min pointe er, at der er mere at sige om tro, også i dag. Man kan blive ved at sige noget nyt, også i kirken. Det er ikke en granitblok at tro på Gud. Og, i al beskedenhed, jeg ville jo ikke trække noget fra ved at lægge noget til Bibelen!

Artiklen blev første gang bragt den 14. august 2012 

LÆS OGSÅ: Portræt af Simon Grotrian