De små synger salmer

- Børn kan sagtens finde ud af at synge og tale om salmer, også selvom teksten er gammel, siger sognepræst og teologisk konsulent Jens Jermiin Nielsen.

Salmer spiller en vigtig rolle for børn, når de skal lære, hvad kristendom går ud på, mener sognepræst Jens Jermiin Nielsen

 - Stemningen i Ribe Domkirke er vildt euforisk, når så mange børn synger salmer, og de går skrålende ud af kirken. De er vilde med en salme som Sorrig og glæde de vandre til hobe, siger sognepræst og teologisk konsulent Jens Jermiin Nielsen.

Han var med som arrangør, da 8300 skoleelever for nylig var samlet til salmesang i Ribe Domkirke under temaet "Sorrig og glæde". Salmesangsprojektet var et samarbejde mellem skole og kirke, og forud for finalen i Ribe Domkirke havde skolebørnene lært og arbejdet med 6 udvalgte salmer ude på skolerne. I arbejdet med temaet "Sorrig og glæde" havde der også været lejlighed til at tale om mange centrale emner i den kristne tro, som for eksempel liv og død, forklarer Jens Jermiin Nielsen.

I de senere år har der været en voksende interesse flere steder i landet for igen at lære børn at synge salmer. Flere og flere folkekirker arrangerer for eksempel babysalmesang og konfirmandtræf med salmer på programmet. I 2004 udkom to nye salmebøger for børn. Projektet med salmer i Ribe står altså ikke alene.

- Ofte tænker man, at sange og salmer for børn skal være barnlige, men man risikerer, at de bliver barnagtige. Børn kan sagtens finde ud af at synge og tale om salmer. Her får de mulighed for at diskutere nogle meningsfulde temaer, siger Jens Jermiin Nielsen om tendensen.

Ifølge Jens Jermiin Nielsen er der flere formål med, at børn skal lære salmer.

- For det første hører det til den almen dannelse at kende til vore salmer, hvad enten man er kristen, muslim eller jøde. Det andet aspekt er forholdet til kirken. Gudstjenesten fungerer ikke, hvis man ikke kender salmerne. Børnene forstår ingenting, når de kommer i kirke, hvor salmesangen jo fylder meget. For det tredje har salmerne et sjælesørgerisk aspekt. Der kommer situationer i ethvert menneskeliv, hvor salmerne får betydning, for eksempel til et bryllup eller en begravelse. Og så er det nyttigt at kende 'koden', for ellers kan det være svært at forstå de gamle såvel som de nye salmetekster. Man bliver så at sige hægtet af, hvis man ikke har noget at hægte sig på, siger han.

- Disse års fokus på, at børn skal lære salmer skyldes et øget fokus på traditionstab. Man prøver at generobre traditionen i en forvirret tid. Det hører med til Folkeskolens læseplaner, at børn skal lære salmer, men folkekirken er også forpligtet på den kristne børnelærdom, understreger Jens Jermiin Nielsen.

Derfor har de i Ribe Stift indgået et samarbejde, som bygger på oplysning om salmer og andre sider af den kristne tradition. Jens Jermiin Nielsen mener, at kirken er blevet opmærksom på det religionspædagogiske aspekt og har fundet ud af, at man må gøre noget ved sagen nu. Og det kan der også være grund til, for som han siger:

- Hvis der skal være en folkekirke om to generationer, må vi gå til roden af problemerne nu. Problemet er ikke uvilje, men uvidenhed.