Hvad hvis Gud siger, jeg skal begå selvmord?

"Det er vigtigt, at du skelner mellem de tanker/stemmer, du hører. Hvis det er tanker, der giver håb, glæde og liv, kommer de fra Lyset, fra Gud. Hvis de gør dig trist og tung i krop og sjæl, kommer de fra mørket. De stemmer skal du ikke give opmærksomhed eller lytte til," skriver teolog og retræteleder Lene Skovmark. Foto: Iris

Meditation kan være medvirkende til, at du mærker en større sårbarhed. Fordi du kommer i kontakt med dit indre. Så i perioder med depression er det måske ikke så godt at meditere, svarer teolog og retræteleder Lene Skovmark

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Mange tak for dit svar.

Du skriver, man skal åbne sig for Gud. Hvad hvis han siger: "Begå selvmord?" Jeg har brugt hjertebønnen i mange år og forventer salighed, men den er godt blandet med depression.

Jeg hørte radiogudstjeneste i søndags. Der blev sagt: kærlighed er lidelse. Jeg vil gerne høre fra dig.

Kærlig hilsen
Ruth

Svar:

Kære Ruth

Det er godt, at du skriver igen! For så ved jeg lidt mere om dine tanker.

Jeg kan se, at der mangler en vigtig ting i mit svar. Jeg skriver, at der kun er positive virkninger, fred i krop og sjæl ved kristen meditation, fordi man åbner sig for Guds kærlighed.

Det er jo rigtigt, men du møder jo også dig selv i stilheden. Møder din smerte, din angst, tanker og følelser, som måske har været gemt væk.

Så meditation kan være medvirkende til, at du mærker en større sårbarhed. Fordi du kommer i kontakt med dit indre. Så i perioder med depression er det måske ikke så godt at meditere. Det må du selv fornemme. For samtidig er der lægedom i Jesu navn, så bønnen i sig selv er god at bruge. Lad bønnen understøtte din længsel.

LÆS OGSÅ: Hvordan ser kirken på depression?

Prøv at bede uden at forvente at opnå noget; for eksempel salighed på en bestemt måde. En forestilling om, hvordan dit liv skulle være, kan let blive en illusion, og så fortvivler du, for du ikke kan opnå det.

Der er dyb lægedom i at favne dig selv, med alt hvad du rummer af smerte og depression i stedet for at modarbejde. Det betyder ikke, at du skal resignere eller opgive håbet om, at det kan blive anderledes. Tværtimod! Jeg håber, at du har fået hjælp til at arbejde terapeutisk i forhold til det depressive. Og måske fået medicinsk behandling.

Du skriver, at du har brugt hjertebønnen i mange år. Det er altid godt at tage tilflugt til Jesus! Hans favn er altid åben, og i ham ser du Guds sande ansigt. Jesus kalder dig ud til livet, ligesom han kaldte Lazarus ud af graven. Lyt til hans stemme! Den stemme, der siger: begå selvmord, er ikke Jesu eller Guds stemme! Men det er en del af depressionens mønster, det ved du bedre end jeg!

LÆS OGSÅ: Kristen meditation er det modsatte af præstation

I Ordsprogenes Bog står der: Vogt dit hjerte frem for alt, for derfra udgår livet. Det er vigtigt, at du skelner mellem de tanker/stemmer, du hører. Hvis det er tanker, der giver håb, glæde og liv, kommer de fra Lyset, fra Gud. Hvis de gør dig trist og tung i krop og sjæl, kommer de fra mørket. De stemmer skal du ikke give opmærksomhed eller lytte til.

Ruth, du har kæmpet i mange år og er ved at være slidt. Men samtidig holder du fast ved din tro, søger Gud og hører gudstjeneste. Bliv ved med det, selvom det er smertefuldt. Det er med til at nære håbet i dig. Og vær barmhjertig med dig selv.

Du skriver, at du hørte i radioen; Kærlighed er lidelse. For Gud er det forbundet med stor lidelse at elske. Han sendte Jesus, som led, blev misforstået og til sidst dræbt. Og Gud lider, når han ser, at det menneske, han har skabt, ikke lever i den kærlighed, han har skabt dem af og til. Og Gud lider i dig og med dig!

Med kærlig hilsen
Lene Skovmark
Teolog og retræteleder

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.