Spørg

Har man slettet tekster fra Bibelen?

De apokryfe skrifter er præget af gnostisk tankegods. Gnosticisme referer til en bred religiøs strømning i hellenistisk/romersk tid, som også præger urkristendommen og retninger inden for jødedom. I Det Ny Testamente ser denne tendens i blandt andet Paulus’ anbefaling af det cølibatære liv frem for ægteskab, skriver Nana Hauge. Foto: "Apostlen Paulus" af Rembrandt, 1633. Wikimedia Commons.

Der er flere grunde til, at de apokryfe skrifter ikke blev medtaget i Bibelen, svarer teolog Nana Hauge

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Er der steder i Bibelen, der er blevet slettet/ændret tidligere i historien fra opfattelsen af livet på jorden som en del af en udvikling (reinkarnation) til vores nuværende opfattelse af døden som afslutning også på det sjælelige liv?

Venlig hilsen
Kirsten

Svar:

Kære Kirsten

Der findes ikke tanker om reinkarnation, forstået som sjælevandring, i den gruppe af tekster, der regnes til de apokryfe skrifter, nemlig den gruppe af kristne skrifter, der blev til i kirkens første århundreder. 

Disse ligner i genre og indhold de skrifter, som vi finder i Det Nye Testamente, men de kom af flere forskellige grunde ikke med i kanon.

De apokryfe skrifter er derimod præget af gnostisk tankegods. Gnosticisme referer til en bred religiøs strømning i hellenistisk/romersk tid, som præger en række religioner og tekster herunder også urkristendommen og nogle retninger af jødedommen. 

LÆS OGSÅ: Apokryfer

Gnosticismen operer med en opdeling af verden i materiel henholdsvis åndelig, hvor den materielle verden opfattes som fordærvet eller endda ligefrem en fejltagelse. Menneskets sjæl opfattes derfor som fanget i kroppen, som er af det onde, og frelse er, når sjælen slipper væk fra kroppen.

Kernen i gnosticismen er således et negativt syn på den skabte verden og det menneskelige legeme, hvilket blandt andet kom til udtryk i en asketisk etik, som også præger kristendommen fra tidlige tid af. 

Foragten for det legemligt/materielle kommer blandt andet til udtryk i en foragt for også de naturlige kønsfunktioner og en deraf følgelig begejstring for det jomfruelige liv. 

LÆS OGSÅ: 
Bibelen om liv og død

I Det Ny Testamente ser vi enkelte eksempler på denne tendens i blandt andet Paulus’ anbefaling af det cølibatære liv frem for ægteskab. 

Vi ser det også i Åb. 14,4, hvor de frelste er dem, der ikke har rørt en kvinde. Også dele af den tidlige kristne kirke ser ud til at have foretrukket cølibat frem for ægteskab. 

For eksempel var Tertullians syn på ægteskabet særdeles negativt, og selvom hovedparten af den asketiske bevægelse ikke fordømte ægteskabet, delte de i hvert tilfælde hans syn på jomfruelighed som den foretrukne livsform frem for ægteskabet.

Med venlig hilsen
Nana Hauge
Teolog og valgmenighedspræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.