Kan mine strækøvelser åbne op for noget ondt?

Jeg synes ikke, det er så mærkeligt, at nogle strækøvelser og positioner fra Indien ligner øvelser fra fysioterapiens univers i Europa. Kroppen har sine naturlige begrænsninger, og det er begrænset, hvor mange positioner og bevægelser vi kan lave, skriver Øyvind Borgsø, der er diakon og meditationskonsulent. Iris

Jeg tænker ikke, at en strækøvelse i sig selv er okkult eller nødvendigvis fører til, at du åbner for det onde, svarer meditationskonsulent Øyvind Borgsø

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Jeg har et spørgsmål angående det okkulte. 

Jeg ved, at man bør holde sig fra yoga, da det har rødder i det okkulte. Og det er nu heller ikke noget problem for mig, for yoga interesserer mig ikke. Men jeg laver ofte strækøvelser - både i forbindelse med opvarmning til/udstrækning efter sport og i forbindelse med, at jeg går til fysioterapeut for problemer med ryggen. 

Nu har jeg opdaget, at mange af disse strækøvelser ligner yoga positioner. Faktisk er der så mange yoga positioner (jeg mener, der er over 1000), at det er nærmest umuligt at strække ud uden at ende i noget, der ligner en yogaposition. 

Mit spørgsmål er: Er det farligt at strække ud, hvis man kommer til at gøre det i en position, der ligner yoga? Åbner man sig op for det onde? Har yoga "fået patent" på visse positioner? Eller tilhører kroppen - og dermed også alle de positioner vi kan putte den i - Gud? 

På forhånd tak for dit svar.

Venlig hilsen
Tina

Svar:

Kære Tina

Tak for dit spørgsmål. Jeg skal forsøge at svare dig så godt, som jeg kan, men det er vanskeligt at generalisere eller komme med absolutte svar på sådanne komplicerede emner, du nævner her.

Først vil jeg sige, at Gud har skabt os på en forunderlig og fantastisk måde, og Gud er tydeligvis godt tilfreds med, hvordan han har skabt mennesket. ”Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var”, kan vi læse i 1. Mosebog 1,1. 

I Sefanias’ Bog 3,17 står der, at Gud fryder sig i glæde over dig. Han jubler over dig med fryd. Og: kroppen er for Gud, og Gud for kroppen (Rom. 12,1, 1. Kor. 6,13).

Vi er skabt til at bevæge os. Nogen har større bevægelighed end andre. Bevægeligheden kan også øges med træning som for eksempel strækøvelser. 

LÆS OGSÅ: Yoga har rødder i hinduismen

Jeg synes ikke, det er så mærkeligt, at nogle strækøvelser og positioner fra Indien ligner øvelser fra fysioterapiens univers i Europa. Kroppen har sine naturlige begrænsninger, og det er begrænset, hvor mange positioner og bevægelser vi kan lave. 

Jeg tænker ikke, at en strækøvelse i sig selv er okkult eller nødvendigvis fører til, at du åbner for det onde. Mange strækøvelser er gode for kroppen. Men selv noget godt kan også føre til noget, som ikke er godt som for eksempel, hvis du ikke er opmærksom, mens du laver dine strækøvelser og strækker for meget. 

Så det er vigtigt at være opmærksom på, hvad disse øvelser gør med dig. Lidt som i livet generelt; opmærksomhed på hvordan miljøet påvirker dig, hvem du tillader at påvirke dig, hvad du fylder dig med, og hvilken virkning det har på dig - det er en god ting.

Forskellige positioner og bevægelser er ladet og kan kommunikere noget, og vi kan bruge kroppen både til godt og ondt. Hvis du ser en person på bussen med foldede hænder, så ”trigger” det måske nogle tanker eller følelser i dig. 

Når du selv folder hænder, kan det være et signal til din sjæl om, at du centrerer dig, og dette kan hjælpe dig med at falde til ro. Er foldede hænder for dig tæt knyttet til kristen bøn, vil det måske også gøre dig åben og lyttende i din ånd. 

LÆS OGSÅ: "Hatha-yoga er leg med ilden"

Hvis du kommer ind i en kirke, hvor alle står med løftede hænder, kan det måske trække din sjæl mod Gud eller skabe modstand og svære følelser, hvis du har haft dårlige erfaringer med et karismatisk kristent fællesskab.

At bevægelser og positioner kan skabe bevægelser i sjæl og ånd, er gammel visdom i kirken, noget blandt andet Sankt Dominikus talte om i 1100-tallet; ”Sjælen benytter sig af kroppens lemmer til at løfte sig længer ind i overgivelsen til Gud”. 

Kristen trospraksis har en intention om at åbne for Gud og lade Gud handle. Den har en retning mod den højeste Gud. Det er også sådan, at en kristen praksis kan ligne en ikke-gavnlig praksis, og det eneste som skiller, er intention og retning. Jeg synes, det er bedrøveligt, hvis yoga skal have patent på alle positioner. (Jeg har i øvrigt ikke set foldede hænder som en yogaposition.)

LÆS OGSÅ: Hvad er kristen meditation?

Selv om kroppen har vært næsten usynlig i kirken de sidste årtier, betyder det ikke, at vi ikke har en gavnlig kristen kropspraksis. Tjek for eksempel ud Areopagos’ Bøn i Bevægelse.

En anden ting at huske er, at vi er forskellige og en praksis, som fungerer godt for en, fungerer måske ikke lige så godt for en anden. 

Så for at vide om disse øvelserne er gode for dig, vil det være naturlig at tale med dig nogle gange for at finde ud af, hvad det gør med dig, om det trækker dig væk fra Gud, hvad din bekymring handler om og så videre. 

Jesus sendte disciplene ud to og to. Jeg vil anbefale dig at finde en person, du kan tale med om disse ting måske en, som kan vandre sammen med dig i disse svære spørgsmål.

Fred
Øyvind Borgsø
Diakon og meditationskonsulent 

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.