Hvad er forskellen på Adam og Kristus?

Modstillingen bruges blandt andet til at forklare Adams menneskelighed og Kristi guddommelighed, skriver Michael Lerche Nygaard. - Foto: Arkiv

Ligesom alle dør med Adam, skal alle gøres levende med Kristus, skriver cand.theol. Michael Lerche Nygaard i kristendom.dks brevkasse

Spørgsmål:

Hvordan modstilles Adam og Kristus i Det Nye Testamente?

Med venlig hilsen
Louise

Svar:

Kære Louise

Der findes modstillinger af Adam og Kristus i nogle af evangelierne. For eksempel står Jesus fast, da han bliver fristet i ørkenen (Mattæusevangeliet kap. 4, vers 1-11) i modsætning til Adam og Eva, der faldt, da Djævelen fristede dem. Men de vigtigste steder, hvor Adam og Kristus stilles over for hinanden, finder vi hos Paulus.

Det ene sted er 1. Korinterbrev kap. 15, vers 21-23. Her får vi at vide, at lige som alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus. Den samme modstilling bruges senere i samme kapitel, vers 45-49; her tales der om modsætningen mellem Adams legemlighed, som alle mennesker har del i, og Kristi opstandne herlighedslegeme.

Sammenhængen er her, at nogle af de kristne i Korinth var blevet overmodige, og trængte til en påmindelse om, at de stadig var underlagt tid, død og forgængelighed som alle mennesker her i verden.
Det andet sted, hvor Paulus bruger modstillingen mellem Adam og Kristus, er i Romerbrevet kap. 5. Her handler det om konsekvenserne af Adams ulydighed stillet op imod konsekvenserne af Kristi lydighed. Adam var ulydig, og satte derved en kædereaktion i gang af synd og død - hvorimod Kristus ved sin lydighed satte frelsens redningsaktion i gang, hvor mennesker modtager retfærdighed og nyt liv:

ligesom de mange blev syndere ved det ene menneskes ulydighed, sådan skal også de mange blive retfærdige ved én enestes lydighed.
(Romerbrevet 5,19)

At Kristus er andet og mere end et menneske, fremgår tydeligt af sammenhængen, hvor udtryk som så meget mere, langt mere og lignende bruges flere gange.

Pointerne i modstillingen af Adam og Kristus er for det første, at hele menneskeheden har andel i Adams fald, skyld og forgængelighed og for det andet, at menneskeheden tilbydes en ny begyndelse, som kan modtages i tro på Jesus Kristus.

Med venlig hilsen
Michael Lerche Nygaard,
sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.

Modstillingen bruges blandt andet til at forklare Adams menneskelighed og Kristi guddommelighed, skriver Michael Lerche Nygaard. - Foto: Arkiv