Hvorfor healer man ikke syge i folkekirken?

Håndspålæggelse foregår i mange tilfælde og altid i den trygge forvisning til Gud, at helbredelse sker, når og hvor han vil, skriver Niels Jørgen Kobbersmed

Folkekirken har ikke et autoriseret ritual for helbredelse ved bøn og håndspålæggelse, men jeg har som præst ofte brugt begge dele til at bede for syge, svarer sognepræst Niels Jørgen Kobbersmed

Spørgsmål:

Kære kristendom.dk

Jeg har for nyligt oplevet at blive helbredt for en sygdom gennem Reiki healing, (som oprindeligt blev "opdaget" af en katolik) og det har gjort mig meget, meget glad og lykkelig.

Jeg har på et Reiki-1-kursus lært både at heale mig selv og andre, og det er mit indtryk, at det er noget, alle kan lære. Mange af de oplevelser, jeg har haft i den sammenhæng, kan relateres til tekster i Bibelen, for eksempel føles det som om, jeg er "blevet født på ny". Jeg har med andre ord fået et helt nyt liv!

LÆS OGSÅ: Jesus benyttede sig af Reiki-healing

Så er det, at jeg spørger: Hvorfor gør man ikke mere i healing inden for kristendommen?

Luther gjorde oprør mod paven, fordi denne havde fjernet sig for langt fra det oprindelige grundlag. Men har folkekirken ikke også fjernet sig for langt fra det oprindelige grundlag?

Jeg tænker på, at Jesus jo gik rundt og spredte glæde ved at helbrede syge mennesker, men det er vist aldrig sket i den danske folkekirke, at en præst gav sig til at helbrede ved håndspålæggelse. Er det fordi, der nogen, der ville blive sure, hvis det skete?

Med venlig hilsen
Eskild Rasmussen

Svar:

Kære Eskild

Det er korrekt, at folkekirken ikke har et autoriseret ritual for helbredelse ved bøn og håndspålæggelse, og den har aldrig nogensinde haft det. Men derfra og så til at sige, at troen på helbredelse ved bøn og håndspålæggelse mangler, er der temmelig langt.

LÆS OGSÅ: Kristen Videnskab - kan religion helbrede?

Det foregår i mange tilfælde og altid i den trygge forvisning til Gud, at helbredelse sker, når og hvor han vil. For vores kristne tro er det en fuldstændig umulig forestilling, at alle sygdomme kan udryddes ved religiøse aktiviteter fra vores side.

Sygdom er en af konsekvenserne af synden; verden er beskadiget og trænger til at frelses. Julens glædelige budskab er, at den redningsaktion har Gud allerede iværksat ved sin søn.

Jesus er som Guds søn i særklasse. Vi kan ikke ud fra hans helbredelser udlede, at så kan kristne overalt på jorden til enhver tid bare kopiere deres herre.

Men vi skal bestemt heller ikke afvise, at det hører til en kristens privilegier, at vi ved, hvem vi har med at gøre, og at bønnen er en mægtigt virkende kraft, som vi måske somme tider er for tilbageholdende med at benytte.

LÆS OGSÅ: Bøn med eller uden ord

Gennem mine mange år som præst har jeg ofte med bøn og håndspålæggelse bedt for syge og oplevet både helbredelse, og at der tilsyneladende intet skete. Jo, ofte fik den syge hvile i sit gudsforhold og fornyet styrke til at bære den byrde, som sygdom er.

Med venlig hilsen
Niels Jørgen Kobbersmed
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.