Kan man være kristen uden at være døbt?

Det viser noget om, hvad dåben (blandt meget andet også) er - nemlig en offentlig bekendelse af kristen tro og en overgangshandling, der betegner et menneskes indtræden i den kristne kirke, skriver Anders Blichfeldt Christensen. Foto: Arkiv.

Vi hører ikke noget om, at apostlene var døbt. Men ingen betvivler deres kristne tro af den grund, skriver sognepræst Anders Blichfeldt Christensen i kristendom.dks brevkasse

Spørgsmål:

Kan man være kristen uden at være døbt?

Svar:

Svaret må nærmest blive et "Tjah ...", for det er ikke så ligetil at svare på dette spørgsmål. Det Nye Testamente giver ikke noget klart svar. Ej heller den kristne verdenskirkes praksis.

For nu at begynde med begyndelsen, så var apostlene ikke døbt. Eller hvis de var, hører vi ikke noget om det i Bibelen. Men ingen betvivler deres kristne tro af dén grund.

Samtidig gjorde Jesus det klart, at de selv samme apostle skulle drage ud i hele verden og døbe mennesker som led i kirkens udbredelse. Dåb og kirke hører med andre ord uløseligt sammen. Hvor der er kirke, er der også dåb. Så spørgsmålet skulle måske snarere lyde: "Kan man være fuldgyldigt medlem af den kristne kirke uden at være døbt?" Og så bliver svaret NEJ.

Rundt om i verden er der mange mennesker, der betragter sig selv som troende kristne, men som ikke er døbt. De kan have forskellige grunde til dén holdning - for eksempel at de bliver 'straffet' af myndighederne, hvis de tager det afgørende skridt, som en dåb er. Jeg har talt med en kinesisk kristen, der forklarede mig, at mange faste kirkegængere i Shanghai udsætter dåben i årevis, fordi de gerne vil vide mere om kristendommen først.

Det viser noget om, hvad dåben (blandt meget andet også) er - nemlig en offentlig bekendelse af kristen tro og en overgangshandling, der betegner et menneskes indtræden i den kristne kirke.

Det nærmeste svar, jeg kan give, er at man kan være overbevist om kristendommens sandhed, og man kan bede til Kristus - uden at være døbt. Man kan være fascineret af og engageret i kristendom på et dybt personligt plan - uden at være døbt. Men uden dåb er man ikke med i nadverens fællesskab. Hvilket betyder, at man er udenfor menigheden. Og kristen kan man nu engang ikke være for sig selv. Det er noget, man er i fællesskab med andre kristne.

Dette er noget, mange godt ved følelsesmæssigt. Fra feltpræster ved jeg, at de unge mænd, der skal til Afghanistan eller Irak som soldater, ofte ønsker at blive døbt, hvis de ikke er det - inden de skal af sted. Som sognepræst oplever jeg sommetider, at mennesker, der ikke er blevet døbt, får store problemer, når døden melder sig.

En udøbt kristen er et menneske i en særdeles usikker position. Og derfor er det bedst at afklare sin stilling og blive døbt, hvis man ikke er det og gerne vil være en kristen.

Anders Blichfeldt,
sognepræst i Holeby og Bursø

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.