Skrev Lazarus Johannes' Åbenbaring?

Når Johannes' Åbenbaring virker så kryptisk, kan man spekulere på, om det er fordi forfatteren har oplevet både død og opstandelse på egen krop.- Foto: Esben Hanefeldt Kristensen

Der er nogle, som mener, Lazarus står bag Johannesevangeliet. Men hvad så med Johannes' Åbenbaring? Helge Kjær Nielsen svarer i kristendom.dks brevkasse

Spørgsmål:

Jeg har hørt, at Lazarus skulle være Johannes. Da Jesus kaldte Lazarus til live igen, da blev han Johannes, der skrev Johannes' Åbenbaring. Det er derfor, den er så vanskelig at forstå og så farvestrålende og eventyragtig, fordi han beskriver det, han oplevede, mens han var død og blev transformeret til Johannes.

Kan det være muligt?

Venlig hilsen Annette

Svar:

Kære Annette!

At Johannes' Åbenbaring er et vanskeligt skrift at tolke, vil næppe nogen bestride, men jeg mindes ikke at have været præsenteret for den forklaring herpå, som dit spørgsmål angiver. Der er enkelte, der argumenterer for det synspunkt, at Johannesevangeliet er skrevet af Lazarus - dog ikke af en til Johannes forvandlet Lazarus. 

Selv om man nu gik ind på den tanke, at Lazarus havde skrevet Johannesevangeliet, er der ikke dermed svaret på, hvem der har skrevet Johannes' Åbenbaring, der på flere områder er så forskellig fra evangeliet, at det ikke kan være den samme forfatter, der har skrevet begge skrifter. 

Sandheden er sikkert den, at vi kun kender forfatteren til Johannes' Åbenbaring ud fra skriftet selv. Forfatteren - hvem han så end er - skriver selv, at han - mens han var på øen Patmos - på Herrens dag blev grebet af Ånden og hørte en røst som en basun bag sig, og han gør i skriftet gældende, at han har skrevet ned, hvad han har hørt og set, det vil sige, hvad der er blevet åbenbaret for ham.

Betegnelsen Johannes' Åbenbaring skal da også tydeliggøre, at der er tale om et såkaldt åbenbaringsskrift. Åbenbaringsskrifter (også kaldet apokalypser) udgør en særlig genre, og de skrifter, som hører denne genre til, er almindeligvis vanskelige at tolke. Der er altså ingen grund til at forklare vanskeligheden med den fantasifulde antagelse, at skriftet er affattet af en til Johannes forvandlet Lazarus.

Med venlig hilsen

Helge Kjær Nielsen, dr.theol.