Forvirret over flere skabelsesberetninger

Michelangelo's berømte billed af skabelsen pryder loftet i det sixtinske kapel i Vatikanet

Beretningen om, hvordan Gud skabte jorden og menneskene, er central for det troende menneskes fornemmelse af den verden vi lever i. Beretningernes forskelligheder skal imidlertid ikke tillægges for meget vægt, mener cand.theol. Nana Hauge

Jeg er kristen, men har egentlig aldrig nærlæst skabelsen. Nu skal jeg i forbindelse med mit studie arbejde med skabelsesberetningerne. I grunden tror jeg, at jeg (som mange andre) har blandet de to beretninger sammen. Nu føler jeg mig lidt i vildrede og føler mig lidt "snydt". De er jo temmelig forskellige... Hvad skabte Gud først - mennesket eller "omgivelserne"? Og hvordan forholder "kirken" sig til spørgsmålet om flere skabelsesberetninger?

Kære spørger

Det kan godt være, at du nu føler dig endnu mere snydt, for jeg må her afsløre, at der foruden de to skabelsesberetninger du nævner også findes en slags skabelsesberetning i Salme 104 ligesom der findes antydninger af skabelsens forløb i blandt andet Salme 24 og Salme 102 i Esajas bog 40,12 i Jobs bog 38,4-11 og i Ordsprogenes Bog 8,22.

Ingen af de forskellige skabelsesberetninger er afpasset efter hinanden, så det er ikke godt at vide, hvad Gud skabte først - menneskene eller verden omkring dem. I grunden er skabelsesberetningerne da også først og fremmest udtryk for den tanke, at Gud har skabt verden med alt hvad der er i den, snarere end det er teorier om hvordan verden faktisk blev til.

Noget tyder på, at dem der redigerede Bibelen, mente det samme, selvom det skete for flere tusinde år siden. At den unge kirke tog Det Gamle Testamente inklusive dets mange skabelsesberetninger med i sin kanon tyder på, at kirken ikke anså det som "snyd". Mig bekendt er der da heller ikke nogen kirkesamfund, der gør det i dag.

Med venlig hilsen

Nana Hauge, cand. theol og ekspert i den tidlige kristendom

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.