Hvorfor tillader folkekirken uenighed om homovielser?

Trods alle gode intentioner vil de egentlige tabere blive de homoseksuelle. Kirken vil jo bestyrke dem i noget, man i virkeligheden ikke har nogen kompetence til, mener sognepræst Michael Lerche Nygaard. - Foto: Foto:

Et ritual for homovielse kan blive folkekirkens første anti-bibelske ritual, advarer sognepræst Michael Lerche Nygaard

Spørgsmål:

Jeg har løst fulgt med i diskussionerne omkring vielser af bøsser og lesbiske i den danske folkekirke. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at dette overhovedet kan komme på tale i menighederne.

Jeg kan heller ikke forstå, at folkekirken udadtil tillader forskellige holdninger og synspunkter. F.eks. findes der også præster, som er til samme køn, eller præster, der ikke selv tror på Gud osv. (hvilket åbenbart accepteres).

Jeg er ikke nogen kyndig bibellæser, men er faldet over følgende i Bibelen, og jeg synes ikke disse sætninger kan misforstås:

3 Mosebog 18,22: Du må ikke have samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde. Det er en vederstyggelighed.

3 Mosebog 20,13: Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død.

Håber du kan hjælpe med et svar, da jeg er lidt fortvivlet.

Peter

Svar:

Kære Peter,

Jeg deler din frustration over udviklingen i folkekirken. Og det er der mange tusind engagerede kirkemedlemmer, der gør for tiden. Så du er ikke alene, det skal du vide. Samtidig må det give os udholdenhed, at Jesus selv har forudsagt kaotiske tilstande i endetiden, også i kirken. Så når vi observerer dette kaos, bekræfter det os faktisk i, at Gud har hånd i hanke med verdens gang.

Vielse af to mennesker af samme køn er der ikke belæg for, af flere grunde:

1. Teksterne er imod
Homoseksualitet er omtalt adskillige steder i Bibelen. Både Gammel Testamente og Ny Testamente forholder sig til fænomenet, som var kendt i samtiden. Et homoseksuelt voldtægtsforsøg og homoseksuel prostitution nævnes enkelte steder i forbifarten; men de vigtigste tekster om homoseksualitet berører ikke den slags. De taler om homoseksualitet generelt.

Fem tekster handler direkte om emnet: 3. Mosebog kapitel 18, vers 22 og kapitel 20, vers 13; Romerbrevet kapitel 1, vers 26-27; 1. Korinterbrev kapitel 6, vers 9; samt 1. Timoteusbrev kapitel 1, vers 10. Alle fem tekster forbyder entydigt homoseksuel sex. Ikke som en "synd i særklasse", men sammen med andre former for synd. Bibelens budskab er tydeligvis, at der er tilgivelse at få for denne synd, som for andre synder. Og kristne kaldes til at afstå fra den, som fra andre synder.

Moselovens dødsstraf gælder ikke længere. Men en kristen, der bevidst fastholder at leve i synd, som Gud forbyder, står faktisk over for et endnu større problem. For vi skal jo alle stilles for Guds domstol på dommedag. Derfor er det én af kirkens opgaver at advare imod homoseksuelt samliv.

2. Anti-bibelsk ritual
Kirkeritualer henter deres indhold fra bibeltekster. Læser man salmebogens ritualer for begravelse, vielse, gudstjeneste osv. ser man, at de er bygget op af skriftsteder. På den måde giver ritualerne bibelsk dokumentation og rygdækning for den kirkelige handling, man er i færd med.

Et ritual for homovielse kan blive folkekirkens første anti-bibelske ritual. Det vil blive trykt bagi salmebogen - efter salmerne, som tilskynder til at følge Guds ord. Og ved siden af Bibelen på alteret vil der komme til at ligge en ritualbog med opskriften på en ceremoni, der har Bibelens ord direkte imod sig. Det vil være så selvmodsigende, som det kan blive, og der skal i givet fald protesteres imod det med fynd og klem.

3. Homofile bedrages
Nogle grupper i folkekirken arbejder hurtigt for at få godkendt et ritual, så homoseksuelle kan blive gift, som om de var mand og hustru. Men homovielser vil ikke have nogen autorisation fra Guds side. Et ritual til velsignelse af det, som Gud forbyder, vil blot være tomt skuespil uden indhold. Bibelteksterne, som bekræfter sagen, mangler, og trods alle gode intentioner vil de egentlige tabere blive de homoseksuelle. Kirken vil jo bestyrke dem i noget, man i virkeligheden ikke har nogen kompetence til.

At homoseksuelt samliv er i modstrid med Bibelen, fremgår umiddelbart. Derfor vil man ud fra et klassisk kristent ståsted anse det for bedrageri at velsigne homoseksuelt samliv. Argumentet er, at kirken ikke kan velsigne, hvad Bibelen forbyder, ganske som der ikke kan tilbydes velsignelse af f.eks. dømmesyge eller misbrug af alkohol, som Ny Testamente også advarer imod.

Til overblik over bibelteksterne vil jeg anbefale dig at læse hæftet "Kirken og homoseksualitet - 17 korte svar på aktuelle spørgsmål", som kan findes via netstedet basis.nu.

Og så vil jeg opfordre dig til at bede for folkekirkens forkyndere og ledere. Det er der brug for, så vi ikke kalder sandheden for løgn og omvendt.

Med venlig hilsen
Michael Lerche Nygaard
Sognepræst i Kolding

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.