Korstegn, retræte og TV

Signe Malene Berg er natkirkepræst i Vor Frue Kirke i København, Kristendom.dk har talt med hende om troen i hverdagen. – Foto: Lars Aarø/Fokus.

- Jeg prøver at afslutte hver dag med at få ro i sindet, og at sige Gud tak for dagen, fortæller Signe Malene Berg, der er præst i Natkirken i København og forfatter til en bog om kristen hverdagsspiritualitet. Hun fortæller her om, hvordan kristentroen kommer til udtryk i hendes hverdag

Signe Malene Berg er natkirkepræst i Domkirken i København (Vor Frue Kirke). Natkirken har fire simple målsætninger om at danne ramme for stilhed, bøn, samtale og et liturgisk laboratorium. Det er et samarbejdsprojekt indenfor city-kirkerne i København. Natkirken har åben hver torsdag, fredag og søndag aften.

Signe Malene Berg er også forfatter til bogen "Med hovedet i himlen og begge ben på jorden". I bogen fortæller hun om den kristnes virkelighed og hverdag til nysgerrige, og hun krydrer det med eksempler på, hvordan man kan få Gud ind i sit liv.

Kristendom.dk har talt med Signe Malene Berg, om hvordan kristentroen kommer til udtryk i hendes hverdag. Interviewet er det sidste i en serie af interviews med forskellige kristne personligheder.

Vekselvirkning mellem bøn og arbejde

Svarerne på spørgsmål om hvordan kristentroen kommer til udtryk i Signe Malene Bergs hverdag, afspejler at troen af gode grunde fylder meget i natpræstens liv.

- I og med at jeg er fuldtidsansat som præst i Natkirken, er der er en del, der giver sig selv. For dér arbejder jeg helt naturligt med Bibelen, det kirkelige og troens praksis, forklarer Signe Malene Berg, og fortsætter:

- Jeg laver en prædiken om ugen. Som regel har vi også hver fredag et tema, som også tager sit udgangspunkt i det bibelske univers. Jeg lever med en tvungen fordybelse i Biblen. Tvungen i positiv forstand.

- Mere generelt vil jeg sige, at min kristentro kommer til udtryk som en vekselvirkning mellem bøn og arbejde. Det svinger lidt mellem hvad der får mest fokus. Lige nu synes jeg, at min tro kommer mest til udtryk på det mellemmenneskelige plan, gennem de relationer, jeg indgår i menneske til menneske. I andre perioder trækker jeg mig tilbage, og sætter fokus på Gud i stilheden og retræten. Min tro kommer til udtryk i en vekselvirkning mellem de to ting.

Korstegn, retræte og TV

I sin bog, Med hovedet i himlen og begge ben på jorden, beskriver Signe Malene Berg en række øvelser, som kan hjælpe en til at praktisere sin kristentro i hverdagen. Én af disser er at slå korsets tegn om morgenen og om aftenen. Denne praksis bruger hun selv hver dag:

- Jeg starter og slutter hver dag med at gøre korsets tegn i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Jeg prøver at afslutte hver dag med at få ro i sindet, og at sige Gud tak for dagen, siger siger Signe Malene Berg.

Øvelsen handler om, at man i løbet af dagen slår korsets tegn mindst to gange:
1. når du står op
2. når du skal til at sove.
Og så eventuelt:
3. Hvis du fx står over for en svær situation i løbet af dagen.

Natkirkepræstens kristentro kommer også til udtryk på mange andre forskellige og kreative måder, både klassiske og nye utraditionelle. Fx både i kirkerum, på retræter og foran fjernsynet.

Signe Malene Berg forklarer, at selvom hun er præst, og har sjælesørger- og lederkasketten på, helt klart også vil kategorisere gudstjenesterne i Natkirken som en del af hendes kristne praksis:

- Natkirken er et sted, som jeg selv bruger til at sætte mig ned, til eftertanken og til bøn. Det er et stilhedens rum jeg går ind i.

- Lige nu er det også en fast praksis, at jeg slapper af foran fjernsynet om aftenen. Jeg bruger faktisk tiden foran fjernsynet til at tænke mig om, tænke over dagen, og til at have en samtale med Gud der, siger Signe Malene Berg, og fortæller desuden:

- Jeg har en fast praksis med at tage på retræte hos Sankt Josef søstrene en til to gange om året. Der har jeg også en åndelig vejleder. Desuden mødes jeg en gang om måneden med min supervisor.

Når Signe Malene Berg tager på retræte, er det ofte en hel weekend, men et par gange har hun har også været af sted en uge af gangen.

At gå, snuble, falde og at rejse sig igen og gå videre

På spørgsmålet om hvordan Signe Malene Berg oplever livet som kristen, svarer hun, at det handler om en vandring med Gud.

- Jeg ser kristentroen som en vandring fra fødsel til død. Der var en gang en munk som sagde noget lignende, at kristenlivet er at gå, snuble og falde, og så rejse sig igen og gå videre. Sådan ser jeg det også. Når du falder, så er der en hjælpende hånd, forklarer Signe Malene Berg, og fortsætter:

- Nogle gange går vandringen op af bjerge, og det sker, at man når en bjergtop, hvor man kan se ting som man ikke tidligere havde set. Man får nye erkendelser, og gennem et liv går man fra den ene erkendelse til den anden.

- Kristentroen kan også sammenlignes med et kærlighedsforhold. Der er et stykke arbejde i det. En øvelse i opmærksomhed. Ligeså snart man bliver uopmærksom så bliver man gjort opmærksom på det. Men samtidig hviler troen på noget, som man ikke selv er herre over. Den hviler på en grund som bærer dig, uden at du behøver gøre hverken fra eller til, forklarer Signe Malene Berg.

Gud blev mere specifik

For nylig fik Signe Malene Berg selv en ny aha-erfaring. Hun forklarer hvordan hun i lang tid havde haft et gudsbillede, hvor Gud på mange måder kunne sammenlignes med løven Aslan, der optræder i C.S. Lewis Narnia-romaner. Dette billede ændrede sig i forbindelse med en supervision hun deltog i:

- Fornylig var jeg til supervision. Gennem den her supervision blev mit gudsbillede forvandlet fra at være et dyr, som løven Aslan (fra Narnia-romanerne, red.) jo er, til at få et menneskeligt ansigt. Det skete ved, at jeg blev spurgt om, hvilken bibelsk figur, jeg bedst kunne identificere mig med, og det var den fortabte ældste søn i lignelsen om den fortabte søn. Gud blev for mig til faderen i lignelsen, en mere menneskelig skikkelse (reference til lignelsen om den fortabte søn, Lukasevangeliet kap. 15), der sagde det samme til mig som til sin ældste søn: Mit barn, alt mit er jo dit. Gud blev mere specifik og tydeligere end han havde været for mig tidligere. Det var en særlig oplevelse, fortæller Signe Malene Berg.

Et godt råd

På spørgsmålet om hvilket råd hun vil give videre til kristendom.dks læsere, svarer Signe Malene Berg, at det simple råd til læsere, som virkeligt kæmper hårdt for at leve med Gud i hverdagen er:

- Slap af og gør det du kan! Det du gør er godt nok.