Er Danmark et sekulært land?

Med grundloven af 1849 blev det skrevet ind i grundloven, at den Evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og som sådan understøttes af staten. På den anden side blev der indført fuld religionsfrihed, skriver kirkehistoriker Kurt E. Larsen. - Foto: Arkiv.

Jeg vil kalde den danske model for et tolerant og liberalt samfund snarere end et sekulært, skriver lektor i kirkehistorie Kurt E. Larsen i kristendom.dks brevkasse

Spørgsmål:

Kære Kurt E. Larsen

Mit spørgsmål går på, hvorvidt Danmark er en sekulær stat eller ej?
Hvad siger Bibelen om staten og dens muligheder? Altså hvorvidt skal disse to faktorer påvirke hinanden?

Med venlig hilsen
Jeppe

Svar:

Kære Jeppe

Frem til 1849 var Danmark langtfra noget sekulært land, for kongeriget byggede på Danske Lov, der gjorde, at evangelisk-luthersk kristendom var Danmarks religion. Den lutherske kirke var kongens kirke, som han skulle opretholde og som folket skulle tilhøre, og alle børn skulle døbes (med mindre de hørte til de få religionssamfund, der fra ca. 1680 havde fået lov at være her på visse betingelser: Jøder, katolikker og reformerte). Landets love byggede på de Ti Bud.

Med grundloven af 1849 fastholdt man dele af denne tradition, og derfor blev det skrevet ind i grundloven, at den Evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og som sådan understøttes af staten. På den anden side blev der indført fuld religionsfrihed dog ikke for kongen. Alle embeder står åbne for alle folk, uanset tro.

Jeg vil kalde den model for et tolerant og liberalt samfund, snarere end et sekulært. Man går ud fra at folk har en tro og hører til en kirke, men der er bare plads til flere trossamfund side om side.

Ny Testamente har ingen lære om staten, fordi den bog først og fremmest er vidnesbyrdet om, hvad Gud har gjort for os i Kristus og hvordan denne tro skal omsættes i et praktisk liv i hverdagen af de kristne.

Man kan derfor i Ny Testamente finde udsagn om, at vi skal bede for konger. Men NT har dermed ikke taget stilling til, om monarki er en bedre statsordning end en republik.

Man kan finde udsagn i Ny Testamente om, at slaveejere skal behandle slaver godt, og at slaver skal lyde deres herrer. Dermed er der ikke taget stilling for slaveri som institution, men der er sagt et formaningsord til den, der rent faktisk står i den situation.

Så man kan aflede en kristen etik fra Ny Testamente, men ikke en konkret lære om staten.

To vigtige steder i NT vedrørende statens forhold er :
1) Romerbrevets kapitel 13, hvor Paulus taler om, at øvrigheden er indsat er Gud - at vi skal adlyde øvrigheden at øvrigheden er et gode. Det er sagt til kristne, der lever i Rom, hvor øvrigheden på det tidspunkt var hedensk og undertiden forfulgte de kristne!
2) Jesu ord om, at vi skal give kejseren, hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er. (Luk 20,25). Det er til alle tider en advarsel mod at tage Jesus til indtægt for et helt bestemt syn på staten og dens indretning.

I et land med en lang kristen tradition og arv, vil kristne værdier spille ind i lovgivning og argumentation. Det er således klart, at straffelovens forbud mod tyverier og røverier går tilbage til det Syvende Bud. Politikernes vilje til at give mere velfærd går dybest set tilbage til kristne tanker om at dele med de nødlidende. Sådan har mange af det danske samfunds værdier deres baggrund i kristne tanker, og det taler imod påstanden om, at samfundet er sekulært.

På den anden side kan forskellige kristne udlede forskellige værdier af den kristne tro og et helt konkret syn på samfundets optimale indretning kan man ikke give ud fra Ny Testamente.

Kristendom er et glad budskab fra Gud om tilgivelse og evigt liv ikke et bestemt syn på samfundsindretningen på denne jord.

Med venlig hilsen
Kurt E Larsen
Lektor i kirkehistorie

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.