Er historien om Jesu fødsel en allegori?

Det er vigtigt, at Jesus ikke blev til som andre små børn. Marias enestående graviditet viser os, at Jesus er sand Gud og sandt menneske på én gang, skriver sognepræst Michael Lerche Nygaard.

I den kristne tro har jomfrufødslen altid været en bærende søjle, og evangelisterne regner den for en sandhed, der holder vand, svarer sognepræst Michael Lerche Nygaard

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Er hele historien om Kristi fødsel (med englebesøg og så videre) en allegori?

Venlig hilsen
Henning

Svar:

Kære Henning

Tak for dit tvivlsspørgsmål, som er meget vigtigt. Og lad mig begynde med at slå fast, at vi alle kender til at tvivle. Her skal vi dog huske, at der findes to slags tvivl:

Den første slags tvivl er anfægtelsen. Anfægtelsen er tvivl i bøn til Gud. Det er den tvivl, der kæmper for at finde troen igen. Og den kender alle kristne.

En helt anden form for tvivl er fornægtelsen. Her kæmper man ikke for at finde troens fodfæste, men kæmper bare imod troen. I mediernes debat bliver anfægtelse og fornægtelse tit blandet sammen. Men det må ikke blive rodet sammen for de kristne, for så går det galt.

LÆS OGSÅ: Syv råd til den tvivlende

Som kristne vil vi nødvendigvis løbe ind i anfægtelser engang imellem. Anfægtelsen er en anstrengende situation, hvor vores tro sættes på prøve, og hvor vi kæmper for igen at finde fast grund under fødderne. Det er tvivl på knæ for Gud.

Men fornægtelse kan vi ikke være med til som kristne. For her er det bare det onde i os selv, vores gamle menneske, der ikke vil give Gud ret, og som ligefrem er stolt af at trodse Gud. Fornægtelse er ikke tvivl på knæ. Fornægtelse er en hovmodig tvivl med høj cigarføring.

Men nu tilbage til dit gode spørgsmål.

"Med Jesu Kristi fødsel gik det sådan til: Hans mor Maria var forlovet med Josef, men før de havde været sammen, viste det sig, at hun var blevet med barn ved Helligånden." Sådan fortæller Matthæus (Mattæusevangeliet kap. 1, vers 18).

Der er blevet fortalt mange dårlige vittigheder om jomfrufødslen, som mange opfatter som en sød, men uvirkelig historie. Mange vil ikke godtage, at Gud skulle lade en jomfru blive med barn.

Det er, som om underet provokerer og er mere håndgribeligt, end fornuften bryder sig om. Kristendommens modstandere spredte for eksempel det rygte, at Jesus var søn af en romersk soldat.

LÆS OGSÅ: Jesu fødsel berører alt i universet

Men i den kristne tro har jomfrufødslen altid været en bærende søjle. Og evangelisterne regner den virkelig for en sandhed, der holder vand.

Det ser vi indledningen til juleevangeliet (Lukasevangeliet kapitel 1, vers 1), hvor der står Og det skete i de dage. På latin hedder det Factum est. Det er altså et faktum, Lukas her fortæller om.

Derfor sørger han også for at dokumentere, hvornår det skete, nemlig mens Kvirinius var landhøvding (vers 2). Vi studser måske over, hvorfor vi skal høre om en tilfældig landshøvding dér. Men det skyldes, at man dengang ikke brugte årstal, som vi gør i dag. I stedet angav man, hvem der regerede, da begivenheden fandt sted.

Det samme ser vi i trosbekendelsens ord om at Jesus blev pint under Pontius Pilatus, altså under Pilatus regeringstid. Det handler om at dokumentere, hvornår det skete.

Hvis historien om Jesus havde været en skrøne, var den blevet afkræftet, allerede da evangelierne udkom. For da kunne folk stadig huske Kvirinius og Pilatus regeringsperioder. Og dermed havde det været den nemmeste sag i verden at dementere evangelierne, da de stadig var helt nye, og på den måde at lægge kristendommen i graven en gang for alle. Men det kunne man ikke.

Og nu til perspektiverne i det:
Det er vigtigt, at Jesus ikke blev til som andre små børn. Marias enestående graviditet viser os, at Jesus er sand Gud og sandt menneske på én gang.

Gud trådte ind i menneskeslægten, da jomfru Maria blev med barn. Derfor er jomfrufødslens under så vigtigt. Derfor er jomfrufødslen med i trosbekendelsen. Den er ikke en detalje, men en hovedsag. For det er jomfrufødslen, der gør Jesus til den, han er.

Du kan læse mere om emnet på hjemmesiden JesusNet.

Venlig hilsen
Michael Lerche Nygaard
Sognepræst og panelist på kristendom.dk

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.

Det er vigtigt, at Jesus ikke blev til som andre små børn. Marias enestående graviditet viser os, at Jesus er sand Gud og sandt menneske på én gang, skriver Michael Lerche Nygaard Foto: Arkiv