Hvad står der i Bibelen om selvmord?

©FRANCK FOUQUET/MAXPPPLA SOLITUDE ET LA REFLEXION Foto: colourbox.com

De bibelske skrifter ser ikke selvmord som en løsning, for det ville være at gøre sig selv til herre og dommer over livet, svarer generalsekretær Jonas Adelin Jørgensen

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Står der noget om selvmord i Bibelen?

For katolikkerne er det vist en dødssynd, men hvorpå baseres denne opfattelse, og deler lutheranere eller andre protestanter denne opfattelse?

Med venlig hilsen
Karin

Svar:

Kære Karin

Tak for spørgsmålet om, hvorvidt en kristen kan begå selvmord. Det er et kontroversielt emne i nutiden, som hverken de bibelske skrifter eller den kristne tradition har noget entydigt svar på. Der er med andre ord brug for en grundig teologisk overvejelse i dialog med de bibelske skrifter, kristen tradition og etik.

Du nævner i dit spørgsmål, at romersk-katolsk kristendom anser selvmord for at være en 'dødssynd'. Det er rigtigt, men kræver måske lidt mere forklaring for dem af os, der ikke er opvokset i den romersk-katolske kirke:

Med henvisning til thomistisk teologi skelner romersk-katolske kristne mellem to slags synder; tilgivelige synder og dødssynder.

Tilgivelige synder er synder, som ikke leder til, at mennesket mister Guds frelsende nåde. Dødssynder er synder, som uskriftede og utilgivne fører til et fald ud af nåden og derved til fortabelse.

Der findes ingen udtømmende liste over hvilke synder, der er tale om, men selvmord har traditionelt været regnet som en sådan dødssynd, og da det samtidig medfører døden for synderen, så vil selvmorderen gå fortabt. Så vidt katolsk teologi.

LÆS OGSÅ: De syv dødssynder

Hvilke muligheder er der i vores protestantiske tradition for at tænke teologisk om selvmord? For at begynde at tænke over selvmord som tema, så lad os først se på tanker om selvmord i de bibelske skrifter:

På tidspunkter i deres tjeneste var Moses ligesom Elias, Jeremias, Job og Jonas deprimerede og drænede for energi. Alle udtrykker de ønske om, at Gud blot ville lade dem dø. Hvis disse bibelske personer kunne tumle med selvmordstanker, så kan vel også moderne mennesker føle det samme. Den person, som er syg eller deprimeret, og som ikke har disse bibelske personers karakterstyrke, kan vel også give efter for sådanne tanker?

Er selvmord så en synd? Har de bibelske skrifter nogen indsigter i forhold til dette spørgsmål? Dette spørgsmål svarer de bibelske tekster ikke entydigt på, men vi får en række andre pejlemærker.

Først og fremmest den fundamentale tanke om livet som Gud-givet og derfor helligt. For det andet, at den kristne 'dør' fra sig selv i dåben det vil sige, giver afkald på selvbestemmelsen og egoismen i troen på Kristus ved dåbens binding til ham - hvorved den kristne også giver afkald på selv at bestemme over sit liv og dermed også sin død.

Sagt med andre ord: Den kristne må ikke længere ofre sig eller sætte sit liv ind på, hvad han eller hun selv finder vigtigt eller afgørende, for den kristne tilhører ikke længere sig selv, men Kristus.

Selvmord er derfor en synd, fordi som mord krænker selvmord livet som helligt og som vilje til magt, nærer menneskets (illusion om) selvbestemmelse og egenmagt.

LÆS OGSÅ: Også en dødssynd kan tilgives

Men synd er ikke det samme som fortabelse, og netop i forbindelse med selvmord vil jeg selv være tilbageholdende med at sige, at selvmordet fører til fortabelse eller er tegn på fortabelse.

Selvmord er en synd, sådan som andre synder også er det - et udslag af menneskets stadige vilje til magt over sig selv. Ved at hævde, at selvmord er en værre synd end andre synder, eller at selvmord fører til fortabelse, da gør vi os til dommere og herrer over andre i stedet for at overlade denne dom til vores herre.

For at opsummere: Leden ved livet og ønsket om døden som en udfrielse kender de bibelske skrifter til. Alligevel ser de bibelske skrifter ikke selvmord som en løsning, for det ville være at (igen) gøre sig selv til herre og dommer over sit eget liv, og selvmord er derfor en synd. Som kristne tilhører vi kun Kristus, og kun han er vores herre og dommer.

Venlig hilsen
Jonas Adelin Jørgensen
Cand. Theol. Ph.d. og generalsekretær i Dansk Missionsråd

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.