Hvordan opfatter Jesus og Paulus livet og døden?

Både Jesus og Paulus - og for den sags skyld de andre forfattere der har skrevet i det Nye Testamente - bruger begreber som 'liv' og 'død' i flere betydninger. Det kan godt virke lidt forvirrende, fordi man er nødt til at undersøge, hvilken sammenhæng forfatteren i hvert enkelt tilfælde bruger begreberne, svarer teolog Carsten Korsholm Poulsen.

Begreberne bliver brugt med forskellige betydninger. Der skelnes mellem fysisk og åndeligt liv og død, svarer teolog Carsten Korsholm Poulsen

Spørgsmål:

Hvordan opfattes døden og livet herefter hos henholdsvis Jesus og Paulus? Når Jesus i Johannesevangeliet 5, 24-26 taler om det evige liv, skal det så forstås som åndeligt eller fysisk?

Aja

Svar:

Både Jesus og Paulus og for den sags skyld de andre forfattere der har skrevet i det Nye Testamente bruger begreber som liv og død i flere betydninger. Det kan godt virke lidt forvirrende, fordi man er nødt til at undersøge, hvilken sammenhæng forfatteren i hvert enkelt tilfælde bruger begreberne.

Hvis vi for at bevare overblikket skal sige det lidt enkelt, arbejder de alle med liv og død i både en fysisk betydning og en åndelig betydning.

Fysisk:
Ethvert menneske får givet et liv af Gud. Det lever sit liv og dør. Efter døden sover dette menneske i en ikke-fysisk tilstand, der ikke beskrives nærmere. Mennesket opstår igen på dommens dag og får igen sin fysiske skikkelse. Udfaldet af dommen afgør, hvor dette menneske kommer til at tilbringe evigheden men det bliver under alle omstændigheder i en fysisk form.

Åndeligt:
Når et menneske kommer til verden, er det på grund af syndefaldet åndelig dødt. Det vil sige, at det ikke kan etablere en troens livsforbindelse med Gud. Gud prøver ivrigt at ændre denne situation. Når det lykkes, fødes dette menneske: det får et nyt liv, der er et åndeligt liv - et liv i tro.

Dette nye liv, der er en livsforbindelse med Gud, lever uafhængig af det fysiske. Så hvis man er åndeligt levende, vil man fortsætte med at være det, selvom man dør den fysiske død. Dette åndelige liv bevares igennem søvnen, og på dommens dag vil man fortsætte med at leve sammen med Gud i al evighed både åndeligt og fysisk.

LÆS OGSÅ: Hvad sker der efter døden?

Så når Jesus i Joh. 5 siger, at den, der tror på hans ord, allerede har evigt liv, og at dette ikke ændres ved dommen (man går så at sige uforandret direkte igennem dommen) så er det det åndelige liv, han taler om.

Paulus bruger som sagt begreberne på samme måde. Lad os tage bare ét eksempel, som han knytter til dåben: Vi blev altså begravet sammen med ham [Jesus Kristus] ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv Rom 6,4.

Her ser vi den udvidelse af begreberne, som Paulus har i forhold til Jesus: I dåben oplever vi åndelig set både at dø og at opstå til nyt liv sammen med Jesus! Åndelig set foretager vi samme forløb, som Jesus gjorde fysisk: Vi dør bort fra den gamle tilstand (den åndelige død) og får det åndelige liv, ligesom Jesus døde på korset og senere opstod fra graven.

LÆS OGSÅ: Hvad siger Bibelen om livet efter døden?

Det kan virke lidt mærkeligt at bruge begrebet, at man dør fra en død, men det giver alligevel god mening: Den åndelig død er nemlig en slags liv, men et liv uden livsforbindelse med Gud. Dette uden-Gud-liv må stoppes (og et liv stoppes ved at dø) for at et med-Gud-liv kan begynde!

Det altafgørende for både Jesus og Paulus og de andre i det Nye Testamente er, at ethvert menneske, mens det lever sit fysiske liv, ophører med at være åndelig død og i stedet bliver åndeligt levende. Dette sker ved dåb og tro.

Med venlig hilsen
Carsten Korsholm Poulsen,
teolog og undervisningskonsulent i Indre Mission

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.

"I dåben oplever vi åndeligt set både at dø og at opstå til nyt liv sammen med Jesus!", skriver teolog Carsten Korsholm Poulsen. Foto: Malene Korsgaard Lauritsen