Kan jeg selv vælge min skæbne?

Ifølge Dan K. Månsson umyndiggøres vi som mennesker, hvis vi fratages muligheden for at vælge, også selv om det drejer sig om mennesker i misbrug. Foto: Foto:

Muligheden for at vælge ligger i det at være menneske, forklarer Dan Månsson, teolog og landsleder i LM Kids

Spørgsmål:

Jeg er en ung mand, som er fyldt med had, tvivl, sorg og dårlige vaner. Jeg har aldrig troet på andet end mig selv.

Min erfaring i livet indtil videre er, at jeg er i stor tvivl. Jeg ved ikke, om jeg tror på himlen og helvede i den forstand. Jeg tror, at himlen og helvede er på jorden i blandt os mennesker.

Dog tror jeg, at det er nødvendigt for mennesket at tro på et eller andet. Jeg tror metaforisk set på engle og dæmoner - ligesom himlen og helvede, befinder de sig i blandt os. Men mener I, at man selv kan vælge mellem godhed og ondskab, når alt kommer til stykket? Eller vælger man selv sin egen skæbne?

Jeg vil meget gerne have hjælp med at oversætte et citat fra dansk til latin: "led mig ikke ind i fristelse, fri mig fra det onde" og "thi dit er Riget i al evighed amen". Det må gerne være fra det originale citat.

På forhånd tak
Morten

Svar:

Hej Morten!

Du vil gerne have hjælp til at få oversat nogle sætninger fra dansk til latin, gerne fra det originale citat.

De sætninger, du spørger til, er sidste del af Fadervor, som vi finder i Mattæus-evangeliet kap.6, vers 13. Der står: og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. I den latinske bibel står der: Et ne nos inducas in tentationem, sed libera nos a malo.

Læg mærke til, at vi beder for os (i flertal) og ikke kun mig (i ental). Selv om Jesus lærer sine disciple at bede i enrum, så lærer han dem i samme åndedrag at bede for mere end sig selv. Tankevækkende!

Den sidste sætning lyder sådan i den danske bibel: For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen. Den kan du ikke finde i Vulgata (den latinske bibeloversættelse). Du finder den heller ikke i de ældste græske håndskrifter. Derfor tager Martin Luther den heller ikke med i sin forklaring til Fadervor, som vi finder i Luthers lille Katekismus. Sætningen er en senere tilføjelse, som der også står i den danske bibeloversættelse. Det er overvejende sandsynligt, at den ikke kommer fra Jesu mund. Derfor har jeg heller ikke fundet en original oversættelse af sætningen frem til dig.

Så fortæller du også meget ærligt om din tro og tvivl. Jeg tænker, at der ligger oplevelser og livserfaringer bag ordene fyldt med had, sorg, dårlige vaner og tanker om et kort liv. Det gør bestemt indtryk, at du med dine blot 22-år bag dig må nøjes med at tro på dig selv og tvivle på andet.

Mennesker lever i relationer. Vi har relationer til familie og venner, arbejdsplads eller uddannelsessted. De nære relationer er de mennesker, vi stoler på og regner med. Det er i relationen til disse mennesker, at vi udfolder et sundt, naturligt selvværd og selvtillid.

Oplever vi, at de nære relationer svigter tilliden, trækker vi os ind i os selv: vi tror kun på os selv! Det er ikke sundt, og det er en dårlig overlevelsesstrategi.

Når mennesker oplever mere af livets helvede end dets himmel, hjemsøges af flere dæmoner end engle, så er det nødvendigt med hjælp udefra, et andet menneske, som kan støtte en i opbygningen af nye eller fornyede relationer og i kampen med det onde.

Jeg er menneske. For mig er mine nære relationer livsvigtige. Der er mennesker omkring mig, som virkelig gør livet værd at leve, ligesom de giver mig en følelse af at være værdifuld.

Jeg er også en kristen. For mig er relationen til Gud fundamental. Jeg har tillid til Gud, som har skabt mig, villet mig og elsker mig. Jeg fortæller Gud om det, jeg er glad for, og om det, jeg ikke forstår. Jeg forstår ikke, at Gud tillader så forfærdelig megen ondskab at ramme de mennesker, jeg holder af.

Jeg forstår ikke, at Gud ikke kunne forhindre nogle af de fristelser, han jo må vide, at jeg har så svært ved at modstå. Jeg kender bestemt til skuffelser og tvivl i min relation til Gud. Og så kender jeg til glæde, kærlighed og hjælp i min relation til Gud. Når regnestykket skal gøres op, har jeg ikke lyst til at regne med anden skæbne, end den Gud giver mig.

At være menneske indebærer netop muligheden for at vælge. Siger vi f.eks. om misbrugeren, at hun ikke havde valget mellem at knappe øllerne op eller lade være, så fratager vi hende ansvaret for sine handlinger. Vi umyndiggør hende. Hun er ikke længere et fuldgyldigt menneske.

Hun for sin del kan nok opleve, at hun ikke havde noget valg. Smerten fra hendes livsbagage gjorde, at alkohol blev hendes foretrukne valg. Vi kan finde masser af grunde til, at det gik som det gik, men det må ikke betyde, at vi fratager hende ansvaret. At vi kan drages til ansvar, konstituerer os som mennesker.

Den anden side er, at der er meget, vi ikke har magt over, forhold vi ikke selv har indflydelse på. F.eks. vælger vi ikke selv forældre og opvækstvilkår, om vi får sclerose osv. Alligevel kan vi føle os skyldige: Hvad har jeg gjort forkert, siden det skulle ramme mig? Det, vi ikke har magt over, er heller ikke vores skyld.

Jeg håber, jeg har givet nogle brugbare indspil på dine spørgsmål. Har du brug for at maile eller snakke videre om dette, så er du altid velkommen!

Med venlig hilsen
Dan K. Månsson
Landsleder i LM Kids