Blev jorden skabt på 6 dage?

- Personligt, tror jeg, at Gud skabte Himmel og jord på 6 dage - men at virkeliggørelsen af det han skabte måske først er kommet til syne flere tusind år efter, skriver Bergur Skovgaard. - Foto: .

- Kunne det tænkes, at Gud havde skabt det hele i sit hjerte på de 6 dage - som kunstmaleren, der kigger på sit tomme læred, men i hans indre er der formet et billede, skriver pinsekirkepræst Bergur Skovgaard

I Bibelens begyndelse læser vi om hele skaberværket. Jeg husker som barn, da jeg hørte om denne mægtige store Gud, som talte ét ord, og så stod det der. Han talte til lyset og der blev lys. Han talte til universet, dannede jorden og alt hvad der befinder sig på den. Alt dette skabte han på kun 6 dage - eller gjorde han?

Det fantastiske med Bibelen, er at den hele tiden åbner nye ting op for en. Jeg sad forleden og læste om skabelsen, hvor jeg pludselig så noget, jeg ikke tidligere har lagt mærke til. I det første kapitel læser vi om hele skabelsens forløb. Og som afslutning skaber han mennesket. Man får et billede af, at alle træerne var der, dyrene og alt det fantastiske Gud har skabt. Men dette billede ændrede sig for mig, da jeg læste i kapitel 2 i skabelsesberetningen.

Her tales der om, at da Gud skabte jord og himmel, var der endnu ingen buske på jorden og ingen planter var spiret frem, for Gud Herren havde ikke ladet det regne. Her får man et billede af jorden uden nogen form for vækst. Men det var skabt. Så begynder Gud at plante en have, som bliver det sted, hvor han placerer mennesket.

I vers 18 sker der noget, jeg ikke har tænkt over tidligere. Han siger, at det er ikke godt for mennesket at være alene. Og så begynder han at skabe alle forskellige vilde dyr og himlens fugle af jord og fører dem frem for mennesket.

Her dukkede så spørgsmålet op: Var de ikke skabt? I kapitel 1 læser vi om, at mennesket var det sidste der blev skabt. Men her ser vi, at dyrene først bliver skabt efter, at mennesket er sat på jorden. Det kunne virke som om disse to kapitler modsiger hinanden, og det er derfor spørgsmålet om de 6 dage dukker op.

Personligt tror jeg, at Gud skabte Himmel og jord på 6 dage - men at virkeliggørelsen af det han skabte måske først er kommet til syne flere tusind år efter. Vi ser denne virkelighed i Esajas kapitel 53, hvor han ser den lidende Messias, hvor han siger: "Det var vore sygdomme han bar!" Han taler om noget, der tilsyneladende er sket. I troen er det sket, men virkeliggørelsen af det ses først den dag Jesus kommer til Jorden.

Jeg hørte på et tidspunkt en forkynder tale om troen og hvornår han kunne sige, at han har fået bønnesvar. Han beskrev det på den måde, at når han bad til Gud om et eller andet, så oplevede han det. Bønnesvaret kom på det tidspunkt, hvor han oplevede freden i sit hjerte. For ham havde han fået svaret, i det øjeblik hvor han oplevede svaret i sit hjerte. Det lærte mig noget om troens kraft.

Om Abraham står der, at han nævner det som ikke er, som om det var. Derfor har jeg stillet mig dette spørgsmål. Var det sådan for Gud? Kunne det tænkes, at Gud havde skabt det hele i sit hjerte på de 6 dage - som kunstmaleren, der kigger på sit tomme læred, men i hans indre er der formet et billede? Og for nogle malere er billedet længe færdig, før det første maler strøg har vist sig. Gud var færdig med sit skaberværk, men at tingene fik lov til gå naturens gang. Jeg ser for mig Guds glæde for hver lille spire, der begynder at komme.

Det som vi andre kan opleve i det små, ting vi tror Gud har sagt ja til, sker måske ikke altid dagen efter. Jeg har selv oplevet at sidde med en viden om, at noget var givet mig af Gud - på trods af, at det først blev virkelighed 10 år efter. Sådan blev jorden dannet i løbet af tusinder måske milliarder af år. For Gud er tusind år som en dag hans målestok er ikke som vores.

6 dage eller 6 perioder eller...? Der har været mange tanker og ideer om, hvordan Gud skabte jorden. Tro det du vil! Jeg er bare overbevist om, at Gud altid vil vise sig større end vi havde tænkt.

Bergur Skovgaard,
pinsekirkepræst