Det nye ritual fører ægteskabet ajour

Som jeg læser det nye ritual, lægger det netop større vægt på de to parters indbyrdes kærlighed og hengivenhed, mener kirkepolitisk talsperson George Hinge. Foto: Moesgård foto/medie afdeling

Valgfriheden i forhold til bibeltekster er et smukt udtryk for, at vielsen netop handler om, at det enkelte par møder det almene, mener George Hinge, kirkepolitisk talsperson fra Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner (LGBT)

Kritikerne har fremført, at ægteskabet mellem to personer af samme køn er et brud med en årtusinder gammel forståelse af, hvad et ægteskab overhovedet er. Det er for så vidt sandt. Den moderne opfattelse af ægteskabet er uden tvivl radikalt anderledes end, hvad den var i tidligere tider.

Det er dog ikke Folketinget, der er ansvarlig for dette brud med traditionen. Det er virkeligheden, der har forandret sig, og politikerne har blot taget konsekvensen af denne nye virkelighed.

LÆS OGSÅ:Biskop: Derfor er det nye ritual problematisk

Forandringen handler ikke så meget om, hvilke køn ægtefællerne har, men mere om, hvorfor to mennesker indgår ægteskab. Hvis man skal male med den store pensel, var ægteskabet tidligere først og fremmest en socialøkonomisk institution, der skulle danne ramme om familiedannelse og forplantning.

Det havde intet at gøre med romantik eller erotik. Det moderne ægteskab bygger derimod på den grundopfattelse, at de to parter har fundet sammen af kærlighed, at de er hinandens nærmeste fortrolige, og at de ikke dyrker sex med andre.

Den tidlige kristendom omvurderede ægteskabet
Den nye ægteskabsorden er dog ikke bare et moderne påfund, der er godt hjulpet på vej af romaner, film og reklamer. Den er sådan set en videreførelse af en omvurdering af individ og ægteskab, som man allerede ser i den græsk-romerske oldtid og også i den tidlige kristendom.

Den gamle orden, der reducerer ægteskabet til et spørgsmål om slægt og biologi, er udtryk for en udvortes og endeliggjort gerningsmoral, der ikke interesserer sig for individets etiske relation til næsten.

Lidt provokerende kunne man sige, at den moralkonservativisme, der ønsker at tage patent på kristendommen, i virkeligheden selv forsøger at rulle etikken tilbage til et førkristent stade.

Ægteskab gælder alle juridisk anerkendte parforhold
Vi har altså generelt ændret syn på ægteskabet og betragter forplantningen som underordnet og irrelevant, hvorimod jævnbyrdighed og hengivenhed er altafgørende. Det er det en naturlig konsekvens, at ægteskabet derfor er blevet udvidet til at omfatte alle par uanset deres køn. Det er for længst sket i sproget. Både de, der lever i registreret partnerskab, og deres omgivelser har normalt brugt de samme ord om deres forhold, som der ellers bliver brugt om ægteskabet mellem mand og kvinde.

Det er heller ikke noget, der er isoleret til Danmark, men en tendens i hele den vestlige verden, at det ord, der svarer til vores ægteskab bliver brugt til at betegne det juridisk anerkendte forhold mellem to personer af samme køn.

Det nye ritual vægtlægger kærligheden
Det er klart, at det traditionelle vielsesritual ikke uden videre kan bruges, når det er to mænd eller to kvinder, der står foran alteret. Der bliver netop lagt stor vægt på skabelsen som mand og kvinde med læsning fra skabelsesberetningen og Mattæusevangeliet.

Det ville få en komisk effekt, hvis præsten skulle sige: Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød. Biskopperne har derfor besluttet sig for at udarbejde et helt nyt ritual, der så kan bruges ved siden af det gamle.

Som jeg læser det nye ritual, lægger det netop større vægt på de to parters indbyrdes kærlighed og hengivenhed, og det er derfor et bedre udtryk for, hvordan vi opfatter ægteskabet i dag, uanset om der er tale om mand og kvinde, to mænd eller to kvinder.

Således i slutningen: Vi takker dig for den gave, at livet folder sig ud i kærlighed og hengivenhed. Vi takker dig for, at vi nu har hørt NN og NN love hinanden at ville følges gennem livet. Lad deres løfte minde os om, hvad vi skal gøre os umage med i vores liv med hinanden.

Ritualet er fleksibelt
Samtidig lægger det nye ritual op til større frihed i forhold til, hvilke bibelsteder der skal læses i forbindelse med ritualet. Det skyldes næppe tvivlrådighed eller forlegenhed hos biskopperne, for Bibelen savner ikke tekster, der taler om kærlighed (f.eks. Joh. 15:9-17, 17:24-26 og naturligvis 1 Kor. 13:4-7). Det er snarere netop et forsøg på at skabe en mere tidssvarende ramme for den kirkelige vielse.

Der er en forventning hos det par, der bliver gift, at de får deres helt eget unikke bryllup, og at præsten taler til dem konkret og ikke til et abstrakt brudepar. For nogle vil det sikkert også give mening at tage ikke-bibelske tekster ind såsom skønlitteratur og lyrik, men det er der trods alt ikke lagt op til i biskoppernes forslag.

Det ligger i ritualets idé, at der er en vis grad af formalisering, men fleksibiliteten i det nye ritual er samtidig et smukt udtryk for, at vielsen netop handler om, at det enkelte par møder det almene.

Mange vil sikkert foretrække det nye ritual
I pressen har man gerne præsenteret det som et homoritual, hvilket i mine øren skurrer hedensk (lidt i stil med helligskøger), og det er også noget vrøvl. Egentlig kan jeg da heller ikke se, at der skulle være noget til hinder for, at det nye ritual også kunne bruges for par af forskelligt køn. Mange vil sikkert stadig foretrække det gamle ritual, fordi det er forbundet med tradition, og fint nok med det.

Men det er da højst tænkeligt, at der også vil være mange, der vil finde sig bedre tilpas i en rituel ramme, der bedre udtrykker, hvad vi opfatter med et ægteskab, og som giver større mulighed for et individuelt præg.
Folketingets beslutning om at ændre ægteskabsloven, så den omfatter alle kønskonstellationer, og biskoppernes forslag til et nyt ritual er derfor ikke kun en håndsrækning til en snæver minoritet, men det vil også føre ægteskabet som sådan ajour.

George Hinge er kirkepolitisk talsperson fra Landsforeningen for
bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner (LGBT).