"Dåben står helt centralt i Det Nye Testamente"

"Dåben er altså ikke bare noget, man sådan lige kan nævne i forbifarten, hvis en samtale skal have et ekstra højtideligt præg. Dåben er en frelsesbegivenhed. Den er grundlaget for vor frelse. Det siger NTs skrifter helt utvetydigt", skriver sognepræst Michael Lerche Nygaard. Foto: Privatfoto

Dåben er det vand, som nu frelser os, siger apostelen. Den er altså ikke bare en hyggelig navngivning af en ny samfundsborger, eller bare et festligt indslag i gudstjenesten. Når vi er frelst, så er det fordi vi er døbt, skriver sognepræst Michael Lerche Nygaard

Det er ikke så lidt, der siges i Bibelen om, hvad dåben giver:

1. Pet. 3,21: Dåben er det vand, der frelser

Her har Peter talt om Noahs ark som en profeti om den dåb, der senere skulle komme, den kristne dåb, vores dåb: Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse.

Dåben er det vand, som nu frelser os, siger apostelen. Den er altså ikke bare en hyggelig navngivning af en ny samfundsborger, eller bare et festligt indslag i gudstjenesten. Når vi er frelst, så er det fordi vi er døbt. Fordi vi har fået det vand, som nu frelser os.

Apostlenes Gerninger 22,16: Dåben vasker synd af
Efter at Paulus havde mødt den opstandne Jesus ved Damaskus, var han blevet slået med blindhed. Men vi husker, at han kom ind til profeten Ananias, der lagde hænderne på ham, så han fik synet igen. Og så siger Ananias til Paulus: Hvorfor tøver du? Rejs dig og lad dig døbe, og få dine synder vasket af, idet du påkalder Herrens navn. Vores synder bliver vasket af i dåben.

Apostlenes Gerninger 2,37f.: Dåben giver Helligånden og syndernes forladelse
Da Peter havde holdt sin pinseprædiken, står der om tilhørerne, at det stak dem i hjertet, og de spurgte Peter og de andre apostle: Hvad skal vi gøre brødre? Peter svarede: Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse,så skal I få Helligånden som gave. Begge dele, både syndernes forladelse og Helligånden, er knyttet til den kristne dåb.

Titus 3,4-6: Dåben genføder og fornyer ved Helligånden
Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig. Det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser. Når man bliver døbt, sker der en ny fødsel, en ny begyndelse, hvor vi bliver fornyet, og begynder forfra, denne gang sammen med Jesus.

Efeserne 5,26: Dåben renser os og fremstiller os rene for Gud
Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den, for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri.

Der er mange pletter og fejl på os fra fødslen af, set med Guds øjne. Men Jesus har givet sig hen for os i kærlighed, netop for at rense os i dåbens bad, så vi kunne blive fremstillet som rene for Gud, og helt lydefri, det vil sige fejlfri. Det kunne ske, fordi Jesus har givet sig hen for vor synd, og har båret straffen for den.

Gal. 3,27-29: I dåben iføres vi Kristus, og kommer med i Guds folk
Alle I, der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus. Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus, og hører I Kristus til, er i også Abrahams afkom, arvinger i kraft af Guds løfte.

At være iklædt Kristus, det betyder, at man har alt det, som han er. Og Jesus er Guds retfærdige søn. Når vi bliver døbt, kommer vi ind i ly hos Jesus, og kan tage hans retfærdighed på, som man tager en dragt på. På den måde ser Gud kun Jesu retfærdighed, når han ser på os, der lever i den hellige dåb.

Hebr. 10,22: I dåben renses vi for en ond samvittighed
Lad os derfor træde frem med oprigtigt hjerte, i en fast tro og bestænket på hjertet, så vi er befriet for ond samvittighed, og med legemet badet i rent vand.

Dåben opretter en god samvittigheds pagt mellem Gud og os. Her bestænker Gud os, det vil sige han gør os hellige og udvalgte. I GT kan vi læse om, at alteret og tempelinventaret skulle bestænkes med blod fra offerdyr, for at blive helliget til brug. Og vi hører også om, at Moses stænkede offerblod på folket, som et tegn på, at de var udvalgt af Gud.

Når dåbens vand bestænker os, får vi del i Jesu blod og hans frelse, som er opfyldelsen af de mange profetier, som GT giver. Synd må sones med blod. Det er en grundtanke i Bibelen, både i GT og i NT. Dåben er det sted, hvor Gud giver os del i Jesu soneblod for vore synder, så vi kan have en god samvittighed overfor Gud.

Rom. 6,3-6: I dåben dør, begraves og opstår vi med Kristus
Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død? Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv. For er vi vokset sammen med ham ved en død, der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans.

Når vi døbes, vokser vi sammen med Kristus. Tænk bare på billedet med vintræet og grenene, som Jesus bruger et andet sted. Vi sættes ind i Kristi legeme, og vokser sammen med ham. Det betyder, at hans liv, død og opstandelse også løber over i os, ligesom saften fra et træ løber over i den kvist, der er podet på træet.

Dåben er en død, hvor vi dør bort fra vort gamle liv, en begravelse af det gamle. Men dåben er også begyndelsen på noget nyt, der står op af vandet, ved Guds mægtige kraft - den samme kraft, som også oprejste Jesus fra de døde. Dåben er begyndelsen til det nye liv sammen med Kristus.

Joh. 3,3-5: I dåben fødes vi påny, fødes ovenfra
Det siger Jesus til Nikodemus, da de taler sammen om natten: Jesus svarede ham: Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige. Nikodemus sagde til ham: Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt? Det kan da ikke for anden gang komme ind i sin mors liv og fødes? Jesus svarede: Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds Rige. Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd.

Guds under må til, for at dåbens under kan ske. Der skal ske en ny fødsel ved Åndens kraft. Og Guds Ånd har vi ikke fra fødslen. Der har vi kun en kødelig natur, dvs. vi står Gud imod. I dåben, derimod, fødes vi af Ånden, det vil sige af Gud selv, ved en ny, åndelig fødsel, der gør os til Guds børn, arvinger, søskende til de andre kristne, arvinger til Guds rige og så videre.

De tekster, vi har set, viser, at så godt som alle de helt centrale udtryk for frelse i Bibelen er knyttet sammen med dåben:

At blive frelst, det er noget dåben gør. Syndernes forladelse og Helligånden får vi i dåben. Det er dåben, der genføder og fornyer os, og det er dåben, der gør os rene for Gud, ved at vi iføres Kristus. Den gode samvittigheds pagt med Gud, og det helt nye liv med Kristus gives os i dåben.

Dåben er altså ikke bare noget, man sådan lige kan nævne i forbifarten, hvis en samtale skal have et ekstra højtideligt præg. Dåben er en frelsesbegivenhed. Den er grundlaget for vor frelse. Det siger NTs skrifter helt utvetydigt. Her er der ikke alle de forbehold, som vi er så vant til. Vi plejer næsten kun at fortælle hinanden, at dåben ikke er nok til frelse. Men Skriften taler klart om dåben som det vand, der frelser.

Det er dét, der skal være vores udgangspunkt, at dåben er det vand, der frelser. Bagefter kan vi så komme til de problemer, der kan være forbundet med dåb. Men mange gange vender vi vistnok tingene på hovedet, så vi begynder med alle problemerne, og glemmer alt det klare, Bibelen siger om dåben. På den måde saver vi stille og roligt den gren over, som vi selv sidder på.

Det skal siges klart, at dåben og tro hører sammen. Den ikke-troende frelses ikke af dåben. Dåbens nåde kan ikke frelse den, der ikke vil frelses. Men det er ikke desto mindre dåben, der frelser dig, som tror. Og derfor må dåben stå klart i den kristnes bevidsthed.

Kilde: Hvad Bibelen egentlig siger om barnedåben af Leif Andersen.

Michael Lerche Nygaard er sognepræst og panelist ved kristendom.dk.