Indre Mission skifter ikke navn

Indre Missions navn fungerer fint, mener Thomas Bjerg Mikkelsen, generalsekretær i Indre Mission. Foto: Privatfoto

Et navneskifte kan opfattes som et forsøg på at nedtone vores mission og det grundlag, vi arbejder ud fra. Det ønsker vi på ingen måde, skriver Indre Missions generalsekretær Thomas Bjerg Mikkelsen

Der er mange myter om Indre Mission
Svend Løbner, der er leder af Kirkeligt Medieakademi, foreslår i en artikel på kristendom.dk, at Indre Mission skal udnytte 150-års-jubilæet til at brande sig på ny ved at finde et nyt navn. Ifølge Svend Løbner knytter der sig så mange negative konnotationer til navnet Indre Mission, at det i praksis holder mennesker på afstand af bevægelsen.

Der kan være noget om snakken, for myterne om Indre Mission er mange og ofte både underholdende og farverige. 

Den 12. august påstod Ekstra Bladet for eksempel, at Kristelig Fagbevægelse var styret af Indre Mission. Historien var ekstremt tynd og havde nærmest intet med Indre Mission at gøre.

Men Indre Mission fungerer som blikfang og blev i dette tilfælde brugt til at skabe et skræmmebillede af Kristelig Fagbevægelse. Det er jo ikke rart at være i lommen på Indre Mission!

Uanset at fordommene er mange og urimelige, mener jeg, at det ville være en stor fejl at skifte navn. Mange kender navnet Indre Mission på godt og ondt og har derfor et forhold til bevægelsen.

Navnet Indre Mission skaber stadig nysgerrighed og vækker opsigt, og derfor har det også en stor værdi, set ud fra en kommunikationsmæssig synsvinkel. Det vil kræve en enorm indsats at gøre et nyt navn ligeså kendt, og et navneskifte kan derfor også let føre til, at Indre Mission bliver mindre synlig i danskernes bevidsthed.

Et navneskifte kunne også let opfattes som et forsøg på at nedtone vores mission og det grundlag, vi arbejder ud fra. Og det ønsker vi på ingen måde.

Tilliden kan genvindes
Tilbage i 1980erne, da jeg var dreng, var Skoda nok det bilmærke, som danskerne fortalte flest vittigheder om. I dag hører Skoda til blandt de mest solgte biler i Danmark.

Eksemplet viser, at det godt kan betale sig at holde fast ved et navn, som er belastet med negative konnotationer, uanset om der er hold i dem eller ej. Og at det faktisk kan lade sig gøre at genvinde respekten og tilliden hos befolkningen, hvis man går offensivt til værks og satser på kvalitet.

Det samme kan vi gøre i Indre Mission. Der er en masse historik og holdninger omkring Indre Mission, og gør vi vores arbejde godt, er jeg overbevist om, at vi stille og roligt kan dreje opfattelsen af Indre Mission i en mere positiv retning.

Indre Mission er en meget aktiv og idérig bevægelse, og hvis danskerne fik et mere nuanceret kendskab til bevægelsen, er jeg overbevist om, at det hos de fleste vil aftvinge respekt.

Thomas Bjerg Mikkelsen er generalsekretær i Indre Mission