Juleprædiken: Gud slog sit telt op iblandt os

Bebudelseskirken i Nazaret er Mellemøstens største kirkebygning. Den er designet af den italienske arkitekt Giovanni Muzio og forestiller et kæmpestort telt, skriver Jakob Wilms Nielsen, der er præst i Jerusalem. Foto: Iris

Da isralitterne vandrede 40 år i ørkenen, rejste de et telt midt i deres lejr, det skulle tjene som Guds bolig. I Johannesevangeliets udgave af juleevangeliet slog Gud også sit telt op iblandt os julenat, fortæller præst i Jerusalem Jakob Wilms Nielsen

Nu er telttur nok ikke det, de fleste forbinder med jul, men tillad mig alligevel at indlede med at snakke lidt om telte. Jeg lover at komme tilbage på sporet igen.

Som dansk præst i Jerusalem er det et af mine privilegier af og til at rejse rundt og besøge de historiske og bibelske steder med turistgrupper fra Danmark, og to af de steder, som turister besøger, er faktisk telte. Det ene er noget mere kendt end det andet. Så lad os starte med det mindst kendte sted.

Gud boede fysisk iblandt sit folk

Politisk korrekt eller ej så overnatter en del turistgrupper i den jødiske bosættelse Ariel på Vestbredden. Her har de som deres egen turistattraktion bygget et stort telt! Teltet er en 1:1 model af åbenbaringsteltet, som Moses fik anvisninger om at bygge under ørkenvandringen i 2. Mos. 36 og frem.

Teltet, som nærmere ligner en teltdugsbetrukket container end et egentligt telt, skulle tjene som Guds bolig, de 40 år israelitterne vandrede igennem ørkenen. Det skulle rejses midt i lejren, når israelitterne gjorde holdt et sted, og på den måde boede Gud fysisk i folkets midte. Man kunne faktisk være nabo til Gud.

Det var teltseværdighed nummer ét i det hellige land. Nummer to er nok noget mere kendt, også selvom jeg ikke er sikker på, at alle turister, der har besøgt stedet, er klar over, at de var i et telt.

Kirken er som et telt

Det drejer sig om bebudelseskirken i Nazaret. Mellemøstens største kirkebygning, designet af den italienske arkitekt Giovanni Muzio og dedikeret af paven selv i 1964. Og Muzio har faktisk designet hele den store kirkebygning som et kæmpestort telt.

Og her er det så vi kommer tilbage på (jule)sporet igen. For årsagen til, at bebudelseskirken er formet som et telt, skal faktisk findes i Johannes udgave af juleevangeliet. Her hedder det blandt andet: Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed (Joh. 1,14).

I julen slog Gud sit telt op iblandt os

Det græske ord, som Johannes brugte, og som i vores oversættelse er blevet til tog bolig iblandt os, betyder egentlig slog telt op. Så ja, juleevangeliet har mere med telte at gøre, end man måske skulle tro.

I Johannes version er julens budskab, at den almægtige slog sit telt op iblandt os. Gud havde igen fysisk taget bolig iblandt sit folk. Præcis som under ørkenvandringen. Naboerne til familien Maria og Josef kunne, om de var klar over det eller ej, med lige så god ret som naboerne til åbenbaringsteltet i ørkenen sige, at de boede dør om dør med den
almægtige.

Nu kan man imidlertid dårligt tale om telte i vores del af verden uden at komme ind på de mange flygtninge fra borgerkrigen i vores naboland Syrien, som bor i kæmpe teltlejre på grænsen til Jordan.

Et folk bor i teltlejre

Det er på mange måder uvirkeligt, at én af nutidens største humanitære katastrofer udspiller sig live lige ovre på den anden side af grænsen. Over to millioner mennesker har i løbet af de sidste år måttet forlade deres hjem, med minder om død, voldtægter og ødelæggelse som deres eneste bagage.

Det meste af et folk har været tvunget til at forlade deres hjem og begive sig på flugt gennem det mellemøstlige ørkenlandskab, hvor de bor i teltlejre. Præcis som et andet folk, som rejste igennem nærmest samme område tusinder af år før, med åbenbaringsteltet, Guds bolig, i deres midte.

Det er mit håb, særligt for de syriske flygtninge, men også for alle os andre, at vi igen i år må få øje på ham, som kom og slog sit telt op iblandt os. Fredsfyrsten, som til sidst vil brække slavefogedens kæp, brænde de trampende støvler og de blodsølede kapper og snart bringe den fred, som skal være uden ophør. (Es. 9). Må han komme og slå sit telt op i vores hjerter igen i år!

Glædelig jul fra Jerusalem.

Jakob Wilms Nielsen
Dansk præst i Jerusalem