Synspunkt

Kroppen er en værdifuld ressource i det åndelige liv

Jeg studerede nøje kirkens rige bønnetraditioner, både i den lutherske, ortodokse og katolske kirke, og samarbejdede med teologer, psykologer, fysioterapeuter, åndelige vejledere og sjælesørgere for at forstå mere af de mange sammenhænge mellem krop, sjæl og ånd, skriver meditationskonsulent Øyvind Borgsø. Tegning: Karsten Auerbach

Min drøm er, at kroppen bliver lige så central i menneskers personlige bønsliv, som den er i Bibelen og i kristen teologi, skriver meditationskonsulent Øyvind Borgsø

Et bevis på kroppens centrale position i kristendommen, er inkarnationslæren, der handler om, at Gud valgte menneskets krop, da han forenede sig med sit skaberværk. I Kolossenserbrevet kapitel 1 vers 19-20 står det:

”For i ham besluttede hele guddomsfylden at tage bolig og ved ham at forsone alt med sig, på jorden som i himlene, ved at stifte fred ved hans blod på korset.”

I Bibelen kan vi læse, at kroppen er et tempel for Helligånden, og at bønnen har kropsligt udtryk. Et eksempel er fra Nehemias’ Bog kapitel 8 vers 6:

”Ezra priste Herren, den store Gud, og hele folket svarede med løftede hænder: ’Amen, amen’ og kastede sig til jorden for Herren.”

Ligeledes kan vi i Daniels Bog kapitel 6 vers 11 læse, at han tre gange om dagen knælede og bad til sin Gud og takkede ham; sådan havde han altid gjort.

I Første Timotheusbrev kapitel 2, vers 8, skriver Paulus om bøn under gudstjenesten: ”Jeg vil altså, at mændene alle vegne skal bede med fromt løftede hænder.” 

Det sidste Jesus gjorde, før han blev båret op til himlen fyrre dage efter opstandelsen påskedag, var at løfte hænderne og velsigne disciplene: ”Han tog dem med ud af byen, hen i nærheden af Betania, og løftede sine hænder og velsignede dem” (Lukasevangeliet kapitel 24 vers 50).

I dag er kroppen med i gudstjenestelivet på mange måder, blandt andet ved at vi sidder og står, løfter hænder, slår korsets tegn eller knæler, når vi modtager Jesu krop i nadveren. Mange præster løfter også hænderne ved velsignelsen.

Da jeg blev kendt med kristen bøn i 2002, savnede jeg god undervisning om kroppens rolle i bønnen og praktiske redskaber til hverdagsbrug. Før jeg blev kristen, studerede jeg kampsport, meditation og bevægelsestræning i forskellige kulturer, som jeg havde tilgang til gennem forskellige dvd’er, cd’er og praktiske håndbøger med billeder og forklaringer.

Jeg fandt desværre ikke noget lignende i hverken Norge eller Danmark, som beskrev samspillet mellem bøn og krop. Jeg forstod på mange af mine kursus- og retrætedeltagere, at de også savnede dette, så jeg bestemte mig for at lave noget selv.

Jeg studerede nøje kirkens rige bønnetraditioner, både i den lutherske, ortodokse og katolske kirke, og samarbejdede med teologer, psykologer, fysioterapeuter, åndelige vejledere og sjælesørgere for at forstå mere af de mange sammenhænge mellem krop, sjæl og ånd. Jeg har haft mange overvejelser og brugt meget tid på at studere kroppens rolle i livet med Gud.

Det første jeg lavede var fire guidede meditationscd’er og nogle tegninger af bønnepositioner med bibelord, som kunne kombineres til længere bønner. Jeg opdagede en stor sult blandt mine deltagere efter mere.

Derfor skrev jeg en bog med mange praktiske øvelser og teori om sammenhængen mellem teologi, psykologi og fysioterapi. Den er oversat til engelsk, og jeg mærker det samme behov i Storbritannien som i Skandinavien. Efterspørgselen efter flere redskaber eksisterede fortsat, så jeg gik i gang med at lave en dvd, som blev udgivet i 2014.

I år har jeg så skrevet en ny bog i forbindelse med konceptet Bøn i Bevægelse, som har haft stor succes i Danmark. Her benytter vi langsomhed, nænsomme bevægelser, gentagelser, bibelord og skrevne bønner, som midler til at falde til ro, være til stede, hvile i Guds nærvær og give slip på kontrol, så vi kan tillade Gud at virke i vores liv.

Læs boguddrag: Brug din krop i bønnen 

Jeg hører ofte, at deltagerne oplever en tilstand af dyb, indre ro og afslapning, som gør det nemmere at være hjemme i egen krop og opmærksom overfor Guds kommunikation.

Der er mange årsager til, at det er svært at lytte til Gud, eksempelvis tusindvis af tanker. Alle tankerne kan opleves som en hvirvelvind, det er svært at undgå at blive kastet rundt i. Men, som i orkanens midte, er det et stille centrum i min midte.

I Bøn i Bevægelse er det, som om der skabes en passage uden ord, under overfladen og ned i dybet, forbi forstyrrelser og støj, ind til et sted, hvor jeg kan være stille, finde hvile og få klarhed. Jeg bæres gennem støjen og ind til dette stille centrum, hvor jeg kan hvile i Guds nærvær og modtage livgivende næring fra ham.

Bøn i Bevægelse hjælper mig til at være samlet om Gud, og at komme til Gud med hele mig. Jeg bliver mere nærværende i krop og sind og dermed mere tilgængelig for Gud. Da nyder jeg også flere af bønnens mangfoldige sider og bliver bedre i stand til at genkende flere af Guds spor i hverdagen.

Gennem Bøn i Bevægelse opdager jeg, at kroppen er min ven, et hellig og fredfyldt fristed, hvor jeg sammen med Gud er tryggere end noget andet sted.

Øyvind Borgsø er diakon, meditationskonsulent og aktuel med bogen ”Bøn i Bevægelse”, der bliver lanceret i Aarhus den 7. oktober og i København den 8. oktober 2015.