STEM OG VIND: Kristeligt Dagblad verden rundt

Ove Mølgaard er i Tanzania udsendt af Luthersk Mission, så opholdet er ikke lutter ferie, selvom dette billede af vor avis og vor læser unægtelig ser afslappet ud. Foto: Ove Mølgaard.

MED BILLEDSERIE Avisen har været vidt omkring denne sommer. Helt fra Amalfi, Kina og Grønland, til Gudenåen i Jylland. Se de mange flotte og sjove fotos indsendt af læserne

AFSTEMNINGEN ER I GANG: Stem på det bedste billede her

I løbet af sommeren har Kristeligt Dagblad opfordret læserne til at sende billeder ind der viser at de har haft avisen med på ferie.

Mange flotte, sjove og skæve billeder er det blevet til i løbet af sommeren. Her har vi samlet feriebillederne - også dem der desværre ikke blev plads til i avisen.

Det viser sig, at Kristeligt Dagblad er ikke så lidt berejst endda. Avisen har blandt andet være en tur om på den anden side af kloden i Kina, forbi Europas sydligste punkt i Grækenland, på en badestrand i Tanzania og et smut omkring den irske hovedstad, Dublin.

Bagsiden siger mange tak for alle de fine, sjove og finurlige billeder vi har modtaget.

Nu er det tid til at finde det bedste billede. HER har vi udvalgt 10 finalister.

Stem på det bedste blandt de 10.

Du kan stemme én gang i døgnet, og afstemningen slutter mandag den 31. oktober kl. 12.

AFSTEMNINGEN ER I GANG: Stem på det bedste billede her

Her læses Kristeligt Dagblad i Eqi 69 grader nord (ca. 70 km nord for Ilulissat, Grønland). Selv om Ilulissat's største attraktion er verdensarvområdet Ilulissat isfjord, er Eqi længere nordpå absolut et ophold værd. Her kælver bræen nemlig synligt døgnet rundt med store brag, der runger som torden.Med venlig hilsenHanne Lang Foto: Privatfoto.
Selv ved verdens ende kan man lige nå at læse lidt i avisen - Ok det er kun ved Lands End i Cornwall England, men det er flotte og enestående omgivelser alligevel.Venlig hilsenJens Hagelskjær Foto: Privatfoto.
På en tømmerflåde i Gudenåen. Foto: Annalise Jensen.
Foto: Ove B. Carlsen.
I arbejdet på at få udbredt kendskabet til Kristeligt Dagblad sætter vi altid pris på, når vores trofaste læsere anbefaler avisen til andre. Derfor er vi ikke utaknemmelige over, at Eline Holmegaard fra Jystrup under et besøg i den irske hovedstad for nylig langede avisen i hænderne på den berømte, men desværre temmelig afdøde forfatter Oscar Wilde. Men vi er helt på det rene med, at vi dermed ikke har fat i en ny, fast abonnent, men blot en statue på et sjovt feriebillede.Eline Holmstrup skriver selv: "Oscar Wilde slapper af med Kristeligt Dagblad i parken Merrion Square i Dublin - og det kan man jo ikke fortænke ham i - i betragtning af de strabadser han måtte udstå...!"mikkelsen@k.dk Foto: Privatfoto.
Den græske ø Gavdos er en lille ø med ca. 50 indbyggere, der ligger to timers sejlads syd for Kreta. Øens sydligste spids er samtidig Europas sydligste punkt. For at komme derud skal man enten vandre ca. 4 km på en nogle steder meget smal "gedesti"efter at have kørt med en turistbus fra havnen et stykke af vejen eller sejles dertil, og selvfølgelig skal man helt op i stolen at sidde, som er en træstol i oversize, for at markere, at man har været der. Det er en meget speciel oplevelse, når man er der, at vide, at der kun er Det Libyske Hav, der skiller én i Europa fra Libyen og dermed Afrika.Med venlig hilsenJens og Joan Kondrup Foto: Privatfoto.
Undervejs til den årlige sommerferie i Italien plejer vi at overnatte et sted i Sydtyskland ud fra devisen, at man også er på ferie, mens man rejser mod målet. I stedet for et kedeligt motorvejsmotel finder vi gerne en lille by i Bayern og indlogerer os på det lokale gasthaus. Dette år blev det på "Gasthaus Goldener Stern", hvor vi vist var de eneste turister. En lille sød gasthaus-mutter betjente os trods dårligt bentøj på bedste vis, og en lokal beboer fortalte os om den katolske kirke og kirkegård overfor. Vi undgik ikke en lun, men forstående bemærkning om den nys indførte danske grænsekontrol!Dyrtiden er åbenbart ikke nået til den del af EU: Vi betalte 48 Euro (ca 350 kr.) for et pænt og rent dobbeltværelse incl. et solidt morgenmåltid, som blev serveret ved bordet.Således serviceret kunne vi fortsætte til Camping Panorama i naturparken San Bartolo ved Adriaterhavskysten.Med venlig hilsenTove og Erik Nørkjær Foto: Privatfoto.
Fra haven på 70 grader nord har vi en storslået udsigt til Diskobugtens isfjelde. Et godt sted at fordybe sig i Kristeligt Dagblad. Vores barnebarn på 1½ år er nok mest interesseret i Storm P. på bagsiden. Foto: Wiebe Kestner
Det er dejligt, når man kan nå at få sin daglige avis med på ferie. Der er altid et tidspunkt, hvor man kan fordybe sig i et eller andet interessant. For mig kom det, da vi sad i Charles de Gaulles lufthavnen i Paris og ventede på vores fly hjemad efter 8 dejlige, men ret regnfulde dage i Normandiet. Vi så mange spændende, interessante og smukke ting, men specielt invasionskysten gjorde et meget stort indtryk på os - alle disse unge mennesker, som satte livet på spil og for manges vedkommende også til for at slutte en forfærdelig krig.Mindesmærkerne var smukke og gav virkelig stof til eftertanke.
Som inkarnerede KD´læsere var det en sjov opgave at tage et feriebillede med avisen i hånden. Ofte har vi alligevel den nyeste avis med i bagagen, når vi tager hjemmefra. At vi så denne gang - på en vandreferie - i Skotland kunne vise, at avisen ikke bare bliver smidt i en skraldespand, når den er læst, gav en ekstra oplevelse.Noget havde vi lært af de sparsommelige skotter på ugens ferie - at udnytte tingene til det yderste - her til en hurtigere tørring af de våde vandrestøvler.
Vi havde Kristeligt Dagblad med i tasken, da vi tog på cykelferie i Tyskland langs Weser fra Hanover-Münden til Bremen - 384 km på 7 dage. Vi har altid læsestof med i bagagen - bøger og så den nye avis, som, efter den var læst, blev brugt som dækkeservietter til en af vore frokoster ved et bord i vejkanten.
Sommeren 2011 vil altid stå som en super god sommerferie i Norge, hvor vi gennem 9 år har holdt vinterferie i Sudndalen. I flere år har der været snak om, at vi gerne ville bestige Hallingskarvet som vi havde set på afstand fra løjperne.Det blev så i 2011. Her er den bedste dag i ferien, hvor der var solskin fra morgen til aften.
Fotobyline:Privatfoto.
Fotobyline:Privatfoto
Denne gang er Kristeligt Dagblad ikke kommet med til Verdens Ende, men derimod til Lands End i England. Vi var på en dejlig rundrejse i 10 dage. De andre medrejsende var noget forundrede over, at Jan kunne bruge så lang tid på en avis. Men, sådan er det hver dag. Den skal læses fra ende til anden og til slut skal der løses Sudoku.
På sin tur verden rundt er KD nået til Tjekkiet og den lille by Karlstejn. Den største - og måske eneste - seværdighed i byen er borgen Karlstejn. Det er Bjarne Allan Olsen, der har båret avisen hele vejen. Min kone, Vibeke Andersen, har taget billedet.
Her er et bidrag til læserfotos- vores niende tur- til Tromsø. Venlig hilsenAne Helene Kirkgaard
Min kone og jeg har været en tur på Zakynthos. Der er midt på øen bjerge op til små 800 meter. Jeg synes der fandtes relativt mange altre øens størrelse taget i betragtning. Vi havde naturligvis Kristeligt Dagblad med, og det var relevant at læse et stykke fra avisen ved et mindealter, som min hustru Annelise gør på de fremsendte billeder.
Jeg har netop været på en lille tur fra Rotterdam via Gdansk til Århus med "Ebba Mærsk". Min mand er ansat der, og jeg tog derfor lige vores daglige avis med til ham.Fotoet er taget da vi sejler under Storebæltsbroen tirsdag den 30.08.2011 kl 10.30. Vi er på vej til Gdansk i Polen. Venlig hilsenKirsten Jørgensen
Selv en glad læser må konkludere, at Kristelig Dagblads cykeldækning lader en del tilbage at ønske. Til gengæld agter min kammerat Anders (tv) og jeg at afprøve avisens isoleringsevne under nedkørslen fra det kolde, men pragtfulde bjergpas Col du Galibier.Stedet blev passeret to gange I årets Tour de France, herunder ved afslutningen af 18. etape, vundet af Andy Schleck. Denne etapeafslutning var samtidig den højeste i Tour'ens historie.Venlig hilsen Hans Rasmussen
I det nordøstlige hjørne af Schweiz ligger kantonerne Appenzell med bjermassivet Alpstein. Efter en anstrengende dag, fra Schäfler over Säntis til Rotsteinpass, var det afslappende at kunne fordybe sig i KD, selvom den var nogle dage gammel. Erik Reckweg,Skørping
I weekenden var vi med vores sognepræst på tur til Lutherbyerne Eisleben, Erfurt og Eisenach.Vi havde en skøn tur i en 8-personers bus, og så mange spændende tilknytningspunkter for Luthers liv.Højdepunktet var nok besøget på Wartburg og Lutherstube, der hvor Martin Luther tilbragte knap et år i skjul som Junker Jörg, efter rigsdagen i Worms. Til den lange køretur var Kristeligt Dagblad selvfølgelig med som rejselekture.Med venlig hilsenLisbeth Lund Birkmose
Med Kristelig Dagblad i rygsækken, er der ikke noget så afstressende som en sejlas på Isfjorden ved Grønland,imellem isbjerge og isblokke omkring stævnen på "LUFFE"Her nyder Harry Hansen sin daglige avis med en krystalklar isklump i hånden.Harry Hansen
Min mand er jæger, men her om sommeren er vi nu kun på jagt med fotoapparatet i sommerhus/jagthytte i Småland, hvor det også lykkedes mig at fotografere en elg.Men det var også fristende at fotografere jægeren på udkikspost, så her er billedet.Med venlig hilsenJacoba Jensen
Hermed mine bidrag til "Kristeligt Dagblad verden rundt", hvor jeg mener, det foto dækker konkurrencen godt: flydestinationstavlen.Med venlig hilsen og tak for en fremragende avisErik Hvidberg Jørgensen
I år skulle jeg ikke til fremmede himmelstrøg, så derfor havde jeg ikke tænkt i foto-baner! Men så lige i går var mit (eneste) barnebarn på besøg i vores sommerhus. Clara er 10 mdr. og meget nysgerrig. Fik pludselig fat i vores avis, der lå i en kurv. Det kunne jeg ikke stå for. Hun ser noget spekulativ ud §;-)
I Luther`s fodspor,er en supertur.At stå på Wartburg er jo noget specielt i den forbindelse. Jeg så efter ferien at Kristelig Dagblad netop har en læserrejse med netop denne overskrift. Glæd jer og god tur.Med venlig sommerhilsenMarianne Jensen
KD er også med på ferie i "Vinens Verden". Her nær Barolo i Piemonte, Italien. Med venlig hilsenCalle Bork Thams
Vedhæftede billede er fra London - hvor min mand og jeg var på ferie sammen med vores ældste barnebarn, Daniel på 12 år.Billdet er taget i en kort pause, før vi gik fra Tate Modern hen over Themsen på Millennium Bridge - for derefter at standse ved Sct. Pauls Cathedral.Til højre ses broen og i baggrunden den smukke katedral.Venlig hilsenElse Skov Villadsen
Hejsa her er lige en hilsen fra Passau.Med venlig hilsenLars Christoffersen ;-)
Kære Kristelig Dagblad. Hermed sendes en lille påmindelse om det snart kan blive jul igen, og ikke mindst til glæde for de mange børn somser julemanden fra Grønland Ketty Hansen fra Ansager læser Kristelig Dagblad ved julemandens postkasse iKangerlussuaq ( Sønder Strømfjord )Postkassen tømmes d. 24 december til glæde for alle børn i Danmark Indsendt af Ketty Hansen
Nu kommer regnvejret igen, og derfor kom jeg i tanke om dette billede fra sidste uge.Lokaliteten er Bjerge Strand ved Storebælt og herfra min verden går med avisen, når den er tørret!Et lille digt blev forfattet til situationen:På tørresnorenhænger avisen og sokkervåde af regnenindsendt af Tina Salling.
Avisen i JerusalemMed venlig hilsen,Ruth Odgaard
På sin tur verden rundt er KD nået til Tjekkiet og den lille by Karlstejn. Den største - og måske eneste - seværdighed i byen er borgen Karlstejn. Et imponerende bygningsværk, især når man tænker på, at den eneste grund til at Karl IV i 1300-tallet byggede borgen var, at han ville have et sikkert sted til sine kronjuveler. Noget af en skatkiste, må man sige! Og så er de der ikke engang mere. Nu opbevares kronjuvelerne i St. Veits-katedralen i Prag. Det er Bjarne Allan Olsen, der har båret avisen hele vejen. Min kone, Vibeke Andersen, har taget billedet. Foto: Vibeke Andersen.
Vi tog Kristeligt Dagblad med på vores lille 4-dages ferie til Dalarna i Sverige, for vi havde ikke nået at læse Michaels Stoltzes artikel om vigtigheden af at kende og værdsætte vor nationale identitet og værdier.Og min mand John Kunze nød den i fulde drag til duften af brænderøg og mens kokekaffen sydede i kedlen. Kulsvierfestivalen i Hofors var i fuld gang - med milebrænding, bagning af kolbullar ( pandekager med røgede flæsketerninger og tyttebærsyltetøj ), bjælkehusbygning, lokale spillemænd og danske folkedansere - alt sammen inde midt i de uendelige svenske skove. KD var en god ven at have ved hånden!Venlig hilsen Hanne Juul-Dam