Til forskel fra andre reklamefilm har denne et etisk ærinde

Vi tog Kristeligt Dagblad med på vores lille 4-dages ferie til Dalarna i Sverige, for vi havde ikke nået at ...

Vi tog Kristeligt Dagblad med på vores lille 4-dages ferie til Dalarna i Sverige, for vi havde ikke nået at læse Michaels Stoltzes artikel om vigtigheden af at kende og værdsætte vor nationale identitet og værdier.Og min mand John Kunze nød den i fulde drag til duften af brænderøg og mens kokekaffen sydede i kedlen. Kulsvierfestivalen i Hofors var i fuld gang - med milebrænding, bagning af kolbullar ( pandekager med røgede flæsketerninger og tyttebærsyltetøj ), bjælkehusbygning, lokale spillemænd og danske folkedansere - alt sammen inde midt i de uendelige svenske skove. KD var en god ven at have ved hånden!Venlig hilsen Hanne Juul-Dam Foto: Jens Nørgaard Larsen. / Scanpix

Om antiabort-reklamefilm: Filmen i sig selv er fuldstændig harmløs, så problemet er mere de ting indeni os, som reklamespottet piller ved, mener landssekretær i Retten til Liv Ellen Højlund Wibe

Først og fremmest blev jeg overrasket over, at reklamefilmen er blevet fjernet. Dernæst må jeg konstatere, at reelt demokrati har begrænsede kår her i landet, i og med at den berømte ytringsfrihed ikke rigtigt gælder for os. Det er jo censur, der er tale om i dette tilfælde.

Som en ekspert fra reklamebranchen, Anthony Aconis, rigtigt sagde til TV2 News tirsdag, så er filmen i sig selv fuldstændig harmløs, så problemet er mere de ting indeni os, som reklamespottet piller ved.

LÆS OGSÅ:Abortfilm virker mere stødende end vold og sex

Til forskel fra andre reklamefilm har vi et etisk ærinde, og det er vi så uvante med som danskere, så reaktionen bliver, som den gør. Der må for alt i verden ikke sættes spørgsmålstegn ved abort. Biograferne har bøjet sig for "folkets" krav - og udsigten til svindende indtægt den næste uges tid - og indført censur.

Når det er sagt, var vores hensigt først og fremmest at hjælpe kvinderne ved at pege på en alternativ løsning til abort. Vi tager hendes følelser alvorligt, og jeg er ikke i tvivl om, at de sætninger, der siges i reklamespottet, lagt i munden på en gravid kvinde, rammer plet.

Følelserne må gerne løbe af med sejren
Hun kæmper faktisk meget ofte med sin fornuft kontra sine følelser. Fornuften fortæller hende måske, at tidspunktet er ubelejligt, økonomien er for dårlig, parforholdet for skrøbeligt og så videre. Men følelserne fortæller hende, at hun allerede er blevet mor til et lille-bitte barn, og sandsynligvis nærer hun allerede følelser for det; derfor vil hun sikkert også fortryde det, hvis hun vælger en abort.

Vi peger så på, at der findes råd for "fornuftens" indvendinger, så hendes følelser kan få lov at løbe af med sejren. Hjælpen finder hun blandt andet på det blogspot, chooselife.nu, der henvises til både i reklamefilmen, som i annoncekampagnen i øvrigt. Der kan man finde tilbud om støtte og hjælp på forskellige områder.

LÆS OGSÅ:Fri abort skabte nye dilemmaer

Næsten alle er officielt enige om, at aborttallet gerne må nedbringes. Nu er vi så nogen, der forsøger at gøre det på en anden måde, end den, der har været forsøgt i årevis (tilsyneladende uden nævneværdigt resultat): via (mere) seksualundervisning og lignende.

Forargelsen fra offentlige personer er svær at tolke som andet end mangel på vilje til for alvor at gøre noget ved problemet. Dette understøttes også af, at det i forbindelse med 40-året for fri abort flere gange er sagt, at vi har nået et passende niveau med 16.000 aborter om året. Hmm, "passende niveau" - med 16.000 ufødte menneskeliv, der hvert år slås ihjel?

Ellen Højlund Wibe er landssekretær for foreningen Retten til Liv, der sammen med Abortlinjen står for den omdiskuterede reklamefilm.