10 vigtigste

Kender du disse 10 berømte helgener?

Nogle opgav alt for deres tro. Andre har præget kirkehistorien med deres liv og banebrydende tanker. Læs her om 10 af de mennesker, der bliver æret som helgener i den katolske kirke

10 eksempler på overtro ved barnedåb

Dåben er et kristent ritual, men gennem tiderne har den også været præget af overtroiske forestillinger om, hvordan forældrene kan beskytte barnet mod monstre og garantere dets fremtid

10 vigtige ting at vide om Kirkernes Verdensråd

For 70 år siden blev Kirkernes Verdensråd stiftet, for at de store kirkeretninger kunne gå i dialog med hinanden og for at forhindre store stridigheder. I denne uge mødes de igen - få overblik over, hvem rådets medlemmer er, og hvad de arbejder for

Klassiker

5 markante kristne kvinder

Fra Hildegard af Bingen til Sophie Scholl. I anledning af kvindernes internationale kampdag præsenterer vi fem kristne kvinder, der gennem tro og styrke har inspireret eftertiden

Her er verdens 100 mest populære bibelvers

Har du nogensinde overvejet, hvilke bibelvers der er de mest populære verden over? Det har folkene bag Bible Gateway sat sig for at undersøge. Her følger en liste over verdens 100 mest populære bibelvers i dansk udgave.

Vi anbefaler

10 gode hjemmesider om kristendom

Vil du gerne vide noget mere om kristendom i andre lande? Vi har samlet ti hjemmesider til dig, som på hver deres måde giver et indblik i det levede kristne liv

Gode råd

Gør dine prædikener bedre: 5 gode råd

Tidligere sognepræst Marianne Gaarden har skrevet ph.d.-afhandling om prædikenen. Hun fortæller her, hvordan menigheden og præsten sammen kan udvikle prædikenerne.

Klassiker

De ti vigtigste ting om Kristus-statuen i Rio

I disse dage hviler alles øjne på Rio i Brasilien. Statuen Cristo Redentor, den berømte Kristus-statue i Rio de Janeiro, er et ikon for byen og landet. Læs dens spændende historie her

De ti vigtigste ting at vide om økumeni

Hvad betyder økumeni? Og er der en grænse for tværkirkeligt samarbejde? Få overblik her Den økumeniske bevægelses tre hovedanliggender er således mission, enhed i troen og ansvar i verden.

De 10 vigtigste ting at vide om pinsen

Den kristne pinse er fejringen af Helligåndens komme til verden efter Jesu død, opstandelse og himmelfart. Ifølge kristendommen er Helligånden udtryk for Guds nærvær i verden, der til stadighed skaber og fornyr troen og kirken

De ti vigtigste ting at vide om skærtorsdag

Skærtorsdag er dagen før Jesu korsfæstelse. Det er denne aften, han bliver forrådt og arresteret. Men det er også skærtorsdag, Jesus spiser en sidste gang sammen med sine disciple og i den forbindelse indstifter nadveren

De 10 vigtigste ting at vide om helligtrekonger

Helligtrekongersdag afslutter julen med den velkendte historie om de vise mænd, som fulgte ledestjernen fra Østerland til Jesus i Betlehem. Den 6. januar er helligtrekongersdag

De 10 vigtigste ting om advent

Adventstid er forventningen om Jesu komme, og den indleder kirkeårets nytår. Læs mere her

10 vigtigste ting at vide om allehelgen

Allehelgensdag fejres den første søndag i november. Men hvad er forskellen på allesjælesdag og allehelgen? Og hvad har det med Reformationen og halloween at gøre?

Klassiker

10 råd om kristen meditation

Kristen meditation vinder frem. Få 10 gode råd til, hvordan du kan meditere her

10 forudsigelser af Jesu fødsel

Hvert år ved juletid fejrer millioner af kristne, at Gud lod sig føde som mennesket Jesus. Her er ti af de bibelske profetier, der forudsiger begivenhederne ved Jesu fødsel

10 voldsomme eksempler på moral og etik i Bibelen

Bibelen er en ressource til trøst og vejledning for milliarder af mennesker. Men nogle af Bibelens anvisninger kan i nutidens lys virke lidt prekære. Her er 10 eksempler på kendte og ukendte skriftsteder om moral og straf i Det Gamle og Det Nye Testamente

Unge præsters 6 største udfordringer

Professor emeritus Viggo Mortensen mener at præster møder fordomme og ligegyldighed, og han peger blandt andet på menighedens engagement og den lokale ledelse

10 eksempler på kulturmøder i Bibelen

Kristendommens udbredelse foregik i kulturmøder mellem den jødiske kultur og den græsk-romerske. Men også Det Gamle Testamente beretter om møder på tværs af kulturer og religioner

De 10 værste kristenforfølgelser i 2011

De lande, hvis befolkninger har været en del af det arabiske forår, fylder godt på en netop offentliggjort liste over steder med de værste kristenforfølgelser i 2011. Men også Kina og Sydøstasien er repræsenteret på listen

Se flere

Jobmarked

Se flere jobopslag