Forsker betvivler teorien om Jesu kone

Der er sået betydelig tvivl om ægtheden af det papyrusfragment, hvor Jesus efter sigende skulle nævne sin egen kone. Teorien om Jesu ægteskab var genstand for både fascination og raseri, da den blev fremlagt af forskeren i tidlig kristendom ved Harvard Divinity School i USA Karen King for næsten to år siden. Foto: Scanpix

Yderligere undersøgelser afslører forfalskninger af det dokument, som i 2012 skabte overskrifter verden over med antagelsen om, at Jesus skulle have været gift

Der er sået betydelig tvivl om ægtheden af det papyrusfragment, hvor Jesus efter sigende skulle nævne sin egen kone.

Teorien om Jesu ægteskab var genstand for både fascination og raseri, da den blev fremlagt af forsker i tidlig kristendom ved Harvard Divinity School i USA Karen King for næsten to år siden. Hun mente at have fundet et papyrusfragment fra 300-tallet, som indeholder en dialog, hvor den kristne frelserskikkelse specifikt omtaler sin egen kone. De seneste oplysninger i teorien om Jesu kone kommer kun få uger efter, at tidsskriftet Harvard Theological Review offentliggjorde en artikelserie, der hævdede ægtheden af skriftet, der ligger til grund for teorien om Jesu hustru. Tidsskriftets artikler gav anledning til nye undersøgelser blandt skeptikere af teorien, der nu tilbagevises af en gruppe forskere med den tyske forsker Christian Askeland i spidsen. Det skriver avisen New York Times.

Karen King præsenterede sin teori om Jesu ægteskabelige status på en konference i Vatikanet i Rom i 2012. Skriftfragmentet, der er på størrelse med et visitkort, skulle, ifølge forskeren, indeholde to formuleringer af Jesus selv, der henviser til sin kone med ordene ”Jesus sagde til dem: ’min kone ... ’ og ”hun vil være i stand til at være min discipel”. Karen King daterer dokumentet til det fjerde århundrede.

Christian Askeland, der på det tidspunkt var forskningsadjunkt ved universitetet i Wuppertal, deltog på konferencen og begyndte med afsæt i Karen Kings teori at undersøge billederne af det såkaldte Jesu kone-fragment.

På baggrund af Christian Askelands undersøgelser blev fragmentets ægthed taget op til revision. I løbet af 2013 og 2014 blev der fortaget yderligere studier af fragmentets papir og blæk på en række universiteter i USA, blandt andet på Harvard Universitetet. I sidste måned kunne Harvard Theological Review offentliggøre de seneste resultater af undersøgelserne, der daterer skriftet til mellem 659-859 e.Kr ved hjælp af radioaktive kulstof 14-metoder og undersøgelser af fragmentets blæk. Christian Askeland har sammenlignet håndskriften i Jesu kone-fragmentet med håndskriften i et skrift af samme type, kaldet Johannes-fragmentet og er en koptisk version af det kanoniserede Johannesevangelium. Hans teori er, at Jesu kone-fragmentet er en senere forfalskning af et tidligere dokument, på samme måde som Johannes-fragmentet, der synes at være skrevet af samme hånd.

Karen King medgiver, at de seneste argumenter mod ægtheden af skriftet giver anledning til bekymring og fortjener yderligere undersøgelser.
"Det er værd at tage alvorligt, og den nyeste forskning kan pege i retning af, at dokumentet er en forfalskning,” siger Karen King til New York Times.