Guide

5 seværdige kirker i det nordlige Jylland

I det nordlige Jylland er der mange sognekirker, men nogle af dem er ganske særlige. Blandt andet finder man i Gudumholm Kirke et tankevækkende altermaleri (tv.), der sætter gang i de store tanker om meningen med tilværelsen, og i Dalbyneder Kirke møder de gamle kalkmalerier nutiden i et overvældende sansebombardement. Foto: Lars Worm Beck, Annette Wickstrøm

Flagrende metalfugle, sansebombarderende kalkmalerier og referencer til det før-kristne Danmark. Går sommerferien til det nordlige Jylland, men er kalenderen tom for planer, er her en guide til 5 ganske særlige kirker, der er et besøg værd

Det er en kunst i sig selv at forsøge at udvælge fem kirker i det nordlige Jylland, der er noget særligt, for der er mange spændende at vælge imellem. Efter samtale og sparring med lektor Birgitte Bech, som til daglig arbejder indgående med kirkekunst, kommer her et bud på fem særligt seværdige kirker fra Midtjylland og opefter. Disse kirker udmærker sig ved at have en særlig historie, en finurlig arkitektur, specielle altertavler eller anden kunst i og omkring kirken, som gør lige netop denne kirke til noget særligt. Ruten begynder i Vrå Kirke, og fra Vrå i nord arbejder ruten sig sydpå for at ende ved Røgen syd for Aarhus.

Vrå Kirke: Imponerende dommedagsfremstilling
Engang i 1100-tallet blev Vrå Kirke bygget på en flad mark af kløvede kampesten og metertykke granitkvadresten. Her har den stået solidt lige siden og gennem tiden undergået de samme forandringer som de fleste middelalderlige kirker. Udsmykningen i Vrå Kirke kan dateres tilbage til 1510-1525.

I begyndelsen af 1900-tallet afdækkede man for første gang kalkmalerierne i kirken. Det afslørede en imponerende dommedagsfremstilling i kirkens kor. Her er der frelse og fortabelse, Sct. Peter og djævle og Jomfru Maria, der blotter sit ene bryst. Med den gestus formaner hun underforstået sin søn: ”Nu skal du dømme andre som er afhængige af din dom. Tænk på dengang, du selv var afhængig af andre og fandt næring ved dette bryst”.

Andetsteds i kirken er afdækket fire medaljoner af kalkmalerier, hvor der oprindeligt var 18. Medaljonerne fortæller hele Jesu lidelseshistorie. Her er bevaret indtoget i Jerusalem, fodvaskningen, tornekroningen og korsbæringen samt en lutspillende gris. Kalkmalerierne overgås dog af den smukkeste altertavle fra slutningen af 1400-tallet, hvor små figurgrupper udskåret i træ, næsten som en tegneserie, fortæller Jesu lidelseshistorie. Billedskæreren har skåret figurerne så menneskelige, at det er ganske bevægende at betragte kvinderne, der med sorg malet i ansigterne tager Jesus ned fra korset og tager afsked.

Gudumholm Kirke: Tankevækkende altertavle
I den lille landsby Gudumholm ”søndenfjords” – altså syd for Limfjorden – ligger Gudumholm Kirke. Kirken er ikke særlig gammel, kun lidt over 100 år. I det smukke, enkle og meget lyse kirkerum hænger en altertavle, der er udformet af kunstneren Poul Ancher Bech.

En række personer – en yngre, fiks kvinde med en puddelhund, en moden kvinde med en hat og to bedsteforældre med deres barnebarn – bevæger sig som en flok afsted, nogle i egne tanker, andre småsnakkende. Alt ånder idyl. De ser slet ikke, at de går på en afgrund. En enkelt person på altertavlen kæmper sig op langs afgrunden. Han vil gerne op til de andre, som faktisk, uden at vide det, står på afgrundens rand.

Det er en altertavle, som minder os om, at vi gennem livet bevæger os med afgrunden for øje. Livet er ikke kun en smuk slentretur i et idyllisk landskab, men det er også dybe afgrunde af intet, som vi kæmper for ikke at blive opslugt af. Det finurlige er dog, at læner man hovedet til højre, så skifter billedet fuldstændig perspektiv. Poul Ancher Bech, som i sit eget liv også var pilot, har malet perspektivet, så man næsten tror, man svæver ud over et hav ud mod et dejligt land.

Det er en altertavle, som skal opleves på stedet, og har man først oplevet altertavlens dybe perspektiver, som rummer det afgrundsdybe fald (døden), længslen og håbet på en og samme tid, får man lyst til at opleve endnu mere af Poul Ancher Bechs kunst.

Kunstner Niels Helledie står bag krucifikset på kirkens alteret og kirkeskibet, som med sin udformning som et vikingeskib med et nedhængende anker over døbefonten (for her forankres håbet) skal minde os om kristendommens historie i Danmark og om, at livet er en sejlads i medgang og modgang, men at Jesus er med i båden.

Dalbyneder Kirke: Et overvældende sansebombardement
Det er et overvældende sansebombardement at besøge Dalbyneder Kirke i Dalbyneder sogn, et af landets mindste sogne på 120 sognebørn. Her møder den middelalderlige kirke spækket med kalkmalerier Arne Haugen Sørensens farverige altertavle.

Mange ser en disharmoni mellem Arne Haugen Sørensens skarpe farver og kalkmaleriernes jordfarver. Nogle vil mene, at det er for meget, og kunstnerens værker træder da også mere roligt frem og kommer mere til deres ret i eksempelvis Ringkøbing Kirke eller Hindborg Kirke. Alligevel er Dalbyneder med på denne liste over seværdige kirker i Jylland, fordi den med de to vidt forskellige udtryk ”gør noget” ved den, der træder ind i kirkerummet.

Altertavlen er i sin udformning en moderne udgave af middelalderens fløjaltertavler og har to sider. Den ene side viser Golgatha, hvor Kristus hænger død på korset. Bag korset vælder dog påskemorgens stærke lys frem.

Drejer man så sidealtrene med de to røvere, der hænger på hver sin side af Jesus, fremkommer nye motiver. Nemlig Isaks ofring og Arne Haugen Sørensens kendte motiv vandringsmanden, som i og for sig kan være Adam, Abraham, Moses, en af de hellige tre konger, Kristus eller ethvert mennesker, der er på vej med erindringer om fortiden, til stede lige nu og blikket rettet mod fremtiden. Hovedet har tre ansigter. Det er en smuk altertavle men vær parat til et besøg, der kan få blodtrykket til at stige.

Asferg Kirke: Flagrende fugle
Asferg Kirke er en lille perle af kunst, som først og fremmest er skabt af Erik Heide. Ved kirkedøren i våbenhuset bliver man mødt at et gitterværk udført i galvaniseret skibsplade. På gitterværket flagrer fugle, og nogle steder er gitterværket brudt. Her kan fuglene smutte ind i kirken.

Erik Heide spiller med dette motiv på Steen Steensen Blichers metaforik med fugle som billeder på menneskesjælen, der kan være indestængt eller fri.

Åbner man døren, tager man fat i håndtaget, som også er udført som en flagrende fugl. I våbenhuset hænger også et spændende langfredagsmotiv af Peter Brandes. Inde i kirken flagrer fuglene videre i alterskranken, hvor menigheden knæler. Over det rustikke stenalter hænger tornekronen, og i midten er kirkens østvendte vindue genåbnet, og en mosaik, ligeledes skabt af Erik Heide, kaster lys ind på alteret. Øverst oppe svæver Guds ånd: En rustik, glorificeret due.

Bevæger man sig ned til kirkens døbefont, hænger her Eriks Heides korsfæstede Kristusfigur, der velsigner de ny-døbte og menigheden. Kirkegården er af mange grunde også et besøg værd. Her er yderligere kunst af Erik Heide og en stor, flot tårekrukke af kunstneren Peter Brandes.

Røgen Kirke: Sjælden løvefont
Det er noget særligt jysk med de romanske stenbilleder i granit. Sjælland har to løvefonte, og Fyn har fire, men i Jylland findes der 180 stærke og gådefulde løvefonte.

I Røgen Kirke i Midtjylland kan man se en meget flot og dobbelt løvefont og et forhenværende tympanon. Her hænger også en af Sven Havsteen-Mikkelsens fineste altertavler, der forestiller korsfæstelsen – de sorte og røde farver dominerer altertavlen.

Sven Havsteen Mikkelsen blev, meget mod sine forældres vilje, kunstner. Han følte sig kaldet til at blive kunster, og det kald kan man kun være taknemmelig for, når man ser altertavlen i det enkle kirkerum i Røgen.

Altertavlen er et maleri af Poul Ancher Beck, som minder om, at livet ikke kun er en smuk slentretur i et idyllisk landskab, men det er også dybe afgrunde af intet, som vi kæmper for ikke at blive opslugt af. Foto: Lars Worm Beck
I Vrå Kirke finder man imponerende kalkmalerier. Foto: Kirkefotos.dk
I Dalbyneder Kirke møder de gamle kalkmalerier nutiden i Arne Haugen Sørensen altertavle. Kontrasten er stor mellem de douce kalkmalerier og altertavlens skarpe farver. Foto: Annette Wickstrøm