Guide

5 seværdige kirker i det sydlige Jylland

Det sydlige Jylland gemmer på et væld af spektakulær kirkekunst: I Hjerting Kirke kan man finde en altervæg med figurer lavet af skrot, i Ølstrup Kirke finder man Emil Noldes alterbillede til en værdi af omkring 10 millioner kroner, og i Hover Kirke har det iøjefaldende loftsmaleri delt vandene. Foto: Erik Thorsager, Brian Rasmussen/Ritzau Scanpix, Simon Skaugen

Farverige glasmosaikker, overdådige altertavler og et enkelt billede til en værdi af over 10 millioner kroner. Går sommerferien til det sydlige Jylland, men er kalenderen tom for planer, er her en guide til 5 ganske særlige kirker, der er et besøg værd

Det er en kunst i sig selv at forsøge at udvælge fem kirker i det sydlige Jylland, der er noget særligt, for der er mange spændende at vælge imellem. Efter samtale og sparring med lektor Birgitte Bech, som til daglig arbejder indgående med kirkekunst, kommer her et bud på fem særligt seværdige kirker fra Midtjylland og sydover. Disse kirker udmærker sig ved at have en særlig historie, en finurlig arkitektur, specielle altertavler eller anden kunst i og omkring kirken, som gør lige netop denne kirke til noget særligt. Ruten begynder i Ikast Kirke og arbejder sig sydpå for at ende ved landets grænse i Tønder.

Ruten fortsætter nordover i denne artikel, der fremhæver fem specielle kirker i det nordlige Jylland.

Ikast Kirke: Bjørn Nørgaards tempel
I Ikast har kunstneren Bjørn Nørgaard skabt en spektakulær skulptur, som har fået titlen ”Riv dette tempel ned”. Bjørn Nørgaard henter navnet på skulpturen fra Johannesevangeliet, hvor Jesus siger "Riv dette tempel ned, og jeg vil rejse det igen på tre dage", hvorefter Jesus erklærer, at han er det nye tempel.

Foran Ikast Kirke rejser der sig en kuppel – et tempel - bygget på et fundament af en stjerne. Udenpå er fremstillet motiver fra Det Gamle Testamente, som trækker tråde op til nutiden. Her kobles Jerikos faldne mure med grædemuren i Jerusalem og nutidsmurene, der skiller mennesker: muren ved Vestbredden og frygtens mure.

På kuplens indervægge skildres motiver fra Det Nye Testamente, fra skabelse og syndefald til kampen for livet på jorden i form af oversvømmelse og atomskyer. Endelig fremstilles Jesus som den, der sidder mellem samfundets magtfulde mennesker og i vrede har væltet kræmmerboderne i templet.

Menighedsrådet ved kirken ønskede en skulptur, der kunne forbinde byen og kirken, og Bjørn Nørgaard har løst opgaven ved at skabe et kunstværk, der, udover at forbinde by og kirke, også forbinder bibelhistorie med verdenshistorie og kunsthistorie. Inde i Ikast Kirke er der desuden glasmosaikker og glaskunst skabt af billedhuggeren Gunnar Hansen i et samarbejde med kirkemaler Ingolf Røjbæk og glasmosaik af Svend Havsteen Mikkelsen.

Ølstrup Kirke: Dyrebar altertavle
Ikke langt fra Vesterhavet og tæt på Ringkøbing ligger Ølstrup Kirke. Her hænger et på flere måder særledes værdifuldt billede til over 10 millioner kroner.

Da kunstneren Emil Nolde i sin tid malede det til kirken på foranledning af provst Henrik Stampe, hvis niece kunstneren var gift med, kostede billedet 340 kroner. Det vakte ramaskrig, da billedet blev stjålet i marts 2014, men heldigvis blev det fundet i Slesvig-Holsten, overbragt til det danske politi og bragt tilbage til kirken. Her blev Emil Noldes maleri gennemrestaureret og genindviet i 2019.

Det er den eneste altertavle i Danmark af kunstneren Emil Nolde, og billedet havde lidt skade af at være blevet flået ned og rullet sammen og transporteret på ikke hensigtsmæssige måder. Nu træder farverne igen skarpt frem.

Altertavlen forestiller Kristus, der bryder brødet sammen med de to disciple på vej til Emmaus.

Hjerting Kirke: Kunst af skrot og glas
Ikke langt fra Esbjerg ligger Hjerting Kirke. Den er på alle måder værd at køre langt efter. Kirkens arkitekt er Allan Havsteen Mikkelsen, som i sit liv tegnede to kirker, en i Hjerting og en anden i Husum længere sydpå. Arkitekten havde den tanke, at Hjerting Kirke skulle være enkel i form og materialevalg, og det er et enkelt byggeri, der minder om de små færøske trækirker og de enkle vestjyske middelalderkirker. Kirken rejser sig hvid og skarp op af det grønne og græsklædte område.

Hjerting Kirke er seværdig på grund af to ting: Alan Havsteen Mikkelsens arkitektur og Robert Jacobsens skrot og glas. Altervæggen i kirken er fyldt af skulpturer, der er samlet af skrot, og hver eneste figur har en symbolsk betydning. Den samlede betydning er dog klar: Det forkastede bliver det ophøjede.

En lille detalje er, at det også er Robert Jakobsen, der har lavet de smukke, runde messingstager på alteret. Hvorfor det?, tænker man. De burde da også være lavet af skrot. Men lige netop her har kunstneren været inspireret af de minedele, man har fundet i Vesterhavet. Alterstagerne er modelleret efter dem, og på den måde tænder man lyset på alteret ud af noget, der er skabt til at ødelægge. Robert Jakobsen har også lavet kirkens glasmosaikker.

Hover Kirke: Banebrydende kunst
Kirkekunsten i Hover gav anledning til megen debat i 1955, da kunstneren Mogens Jørgensens loftsmaleri på kirkens flade loftsvæg blev afsløret. En stærk gul og blå farve dannede et nonfigurativt mønster. Det krævede en hel del forhandlinger med Nationalmuseet for at gennemføre den dristige farvesætning, og det utraditionelle maleri delte vandene i lokalsamfundet, hvor nogle var forargede over hvor mange æg, der skulle bruges til den gule maling.

Det var første gang, at nonfigurativ kunst fik plads i en dansk kirke, men Mogens Jørgensen fik alligevel fortsat flere opgaver for kirken. Den første opgave fik han i 1968, hvor altertavle og træværk skulle udskiftes og have et eftersyn i farvesætning. Den anden opgave fik han i 1980, hvor Mogens Jørgensen lavede det sidste på kirken, da han blev bedt om at skabe en glasmosaik. En glasmosaik hvori man kan ane en engel og et løg, der ligger klar til spiring. Kirken fremstår i dag som en kunstnerisk helhed fra kunstnerens hånd.

Kristkirken i Tønder: En af landets fineste reformationskirker
Kristkirken i Tønder er en af de kirker, som er allerrigest hvad angår kirkeinventar. Tønder var en rig og driftig handelsby i 1500-tallet, og her handlede man korn, stude og kniplinger. Kirken afspejler byens rigdom og fortæller ikke bare slægtshistorie om byens førende slægter fra kirkens begyndelse i 1500-tallet men også om det danske, tyske og frisiske islæt.

Her er epitafier (mindetavler) over det velstående øverste borgerskab i Tønder, her er en overdådig altertavle fra 1696 udformet på Peter Petersens billedskærerværksted. Her er ligbårer, knæleskamler, magistrat-stol og lektorie – sidstnævntes placering i kirkerummet viser, at man længe efter Reformationen opretholdt katolikkernes adskillelse mellem gejstlige og menighed. Indgraveringer viser, at man også har sunget tidesang her indtil år 1800.

Knæleskamlerne er blevet brugt gennem århundreder som skamler, hvor man enkeltvis knælede og modtog henholdsvis brød og vin. Det var først i 1800-tallet, at kirken fik det første fælles knæfald. Dette er en af landets fineste reformationskirker.

Da kunstneren Emil Nolde i sin tid malede det til kirken på foranledning af provst Henrik Stampe, hvis niece kunstneren var gift med, kostede billedet 340 kroner. I dag har det en værdi af over 10 millioner kroner. Foto: Brian Rasmussen/Ritzau Scanpix
Altervæggen i Hjerting Kirke er fyldt af skulpturer, der er samlet af skrot, og hver eneste figur har en symbolsk betydning. Den samlede betydning er dog klar: Det forkastede bliver det ophøjede. Foto: Erik Thorsager
Det krævede en hel del forhandlinger med Nationalmuseet for at gennemføre den dristige farvesætning, og det utraditionelle maleri delte vandene i lokalsamfundet, hvor nogle var forargede over hvor mange æg, der skulle bruges til den gule maling. Foto: Simon Skaugen